11_aktivizace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
K problému, který se řeší, předkládají aktéři různé často i neobvyklé nápady
V první fázi se pouze zaznamenávají
Pak analyzují, hledají se klady a zápory
Jde o dovednost argumentace, umění vyvracet či podpořit názor
Náročné na vedení, moderování
Ekonomické či jiné tvořivé hry
Využívány především k výcviku specialistů a vedoucích pracovníků z oblasti ekonomiky
Pracuje se v několika menších skupinách v delších časových úsecích a s využitím
nezbytné dokumentace a techniky za účasti tzv. rozhodčích
Didaktická hra
Aktivita, jejímž produktem je fixace učební látky
Přínosem je, že žáci si snadněji fixují učební látku, neboť se u nich probouzí zájem a
angažovanost
-
Interakční hry – podstatou je interakce s hračkami, hráči. Jsou to hry
společenské, s pravidly. Příkladem jerozdělení žáků do dvou skupin – píší proti
sobě vzadu na tabuli – například co nejvíce slov na téma chirurgické nástroje.
Počítají se jen ta slova, která jsou správně napsaná
-
Simulační hry – simulace situace nebo prostředí z reálného světa
-
Scénické hry – mají návaznost na divadelní hry – žáci si připravují kulisy atd
Metody heuristické, řešení problémů
Žákům je předložen úkol, který mají vyřešit
Učitel zde nemá dominantní postavení předavače informací ale je žákovým rádcem a
partnerem
Příkladem: Jakým způsobem můžeš dokázat, že vzduch v míči má určitý objem?
Aktivizační metody ve výuce somatologie
Didaktické hry:
Výukový kvíz - zábavná a velmi oblíbená forma pedagogické hry, žáci jsou rozděleni do dvou
družstev, dle určených pravidel odpovídají na položené otázky, otázky mohou být pro jednotlivce,
pro skupiny, pro žáky, kteří se přihlásí atd., vždy jsou daná určitá pravidla způsobu zadávání
otázek, získávání odpovědí, je určené bodové hodnocení odpovědí a výsledky se zaznamenávají
Pexeso – na jednotlivé kartičky se napíší pojmy, letopočty, jména, názvy apod. související s
výukou, počet kartiček se rovná polovině počtu žáků, na další kartičky se napíší jasné definice
daných pojmů; oba typy kartiček se smíchají, každý žák si vylosuje jednu kartičku, žáci hledají
odpovídající dvojici, poté se posadí spolu do lavice
Otázková hra – učitel napíše na cca 30 – 40 kartiček otázky, studenti si v určeném pořadí losují
kartičky a odpovídají na otázky, za správnou odpověď získávají bod, za špatnou ne.