Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




11_aktivizace

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (942.62 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

znalosti o tématu, o kterém se diskuze bude vést

Dialog v plénu skupiny

 Dialog, který se rozvíjí v plénu – v nedělené větší skupině, kterou může být za určitých

okolností i školní třída

 Předpokládá poučené a pohotové iniciátory dialogu, přiměřenou vyrovnanost pozic

účastníků dialogu, zajímavé otázky, výklad a vyprávění, schopnost dialog řídit a
dovádět ke smysluplnému závěru

 Počet účastníků 15 až 20

 Účastnit by se měli všichni přítomní, slyšet druhé myslet nahlas podněcuje další dialog

Simulovaný dialog

 Simulovaný (hraný) dialog se používá ve výuce dospělých k podnícení skutečného

dialogu mezi účastníky v plénu

 Jeho aktéry jsou například přizvaní odborníci nebo vybraní účastníci z pléna, kteří

mezi sebou rozehrají živý, provokující dialog a po získání zájmu účastníků a jejich

připojení k dialogu ustupují do pozadí

 Ve škole jde o besedy za účasti zajímavých lidí zvenčí za předpokladu, že se ve třídě

najde alespoň pár žáků, kteří se k besedě připojí a podnítí tím i ostatní spolužáky

 Simulovaný dialog má především funkci podněcující a spouštěcí, užíváme ho tehdy, je-

li tento účinek zaručen, jinak je to ztráta času

Dialog založený na písemných otázkách (dotazech)

 V některých případech můžeme umožnit žákům, aby své znalosti, nejasnosti,

pochybnosti, výhrady, nápady, úvahy z oblasti tématu dialogu zformulovali předem a
učiteli předložili písemně

 Mohou tak učinit i anonymně, jde-li o intimní téma

 Výhodou je, že se objeví i dotazy, které by jinak v dialogu v plénu nepadly, a učitel se

může předem připravit na odpovědi, dotazy může utřídit podle okruhů, může vyloučit
dotazy provokativní

 Odpovědi a otázky by měly opět vyústit v přirozený dialog v plénu

 Dotazy žáci předkládají ve smluveném čase před vlastním dialogem například do

uzavřené krabice umístěné ve třídě

Dialog v kruhu

 Někdy označováno jako rozhovor u kulatého stolu

 Tato metoda je optimální při počtu 10 až 20 účastníků

 Dialog postupuje jakoby v kruhu – všichni účastníci se po seznámení s problémem

(tématem), shromáždění nezbytných informací a jejich zpracování po řadě, ve
stanovené posloupnosti, vyjadřují k tématu

 Měl by být stanoven vedoucí dialogu, který řídí jednání podle přijatých pravidel, dbá

na to, aby se vyjádřili všichni, shrnuje a formuluje stanoviska

 Každý žák má, tak jak na něho přijde řada, možnost i povinnost pohotově se vyjádřit

k tématu

 Žáci se učí zbavovat anonymity, sledovat pozorně reakce předcházející a celý kontext,

reagovat v okamžiku, kdy na ně přijde řada, srovnávat své reakce a ohlas na ně s reakcemi
ostatních, inspirovat se druhými

Témata, do kterých materiál patří