Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moderní sochařství

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.93 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Moderní sochařství

  • po smrti J.J.B. Carpeauxe (1875) hájí "živé", neakademické sochařství v obrovské záplavě akademismu pouze realista Jules Dalou. Na konci sedmdesátých let se však objevuje nová osobnost proti akademismu a zakladatel moderního sochařství A. Rodin

Auguste Rodin (1840-1917)

  • současník impresionistů. Navštěvoval kreslířskou školu, Carpeaux ho učil modelovat. Navštěvoval sochařský kurz, jinak se učil v podstatě sám. Z nedostatku peněz se přiživoval jako odlévač a ornamentalista, později jako pomocník v sochařské dílně. Pomáhal na výzdobě Burzy a Akademie. Podnikl studijní cestu do Itálie, byl ovlivněn Donatellem, Ghibertim a Michelangelem

  • jeho sochy jsou budovány zevnitř nikoliv na povrchu. Poctivá stavba a anatomie - přesná studie přírody. Při modelaci počítá se světlem, nevyhýbá se lehké deformaci a nadsázce. Pokračoval v tradici "primitivů, Egypťanů, Řeků a Římanů". Snaží se o sblížení sochy s okolím - realismus (přirozené pohyby modelu), neměl rád sokly (u Občanu z Calais). Shrnuje evropské sochařství. Uplatňuje moderní sochařský symbolismus bez literární tradice. Vyžaduje pohled ze všech stran. Nově pojímá dokončenost díla - sochařství obohacuje o torzo.

  • Muž s přeraženým nosem (1864) - studie nuzáka, vystavena v Salónu až 1876

  • Kovový věk - michalenagelovský motiv probuzení. Snaha o dokonalou pravdivost sochy - byl nařčen že odlil živý model, musel se prokazovat fotografiemi a vyhrál na Salónu cenu (odlitek i v NG)

  • Jan Křtitel 1880 - lehce stylizovaný v plastice, vystupňovaný pohyb, symbolický, roznášející křesťanství.

  • Brána pekel - dle Ghibertiho Rajských dveří - na motivy bible a Božské komedie. Nakonec byly neosazeny a Rodin je měl v ateliéru. Obrovské dílo, zabýval se jím 20 let a jeho motivy používal celý život. Nebyly dokončeny, ale zůstalo spousta hotových soch - Adam a Eva, Myslitel, v NG: Mučednice, Podsvětní stíny

  • pomníky: generál Lynche pro Chile (zničen cestou), Claude Lorraina v Nancy (neúplný)

  • Občané z Calais 1884-1895 - velký pomník - 6 figur, volná, dějem nevázaná kompozice. Inspirace gotickou katedrální skulpturou. "Živý růženec utrpení a bolesti". Chtěl je postavit bez soklu přímo na dlaždice, to mu ale neprošlo.

  • V.Hugo - nahý antický hrdina na skalisku u moře - v pařížském Pantheonu

  • H.Balzac - moderní pojetí - vzbudil skandál a byl odmítnut. Heroická postava v "pláštěnce", vnitřní síla ztvárněna hlavou. Popírá tradiční plastickou formu a maximálně využívá světlo. Model zůstal u něj v ateliéru, odlit až po jeho smrti (jeden i v NG)

  • komornější skulptury z mramoru (Myšlenka, Katedrála, Věčné jaro, Polibek)

  • podobizny - de Chavannes, Rochefort , Laurent, Dalou, Mahler (až na de Chavannes vše v NG)

  • první větší výstavu měl s C.Monetem r. 1889 v Paříži. Na Světové výstavě r. 1900 měl již samostatný pavilón - 171 soch. 1902 výstava v SVÚ Mánes - první souborná výstava v zahraničí

  • své dílo dal jako dar státu (přijal po delším váhání)

Témata, do kterých materiál patří