OSE_15
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Učebna ošetřovatelství = místnost, v níž je třeba dodržovat vnitřní provozní normy, udržovat pořádek, učit žáky uklízet pomůcky na své místo a správně s nimi manipulovat (např. dezinfikovat teploměr, než ho uložím na místo). Zajistit pedag. dozor nebo zákaz vstupu žákům bez dozoru pedagoga (léky, ostré předměty…)
Cíl = ideální stav, kterého chceme ve vyuč. jednotce dosáhnout. Nutné pro úspěšnou výuku.
1. Učitel promyslí jaký je cíl (čeho chce ve výuce dosáhnout) > 2. Plán hodiny >
3. Realizace > 4. Zhodnocení (bylo těchto cílů dosaženo?)
Cíle vycházejí z kurikul. dokumentů (RVP > ŠVP, učebních osnov, apod.). O většině cílů ovšem rozhodují sami učitelé. Cíle dělíme na:
-
Z hlediska rozsahu: obecné a specifické, konkrétní
-
Obecné: ideál výchovy a vzdělávání - legislativa státu
-
Specif., konkrétní - cíle typů škol, stud. oborů, předmětů, temat. celků, hodin...
-
-
Z hlediska struktury: kognitivní, afektivní a psychomotorické
-
Kognitivní: poznávací, vědomostní (vymezují vědomosti)
-
Žák uvede výhody a nevýhody jednotlivých antikonc. prostředků.
-
-
Afektivní: výchovné, postojové
-
Žák respektuje pacienta takového, jaký je.
-
-
Psychomotorické: dovednostní, výcvikové (vymezují dovednosti, v praktickém vyučování nejčastější)
-
Žák vydezinfikuje teploměry, které u pacienta použil k měření TT.
-
-
Každý stanovený cíl musí být „SMART“ >
Specific = konkrétní, Measurable = měřitelné, kontrolovatelné, Achievable = dosažitelné, splnitelné (přiměřené), Relevant = reálné, Timed = termínované.
Formy: Uvádí se různé organizační formy výuky, níže klasifikace dle Obsta:
-
Formy individuálního vyučování
-
Formy hromadného vyučování
-
Smíšené formy vyučování
V hodinách ošetřovatelství je využívána forma hromadného vyučování (vyuč. jednotka ve speciálních učebnách / ve třídě, exkurze). Může se uplatňovat i skupinová práce...
Metody: především metoda imitace (nápodoby) - je velmi důležité, aby pedagog předvedl výkon precizně, bezchybně a pomalu, nejprve s komentářem, pak ještě jednou bez, ideálně předvést “jako bych to doopravdy prováděla přímo pacientovi - přidám i komunikaci s imaginárním pacientem”. Pacientem bývá model či některý z žáků. Záleží na prováděném výkonu.
Další metody využitelné ve výuce ošetřovatelství, např:
-
Výklad - rychlá prezentace učiva učitelem, může být pro žáky nudná, nejsou-li zapojeni
-
Demonstrace - předvádění např. nějakého výkonu, viz metoda imitace
-
Diskuse - žák se učí vyjadřovat své myšlenky a názory, formulovat je, tolerovat názory druhých...
-
Učení ostatních - žák může předvádět např. výplach oka a spolužákům u toho popisuje správný postup, tato metoda se uvádí jako jedna z nejlepších na zapamatování
-
Vyprávění - k oživení výuky a upoutání pozornosti žáků, k tématu, např. zážitky z praxe, apod.
-
Instuktáž - vysvětlení práce > ukázka (předvedení práce) > nápodoba (imitace) > procvičování (trénink) > aplikace v praktickém pracovním procesu