11_aktivizace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
11. Aktivizační výukové metody a jejich aplikace ve výuce somatologie.
Aktivizace
Aktivita
Dle Pedagogického slovníku je aktivita skupina činností, při nichž člověk musí vynaložit větší
úsilí, postupovat energičtěji, být celkově výkonnější a efektivnější
Vyvrcholením aktivity je samostatná a tvůrčí práce žáků
Samostatná práce je aktivita, pří níž si žáci osvojují požadovaný obsah vzdělání
vlastním myšlenkovým úsilím, relativně nezávisle na cizí pomoci (s přítomností
pedagoga)
Tvořivost je nejvyšší stupeň aktivní činnosti žáků. Schopnost vytvářet něco nového,
co dosud neexistovalo a co současně představuje pozitivní, přínosnou hodnotu
Výukové metody
Učitele projektovaný model jeho činnosti, který se realizuje vzájemnou interakcí učitel-
žák, při níž dochází k optimálnímu osvojení soustavy učiva žákem a k dosažení výukových
cílů1
Metoda výuky je model činnosti učitele a žáků, směřující k dosažení cílů
V souvislosti s výukovými metodami uvádí Shapiro tzv. pyramidu učení. I když mohou být
procenta zapamatování u jednotlivých výukových metod variabilní, lze souhlasit, že žák
získává tím více informací a schopností, čím aktivněji je zapojen do výuky
Klasifikace výukových metod
a) Metody informačně receptivní (reproduktivní)
b) Metody problémové (produktivní)
c) Metody výzkumné (kreativní)
b) = metody participativní (aktivizující, problémové)
Aktivizační výukové metody
Tyto metody někdy také označované jako inovativní (Zormanová) jsou ve srovnání
s tradičními výukovými metodami náročnější na přípravu, vyžadují většinou materiální
zajištění, ale žák se stává ve výuce aktivním činitelem
Díky tomu dochází k rozvoji několika příznivých efektů – žák si vyhledává informace,
zpracovává je, spolupracuje se spolužáky, učí se týmové spolupráci, rozvíjí své komunikační
dovednosti, samostatnost, odpovědnost za vlastní práci
Založené na osobní účasti žáka a studenta na různých aktivitách
Participativní metody
Dialog v plénu skupiny
Simulovaný dialog
Dialog založený na písemných otázkách
Dialog v kruhu
Situační či případové metody
Inscenační metody (metody hraní rolí)
Brainstormingové metody
Ekonomické či jiné tvořivé hry
Diskusní metody
Podstatou je komunikace mezi učitelem a žákem i mezi žáky navzájem
Přínosem je, že kromě stimulace hloubkového učení dochází k rozvoji komunikačních
dovedností žáka (obhájení si názoru, argumentace, přijetí kompromisu)
Vhodné, když chce učitel zapojit žáky a zjistit jejich názory a postoje k danému tématu
Učiteli poskytují okamžitou zpětnou vazbu
Lze s nimi ale jen prohloubit nebo fixovat učivo – neboť žáci již musí mít alespoň základní