Moderní sochařství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Moderní sochařství
po smrti J.J.B. Carpeauxe (1875) hájí "živé", neakademické sochařství v obrovské záplavě akademismu pouze realista Jules Dalou. Na konci sedmdesátých let se však objevuje nová osobnost proti akademismu a zakladatel moderního sochařství A. Rodin
Auguste Rodin (1840-1917)
současník impresionistů. Navštěvoval kreslířskou školu, Carpeaux ho učil modelovat. Navštěvoval sochařský kurz, jinak se učil v podstatě sám. Z nedostatku peněz se přiživoval jako odlévač a ornamentalista, později jako pomocník v sochařské dílně. Pomáhal na výzdobě Burzy a Akademie. Podnikl studijní cestu do Itálie, byl ovlivněn Donatellem, Ghibertim a Michelangelem
jeho sochy jsou budovány zevnitř nikoliv na povrchu. Poctivá stavba a anatomie - přesná studie přírody. Při modelaci počítá se světlem, nevyhýbá se lehké deformaci a nadsázce. Pokračoval v tradici "primitivů, Egypťanů, Řeků a Římanů". Snaží se o sblížení sochy s okolím - realismus (přirozené pohyby modelu), neměl rád sokly (u Občanu z Calais). Shrnuje evropské sochařství. Uplatňuje moderní sochařský symbolismus bez literární tradice. Vyžaduje pohled ze všech stran. Nově pojímá dokončenost díla - sochařství obohacuje o torzo.
Muž s přeraženým nosem (1864) - studie nuzáka, vystavena v Salónu až 1876
Kovový věk - michalenagelovský motiv probuzení. Snaha o dokonalou pravdivost sochy - byl nařčen že odlil živý model, musel se prokazovat fotografiemi a vyhrál na Salónu cenu (odlitek i v NG)
Jan Křtitel 1880 - lehce stylizovaný v plastice, vystupňovaný pohyb, symbolický, roznášející křesťanství.
Brána pekel - dle Ghibertiho Rajských dveří - na motivy bible a Božské komedie. Nakonec byly neosazeny a Rodin je měl v ateliéru. Obrovské dílo, zabýval se jím 20 let a jeho motivy používal celý život. Nebyly dokončeny, ale zůstalo spousta hotových soch - Adam a Eva, Myslitel, v NG: Mučednice, Podsvětní stíny
pomníky: generál Lynche pro Chile (zničen cestou), Claude Lorraina v Nancy (neúplný)
Občané z Calais 1884-1895 - velký pomník - 6 figur, volná, dějem nevázaná kompozice. Inspirace gotickou katedrální skulpturou. "Živý růženec utrpení a bolesti". Chtěl je postavit bez soklu přímo na dlaždice, to mu ale neprošlo.
V.Hugo - nahý antický hrdina na skalisku u moře - v pařížském Pantheonu
H.Balzac - moderní pojetí - vzbudil skandál a byl odmítnut. Heroická postava v "pláštěnce", vnitřní síla ztvárněna hlavou. Popírá tradiční plastickou formu a maximálně využívá světlo. Model zůstal u něj v ateliéru, odlit až po jeho smrti (jeden i v NG)
komornější skulptury z mramoru (Myšlenka, Katedrála, Věčné jaro, Polibek)
podobizny - de Chavannes, Rochefort , Laurent, Dalou, Mahler (až na de Chavannes vše v NG)
první větší výstavu měl s C.Monetem r. 1889 v Paříži. Na Světové výstavě r. 1900 měl již samostatný pavilón - 171 soch. 1902 výstava v SVÚ Mánes - první souborná výstava v zahraničí
své dílo dal jako dar státu (přijal po delším váhání)