OSE_15
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
15.
A. Diference mezi pojetím literárních přehledů a systematických review, jejich účel, typy a principy tvorby systematických review kvalitativního a kvantitativního pojetí.
SYSTEMATICKÁ REVIEW (SR)
Pojetí: výzkumná studie s nejvyšší úrovní vědeckých důkazů, produkt sekund. výzkumu
Účel: syntetizuje výsledky studií primárního výzkumu (různých autorů z mnoha různých zemí) ke stejnému, zacílenému předmětu zkoumání
Typy: každý typ SR má svůj specifický metodologický postup tvorby!
-
Scoping SR (systematické zmapování literatury k danému tématu)
-
Kvantitativní SR (problematika účinnosti, příčinám, riz.faktorům…)
-
Kvalitativní SR (problematika názorů, zkušeností, postojů…)
-
SR textů a názorů (důkazy z nevýzkumných odborných textů a názorů > z časopisů, monografií…)
-
Další typy: SR prevalence a incidence, ekonomických důkazů, etiologie a rizik, diagnostické přesnosti…
Principy tvorby:
-
velmi důkladný postup, korektně dle specifických postupů
-
realizuje tým odborníků (znalci metodologie prim. a sek. výzkumu, rešeršér, znalec odborné oblasti kterou se SR zabývá) > nikoliv jeden autor
-
tvorba obvykle trvá 6 - 12 měsíců
-
součástí by kromě jiného běla být také meta-analýza dat (z kvanti prim. studií) nebo meta-syntéza (z kvali prim. studií)
-
Konkrétní kroky, principy tvorby SR:
-
1.krok - Registrace
-
Díky ní mohou jiní autoři dohledat, že na tomto tématu už někdo pracuje, či nepracuje > prevence duplicity. Dále info pro odborníky, že mohou takovou SR třeba za 1-2 roky očekávat. Registraci lze provést např. u JBI, Cochrane nebo v databázi PROSPERO.
-
-
2.krok - Protokol
-
je povinné jej vypracovat a předložit před zahájením tvorby SR
-
informace k tématu a postupu tvorby SR
-
struktura textu je standardně stanovena
-
-
LITERÁRNÍ REVIEW (LR) > literární přehled
Pojetí, účel: přehled aktuálních publikovaných poznatků bez syntézy výsledků studií, pouze souhrn poznatků z několika (cca 10, 20…) odborných článků
Principy tvorby:
-
může být zpracováváno jen jedním autorem
-
LR není výstupem primárního ani sekundárního výzkumu
-
vyhledávání článků/studií probíhá v menším počtu databází (např. 2-4)
-
informace z šedé literatury většinou nezařazuje
-
autoři mohou být ovlivněni vlastním bádáním, zaměřením jejich školy, výzkumné skupiny > výstupy literárního přehledu mohou být zkresleny subjektivními názory a postoji autorů
Použitá literatura:
-
Studijní materiál poskytnutý doc. Marečkovou v prostředí MS Teams (4_SYSTEMATICKA_REVIEW)
B.Cíle, formy, metody, prostředky výuky a didaktické zásady při výuce ošetřovatelství ve specializovaných učebnách.
B.
VÝUKA OŠETŘOVATELSTVÍ VE SPECIALIZOVANÝCH UČEBNÁCH
Výuka bývá buďto teoretická nebo praktická. Zejména v praktických hodinách je žádoucí rozdělit žáky na menší skupiny, aby si mohli všichni dostatečně a pohodlně nacvičit jednotlivé dovednosti.