Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2. Diferenciace křesťanů, její příčiny a důsledky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (60.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2. Diferenciace křesťanství

Starověké hereze

  • Gnosticismus – vlivné intelektuální helénské synkretické myšlenkové hnutí. Částečně absorbovalo i křesťanství, což dalo vyrůst mnoha křesťanským gnostickým sektám. Největšího rozkvětu dosáhl po roce 150. Proti gnostikům se postavili apologeti, kteří bránili orthodoxii.

  • Markionismus radikálně odmítal Starý zákon a stvoření jako dílo zlého boha, demiurga.

  • Doketismus (od řec. δοκειν - zdáti se) odmítal tělesnost Ježíše Krista a jeho utrpení na kříži, které bylo považováno jen za zdánlivé.

  • Aphtartodoketismus umírněná forma doketismu snažící se překonat jeho rozpory

  • Ebiomythysmus tvrdil, že Ježíš byl jen pouhý člověk, kterému se při křtu v Jordánu dostalo mimořádného, ba přímo nejvýznamnějšího postavení mezi všemi lidmi. Proto je správné, že je uctiván jako κυριος. Ebiomythysmus se projevoval velkým sklonem k askezi.

  • Monarchianismus – učení stojící na přísném monoteismu, které neuznává rozlišení tří osob v Bohu (Trojice).

    • Dynamický monarchianismus neboli adopcionismus – Ježíš byl pouze přijat za Božího syna.

    • Modalistický monarchianismus neboli modalismus či patripassianismus – Bůh se pouze zjevuje jako různé osoby, ale zůstává striktně pouze jeden; další podobou této hereze je sabellianismus.

  • Ariánství – učení alexandrijského kněze Areia (Aria), že Ježíš Kristus je pouhý člověk

  • Apollinarismus – učení Apollinaria z Laodiceje, že Ježíš Kristus má lidské pouze tělo, ale božího ducha či rozum.

  • Macedoniasmus také Pneumatemachismus - učení biskupa Macedonia popírající božství Ducha svatého, odsouzené na Prvním konstantinopolském koncilu.

  • Nestoriánství – jeho podstatou je tvrzení, že Kristus má obě podstaty oddělené a navzájem nezávislé, jeho člověčenství je pouhá pláštěnka pro božství, jeho manifestací. Proto Panna Maria není Matkou Boží (θεοτόκος), neboť Syn Boží je nestvořený, přijal lidské tělo a v něm přebýval. Jako Syn Boží má božskou podstatu, jako syn Marie lidskou. S touto herezí přišel cařihradský patriarcha, Peršan Nestοrios (428 – 431). Na konci roku 428 Nestorios odmítl učení o Matce Boží jako nové ariánství. Laici však Nestoria vnímali jako propagátora teze, že Kristus je pouhý člověk nebo že jsou v něm 2 osoby. Na teologické úrovni byl hlavním kritikem nestoriánství sv. Cyril I. (375 – 444), patriarcha alexandrijský (412 – 444), který obhajoval jednotu Bohočlověka. V srpnu 430 Nestoria odsoudil i papež sv. Celestýn I. (422 – 432). Přes odpor patriarchy antiochijského III. všeobecný sněm v Efesu (431) nestoriánství prohlásil za kacířství. Nestoriánství existuje dodnes jako orientální církev syrská (assyrská).

  • Monofyzitismus – tvrdí, že Syn má jen jednu přirozenost – božskou. Byl odsouzen na Chalcedonském koncilu (451). Radikální monofyzitismus Eutychův dnes nezastává nikdo; Společenství východních církví vyznává miafyzitismus (Ježíš má spojenou přirozenost).[zdroj?]

Témata, do kterých materiál patří