Popularizace archeologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
U nás
- za války první pokus o popularizační časopis 2001- Karel Sklenář tvrdí, že by tento časopis měl
vydávat Archeologický ústav
2000- Rekonstrukce a experiment v archeologii
- naše katedra
2004- Rekonstrukce a experiment v archeologii se rozšířil Živá archeologie
2005- začal vycházek komerční časopis Archeologie- Vlasta Králová, ale skončil po jednom roce
- Používají přirozený jazyk, zajímavé obrázky
- sdružení Keltoy- časopis Boiohaemum
5, obrazy a kresby
- Formují naší představivost
U nás tradice
a, období koncem 19. století- 1. polovina 20. století
- Mezi malíře- Mikoláš Aleš
- Přejímání obrazů ze zahraničí
- Př.: Psaní Štorcha nebo Hofneista- stejní kreslíři: Konopek, Panoška, Aleš, Ondřej Sekora
1932- Štorch začal spolupracovat s Burianem
Zdeněk Burian (1905-1987)
- z Moravského Štramberka
1919- mimořádný student hned do 2. ročníku výtvarné akademie v Praze, nedokončil protože
nemohl vydržet v Praze, proslul jako ilustrátor dobrodružných románů, Současnost- kresba,malba
Pracoval- paleontolog J. Augusta
- paleontolog Zdeněk Šimonek
- paleontolog Vratislav Mazák
- archeolog Jan Filip (Keltolog)
- archeolog Josef Poulik
- beletrie Josef Štorch (od 30.let)
1935- zakázka Karla Absolóna pro Antropos v Brně (Absolón byl geniální prezentátor)
- Známé obrazy pro Antropos: Pohřební rituál z Býčí skály
Charakter Burianova díla Iluzivní realismus Schopnost zachytit fiktivní scény z pravěku
téměř fotograficky věrně a jeho vyhraněný
realismus hraničí někdy až s naturalismem.
Obsahové hledisko Kritika
- nahrbené postavy neandrtálců – neodpovídá skutečnosti
- lidé oblíkáni do cárů kožešin primitivnost
- zachycujeme je na hraně přežití
Jiří Mikula – rekonstrukce krajiny v minulosti (Říp)
- malba na rozhraní postimpresionismu
Libor Balák (1960)
- Malíř
- vystudován jako propagační grafik
- snaha o navázání na Zdeňka Buriana v iluzivním realismu, ale rozdíl je v archeologické
podloženosti obrazů
- vidí cestu v prezentaci obrazů na internetu
- antropark
- Multidisciplinární rekonstrukce- zapojuje psychologii
Pavel Dvorský (1946)
- z období paleolitu
- vystudoval umělecko průmyslnou školu v Praze
- kombinace pastelu a akvarelu
1973- se začal věnovat archeologické rekonstrukci, spolupracoval s Janem Benešem
1994- Kniha „Člověk“
- Knihy: - Karla Sklenáře
- Jiřího Svobody- paleolitik
6, výstavy- muzejní, památníky
- artefaktuální výstavy
- modely- objekty
- rekonstrukce artefaktů
- památníky- Předmostí u Přerova
- terénní stratografie zachována
Výstava lovů mamutů v NM- Muzealita
- lidé vyjímají z pozorovatelné reality konkrétní objekty, na které se soustřeďuje jejich pozornost (umělecké předměty)
- ideální muzejní prezentace je ta, jež původní prostředí muzeálií co nejvěrněji rekonstruuje
- lidé, kteří tak chodí, si uvědomují svoji identitu a muzea tím způsobem zabezpečení kulturní dědictví