Avantgarda - abstraktní umění
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
počátky umělecké avantgardy I - abstraktní umění
abstraktní umění je takové, které odmítá zobrazovat vnější viditelný svět, usiluje o vyjádření uměleckých hodnot pouze výtvarnými výrazovými prostředky - tvar, barva, linie
nefigurativní, nezobrazující, nepředmětné, někdy nazývané čisté umění
vznik abstraktního malířství podnítili:
vývoj přírodních věd - zpochybnění "reálnosti" viditelného světa
vývoj malířství - od impresionismu získávají malířské výrazové prostředky stále větší autonomii
vznik fotografie - předmětná reálná malba se zdála jakoby zbytečná a zastupitelná
ornamentálnost a stylizace secese
vztah hudby a malby - hudba je abstraktní umění pracující pouze s tóny
první abstraktní obrazy vytvořil hudební skladatel Čiurlionis (1907) amalíř Francis Picabia (1909), první abstraktní akvarel vytvořil 1910 Vasilij Kandinskij
v následujících letech se v mnoha zemích téměř současně začala vytvářet abstraktní díla - Mondrian, Kupka, Delaunay, Léger, Larionov (rayonismus), Malevič a Tatlin
od začátku jsou v abstraktní tvorbě dvě polohy - expresionistická (Kandinskij), která jako hlavní prostředek užívala expresivní barvu a geometrická, jež vychází z kubismu a mezi hlavní výrazové prostředky řadí geometrikcé tvary
Vasilij Kandinskij (1866-1944) - k abstraktnímu malířství se dostal náhodou (viděl svůj obraz vzhůru nohama), stal se jeden z jeho největších průkopníků. Vychází z hudby - obraz a hudbu vnímá jako symfonii barev, obrazům dává hudební názvy (Improvizace, Kompozice) a čísloval je. Podstata obrazu je v intenzitě barevného výrazu. Psal knihy - O duchovním v umění - působení jednotlivých barev na diváka. Zároveň s abstrakcí tvoří expresionistické malby v nichž byl předmět ve formě znaku
Piet Mondrian (1872-1944) - holanďan. Působil i v Paříži, znal fauvismus, vyrovnával se s kubismem. Postupně krajiny abstrahuje na znakové formy až k základním proporčním vztahům (Stromy a Domy 1912). Abstrakce je pro něj eliminace nepodstatného až na podstatu předmětu - výrazu čisté reality. Ještě před první válkou dospívá k horizontále a vertikále - dvou protikladných sil působicích ve vesmíru a k hledání rovnováhy mezi nimi a jejich ideální proporci. Mondrián je spojen s neoplasticismem
František Kupka (1871-1957) - Apollinaire ho řadil k orfistům. Jako první vystavil v Paříži na Podzimní salonu abstraktní obraz Dvoubarevná fuga - Amorfa (1912). Kupka dochází k abstrakci pečlivým tvůrčím procesem na jehož počátku byl figurální obraz Děvčátko s míčem (1908). Kupka frustrován neschopností klasických výrazových prostředků vyjádřit pohyb studuje v řadě kreseb možnosti zobrazení pohybu a prostorových vzahů. Obraz Červené a modré disky (1911-12) - rotační pohyb a poměr červené a modré. V kvašových studií hledá poměr živého a neživého pohybujícího se předmětu za pomocí sférických výsečí a tvarového členění. Současně s Fugou tvoří Kupka i první Vertikální plány - základní pohyb nahoru a dolů, majestátnost kolmic. Výchozí obraz Klávesy piana - Jezero (1909) ukazuje souvislost s hudbou. Dvoubarevná fuga a Vertikální plány jsou dva póly kupkovy tvorby. Třetí cyklus Kosmické jaro (1911-1920) - kde jde o bujení organismů a pulzování živé hmoty přežívá v abstraktní podobě původně secesní představy