Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




11_aktivizace

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (942.62 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

11. Aktivizační výukové metody a jejich aplikace ve výuce somatologie.


Aktivizace
Aktivita

 Dle Pedagogického slovníku je aktivita skupina činností, při nichž člověk musí vynaložit větší

úsilí, postupovat energičtěji, být celkově výkonnější a efektivnější

 Vyvrcholením aktivity je samostatná a tvůrčí práce žáků

 Samostatná práce je aktivita, pří níž si žáci osvojují požadovaný obsah vzdělání

vlastním myšlenkovým úsilím, relativně nezávisle na cizí pomoci (s přítomností

pedagoga)

 Tvořivost je nejvyšší stupeň aktivní činnosti žáků. Schopnost vytvářet něco nového,

co dosud neexistovalo a co současně představuje pozitivní, přínosnou hodnotu


Výukové metody

 Učitele projektovaný model jeho činnosti, který se realizuje vzájemnou interakcí učitel-

žák, při níž dochází k optimálnímu osvojení soustavy učiva žákem a k dosažení výukových

cílů1

 Metoda výuky je model činnosti učitele a žáků, směřující k dosažení cílů

 V souvislosti s výukovými metodami uvádí Shapiro tzv. pyramidu učení. I když mohou být

procenta zapamatování u jednotlivých výukových metod variabilní, lze souhlasit, že žák

získává tím více informací a schopností, čím aktivněji je zapojen do výuky

Klasifikace výukových metod

a) Metody informačně receptivní (reproduktivní)
b) Metody problémové (produktivní)
c) Metody výzkumné (kreativní)

b) = metody participativní (aktivizující, problémové)


Aktivizační výukové metody

 Tyto metody někdy také označované jako inovativní (Zormanová) jsou ve srovnání

s tradičními výukovými metodami náročnější na přípravu, vyžadují většinou materiální
zajištění, ale žák se stává ve výuce aktivním činitelem

 Díky tomu dochází k rozvoji několika příznivých efektů – žák si vyhledává informace,

zpracovává je, spolupracuje se spolužáky, učí se týmové spolupráci, rozvíjí své komunikační
dovednosti, samostatnost, odpovědnost za vlastní práci

 Založené na osobní účasti žáka a studenta na různých aktivitách


Participativní metody

 Dialog v plénu skupiny

 Simulovaný dialog

 Dialog založený na písemných otázkách

 Dialog v kruhu

 Situační či případové metody

 Inscenační metody (metody hraní rolí)

 Brainstormingové metody

 Ekonomické či jiné tvořivé hry

Diskusní metody

 Podstatou je komunikace mezi učitelem a žákem i mezi žáky navzájem

 Přínosem je, že kromě stimulace hloubkového učení dochází k rozvoji komunikačních

dovedností žáka (obhájení si názoru, argumentace, přijetí kompromisu)

 Vhodné, když chce učitel zapojit žáky a zjistit jejich názory a postoje k danému tématu

 Učiteli poskytují okamžitou zpětnou vazbu

 Lze s nimi ale jen prohloubit nebo fixovat učivo – neboť žáci již musí mít alespoň základní

Témata, do kterých materiál patří