17. Antické dědictví raného novověku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
17. ANTICKÉ DĚDICTVÍ V RN EVROPĚ
RENESANCE
vznik v Itálii ve 14. století
zde lidé více než jinde setkávali s dědictvím antiky – stavby, památky, literární díla a vzhledem k rozdrobenosti země je přitahovala dávná sláva římského impéria
byla epochou kulturního vývoje Evropy, projevující na ve všech složkách kulturního života
přímým důsledkem rozvoje výrobních sil
základnou byl hospodářský vzestup evropských měst a společenský nástup měšťanstva a jeho přeměna v buržoazii
rozvoj výrobních sil
v pochybnost zásadní nadřazenost feudální šlechty a tideologická nadřazenost katolické církve
vyrostla z potřeby uniknout sevřenosti středověké církevní scholastiky, brzdící pokrok lidského vědění i uměleckou svobodu projevu
české prostředí přijalo renesanci se zpožděním až po Polsku a Uhrách
vliv izolace husitských Čech
HUMANISMUS
-
za zakladatele považován Petrarca a Boccacio
-
je to filozofický názor, který se zaměřuje na člověka a jeho blaho
-
ve 14.-16. století jako součást renesance
-
v obě renesance se zaměřoval na důraz proti církvi, proti feudalismu
-
zdůrazňování klasické latiny a antický ideál krásy a dobra
-
humanismus prochází celými dějinami a v různých etapách bývá více či méně prosazován
-
názor, že je člověk důležitý, jeho zájmy jsou důležité atd.
-
z latinského humanitas, humanus = lidskost, láska k lidskému
-
jde o obrat k člověku, člověk je hlavním zájmem, důraz na solidaritu
-
obrat ke zlepšení podmínek pro život člověka -> vzniká měšťanstvo, světská architektura, postupně se oslabuje moc šlechty a církve, přesun od věčnosti k pozemskému životu
-
soustředí se na ideální rozvoj duchovní, tělesné stránky + vzdělanost
-
člověk se stává tématem uměleckých děl se všem ctnostmi i chybami, často nahé tělo
-
pohled na svět, kdy člověk uvědomujeme, že je člověkem se všemi svými nedostatky a schopnostmi -> zájem o vlastní život, důraz na vlastní úsudek, právo svobody
-
u nás v době náboženské reformace, osobnosti: Jan z Rabštejna, Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic
-
humanismus vrcholí v době osvícenství (18. století) a později v německé klasické filozofii (18. – 19. století), kdy filozof Immanuel Kant vyřkne větu: člověk nemůže být pro druhého člověka prostředkem, nýbrž cílem (tzv. kategorický imperativ)
obnoven zájem o magii (velký zájem byl v už Římě)
myšlenka sympatetismu - křesťanský dábel je velmi podobný antickému Satyrovi
snahy o nalezení původního jazyka
renesanční filosofové zkoumali a pochybovali úplně o všem -> snaží se sjednotit křesťanství s antickou filosofii, uměním
později Descartes renesanční filosofii odmítá jako spekulativní, hledá jistý bod (racionalismus)
humanisté v čele s Erasmem Roterdamským vše zkoumají, ale nikdy neřeknou která víra je ta pravá
nakonec i někteří protestanté objevují v písmu rozum, ale ne rozum učený ale podobný spíš Sokratovy („Vím, že nic nevím.“)
křesťanské ideje natolik zastiňovány, že se říkalo, že dochází k oživení pohanství