Symbolismus a secese
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
posimpresionistický symbolismus
Paul Gaugain a pont-avenská škola - mezi symbolisty se řadí i Paul Gaugain a jeho snaha o zachycení symboliky linií a barev a hledání vnitřního tajemství a sbujektivního prožitku a snu. Do pont-avenské školy patří Gaugain, Bernard, Serusier a Charles Laval (který jel s Gaugainem do Panamy)
Skupina Nabis - skupina založena studenty Academie Julian na konci 80.let. Poprvé spolu vystavují 1890 a od roku 1896 se pomalu rozpadají, jelikož někteří členové už se osamostatňují. Nabi znamená prorok (hebrejsky a arabsky). Užívali vlastní slova a nazývali se učedníci. Byli pod vlivem Gaugaina, vůdce byl Paul Serusiér. Nejslavnější členové byli:
Pierre Bonnard (1867-1947) - původně právník, navštěvoval Akademii Julian i Beaux-Art. Znal se s Gaugainem. Společně s Vuillardem odmítal nábožensko-mystický směr skupiny, spíše se zajímal o barvu a dekorativnost. Maloval intimní výjevy - motivy z měšťanských interiérů, ženy u toalety
Maurice Denis - obdivoval symbolistické básníky a Gaugaina, od něhož přebral techniku cloisonné. Vynikl hlavně jako teoretik, definuje myšlenku že obraz je v první řadě plocha pokrytá barvami uspořádanými podle určitého řádu a teprve poté zpodobnění nějakého motivu. Obdivoval Piera della Francescu a Fra Angelica. Od 90.let se věnoval převážně náboženské malbě a výzdobě kostelů. Vyzdobil divadlo na Champs-Elysées (1912) a po válce palác Společnosti národů v Ženevě
Další podstatní Nabisti: Felix Valotton, Edouard Vuillard, Paul Ranson, Georges Lacombe
secese
poslední umělecký sloh - tedy proudem, který svoje znaky vtiskne všem projevům umění a stylu života
v různých zemích vystupovala pod různými názvy Jugendstil, Art Nouveau, Modern Style, Style 1900
secesesio (lat.odchod) znamená opuštění konzervativních institucí mladými, moderními umělci a založení spolků a institucí nových. První byla 1892 v Mnichově, v témže roce v Berlíně (ač byla oficiálně ustavena a 1898 a byla převážně impresionistická)
secese jakožto odchod a secese jako sloh splývají ve Vídeňské secesi, založené 1897 Gustavem Klimtem
v Paříži vzniká 1890 Société Nationale des Beaux-Arts
znaky secese - ornamentálnost, plošnost, linearita, estetické užití rozličných materiálů a lomených barev
ornament je pro secesi podstatou umění, nikoliv přídatnou dekoraci, plochy jsou plné a souvislé, oddělené jasnou lineární kresbou - na horror vacui reaguje amor vacui (láska k prázdnotě)
důležitou složkou secese, která v ní vznikla byla stylizace - obrácení k přírodním vzorům, které byly transofmovány podle zásad eurytmie a proporcionality. Výsledek je mezi přepisem a ornamentem
asymetrie a atektoničnost, související se secesním dynamismem - vlnovka je pohyb v čase.
inspiruje se organičností, i když v architektuře se objevují geometrické, až kubistické tendence
snaží se o souborné umělecké dílo (Gesamtkunstwerk), které uplatní všechny druhy umění
jde o sloh antihistorický - protikladný k akademismu a k historizujícím tendencím
každý formální prvek v secesi má symbolický význam, barva dostává také symboliku
žena je zobrazena ve dvou extrémních polohách - světice nebo ztělesnění zla (Kleopatra, Salome), fetišismus a erotické projevy se objevují hlavně v symbolice zvířat (páv, labuť) anebo ve vlasech
literární symbolismus - definuje Jean Moréas a nahrazuje tak pojem dekadence - idea není nikdy vyjádřena, vždy je zastoupena symbolem. Ne všechno symbolické umění je secesní, ale vše secesní je symbolické
výtvarné umění a literatura na sebe vzájemně působily, nad nimi stála hudba - ideál umění
secese bylo umění velkoburžoazie a bohatých - očekávalo kultivovaný cit a neomezené prostředky
díky tomu do umění proniká výstřednost, amoralismus, exhibicionismus a hédonismus