Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OSE_15

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.86 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Učebna ošetřovatelství = místnost, v níž je třeba dodržovat vnitřní provozní normy, udržovat pořádek, učit žáky uklízet pomůcky na své místo a správně s nimi manipulovat (např. dezinfikovat teploměr, než ho uložím na místo). Zajistit pedag. dozor nebo zákaz vstupu žákům bez dozoru pedagoga (léky, ostré předměty…)

Cíl = ideální stav, kterého chceme ve vyuč. jednotce dosáhnout. Nutné pro úspěšnou výuku.

1. Učitel promyslí jaký je cíl (čeho chce ve výuce dosáhnout) > 2. Plán hodiny >
3. Realizace > 4. Zhodnocení (bylo těchto cílů dosaženo?)

Cíle vycházejí z kurikul. dokumentů (RVP > ŠVP, učebních osnov, apod.). O většině cílů ovšem rozhodují sami učitelé. Cíle dělíme na:

  • Z hlediska rozsahu: obecné a specifické, konkrétní

    • Obecné: ideál výchovy a vzdělávání - legislativa státu

    • Specif., konkrétní - cíle typů škol, stud. oborů, předmětů, temat. celků, hodin...

  • Z hlediska struktury: kognitivní, afektivní a psychomotorické

    • Kognitivní: poznávací, vědomostní (vymezují vědomosti)

      • Žák uvede výhody a nevýhody jednotlivých antikonc. prostředků.

    • Afektivní: výchovné, postojové

      • Žák respektuje pacienta takového, jaký je.

    • Psychomotorické: dovednostní, výcvikové (vymezují dovednosti, v praktickém vyučování nejčastější)

      • Žák vydezinfikuje teploměry, které u pacienta použil k měření TT.

Každý stanovený cíl musí být „SMART“ >

Specific = konkrétní, Measurable = měřitelné, kontrolovatelné, Achievable = dosažitelné, splnitelné (přiměřené), Relevant = reálné, Timed = termínované.

Formy: Uvádí se různé organizační formy výuky, níže klasifikace dle Obsta:

  • Formy individuálního vyučování

  • Formy hromadného vyučování

  • Smíšené formy vyučování

V hodinách ošetřovatelství je využívána forma hromadného vyučování (vyuč. jednotka ve speciálních učebnách / ve třídě, exkurze). Může se uplatňovat i skupinová práce...

Metody: především metoda imitace (nápodoby) - je velmi důležité, aby pedagog předvedl výkon precizně, bezchybně a pomalu, nejprve s komentářem, pak ještě jednou bez, ideálně předvést “jako bych to doopravdy prováděla přímo pacientovi - přidám i komunikaci s imaginárním pacientem”. Pacientem bývá model či některý z žáků. Záleží na prováděném výkonu.

Další metody využitelné ve výuce ošetřovatelství, např:

  • Výklad - rychlá prezentace učiva učitelem, může být pro žáky nudná, nejsou-li zapojeni

  • Demonstrace - předvádění např. nějakého výkonu, viz metoda imitace

  • Diskuse - žák se učí vyjadřovat své myšlenky a názory, formulovat je, tolerovat názory druhých...

  • Učení ostatních - žák může předvádět např. výplach oka a spolužákům u toho popisuje správný postup, tato metoda se uvádí jako jedna z nejlepších na zapamatování

  • Vyprávění - k oživení výuky a upoutání pozornosti žáků, k tématu, např. zážitky z praxe, apod.

  • Instuktáž - vysvětlení práce > ukázka (předvedení práce) > nápodoba (imitace) > procvičování (trénink) > aplikace v praktickém pracovním procesu

Témata, do kterých materiál patří