Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moderní sochařství

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.93 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Medardo Rosso (1858-1928)

  • studoval na milánské Akademii, kterou předčasně opouští. Poté pracuje v Paříži jako pomocník Daloua a seznamuje se s Rodinem.

  • stejně jako Rodin modeluje světlem, ale vede to do krajnosti - lze ho považovat za impresionistu v sochařství. Patří ale již k postimpresionistické generaci. Zdůrazňuje optické hodnoty v sochařství. Tvrdil že v prostoru není nic materiálního - ruší obrysy a potlačuje hmotu. Zachycuje prchavé okamžiky - pracuje rychle, odmítá složité, kombinované, sestavené, či jinak vymyšlené sochy. Působil na něj nejsilněji Rodin a působil na něj zpět. Současníci jeho význam nedoceňovali, navazují na něj futuristé

  • stará smějící se žena, žena se závojem, madame X

Emile Antoine Bourdelle (1861-1929)

  • studoval na akademii v Toulouse a v Paříži, v pětatřiceti vstupuje do Rodinova ateliéru. Od roku 1904 vede ateliér na menší Akademii v Paříži. 1909 měl velkou výstavu v Praze (SVÚ Mánes), kde přednášl o Rodinovi a sochařství. Mezi jeho žáky patří Otto Gutfreund, Alberto Giacometti a Germaine Richierová

  • snažil se o dokonalou syntézu. Věřil že všechno krásné jde vyjádřit čísly, nějakým vztahem. Snažil se o silné zobecnění, v němž by se forma stala obecně sdělitelným znakem. Umění bere jako přetváření přírody pomocí řádu. Nemodeloval to co viděl, ale to co věděl. Nehnětl - z velkého bloku hlíny odřezával - jako Egypťané. V obecnění občas dochází až k abstraktní stylizaci

  • r.1900 - Apollónova hlava - první samostatné dílo

  • Beethovenova podobizna - Rodinův vliv

  • Umírající kentaur, Ingresova podobizna

  • Herkules lučištník (1905, odlitek v NG) - archaické vlivy - považuje řecké umění za nejlidštější a zároveň nejvěčnější. Inspiroval se i románskou a gotickou skulpturou.

  • výzdoba divadla na Champs-Elysées (1912) - fresky a monumentální reliéfy. Jako pomocník de Velda a Perreta se podílel i na kompozici fasády

Aristide Maillol (1861-1944)

  • Bourdellův současník, také z jižní Francie. Zprvu studuje v Paříži malířství. Navrhuje gobelíny a maluje pod vlivem Gaugaina s nímž se seznámil. První dřevěné sošky byly ovlivněny Gaugainem, díla po roce 1900 již Rodinem.

  • stejně jako Bourdell hledal obecné vyjádření, ale byl přesvědčen, že neexistuje pravidlo, nýbrž pouze cit. Nepracuje s modelem jako Rodin, už má představu a hledá k ní model. Jeho dílo je oslavou ženského děla. Má rád plné tvary, jasná tvář, klidný postoj a mírné gesto - přesto nejde o sochy statické, poklidně trvají na svém gestu. Sochy řeší jako soustavu objemů. Vychází z geometrického tvaru, který se nejlépe drží v prostoru (čtverec, kosočtverec, trojúhelník). Inspiroval se antickým uměním, obdivoval Egypt, neměl rád Řím. Oceňoval primitivní národy, ale neměl rád, když to někdo napodoboval ve Francii.

  • Cyklista 1904, Spoutaná akce 1905

  • Noc, Vítr 1938, Řeka - všechno ženské figury

  • pomník Paula Cézanna (ležící žena) 1912-1925

Témata, do kterých materiál patří