11_aktivizace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
znalosti o tématu, o kterém se diskuze bude vést
Dialog v plénu skupiny
Dialog, který se rozvíjí v plénu – v nedělené větší skupině, kterou může být za určitých
okolností i školní třída
Předpokládá poučené a pohotové iniciátory dialogu, přiměřenou vyrovnanost pozic
účastníků dialogu, zajímavé otázky, výklad a vyprávění, schopnost dialog řídit a
dovádět ke smysluplnému závěru
Počet účastníků 15 až 20
Účastnit by se měli všichni přítomní, slyšet druhé myslet nahlas podněcuje další dialog
Simulovaný dialog
Simulovaný (hraný) dialog se používá ve výuce dospělých k podnícení skutečného
dialogu mezi účastníky v plénu
Jeho aktéry jsou například přizvaní odborníci nebo vybraní účastníci z pléna, kteří
mezi sebou rozehrají živý, provokující dialog a po získání zájmu účastníků a jejich
připojení k dialogu ustupují do pozadí
Ve škole jde o besedy za účasti zajímavých lidí zvenčí za předpokladu, že se ve třídě
najde alespoň pár žáků, kteří se k besedě připojí a podnítí tím i ostatní spolužáky
Simulovaný dialog má především funkci podněcující a spouštěcí, užíváme ho tehdy, je-
li tento účinek zaručen, jinak je to ztráta času
Dialog založený na písemných otázkách (dotazech)
V některých případech můžeme umožnit žákům, aby své znalosti, nejasnosti,
pochybnosti, výhrady, nápady, úvahy z oblasti tématu dialogu zformulovali předem a
učiteli předložili písemně
Mohou tak učinit i anonymně, jde-li o intimní téma
Výhodou je, že se objeví i dotazy, které by jinak v dialogu v plénu nepadly, a učitel se
může předem připravit na odpovědi, dotazy může utřídit podle okruhů, může vyloučit
dotazy provokativní
Odpovědi a otázky by měly opět vyústit v přirozený dialog v plénu
Dotazy žáci předkládají ve smluveném čase před vlastním dialogem například do
uzavřené krabice umístěné ve třídě
Dialog v kruhu
Někdy označováno jako rozhovor u kulatého stolu
Tato metoda je optimální při počtu 10 až 20 účastníků
Dialog postupuje jakoby v kruhu – všichni účastníci se po seznámení s problémem
(tématem), shromáždění nezbytných informací a jejich zpracování po řadě, ve
stanovené posloupnosti, vyjadřují k tématu
Měl by být stanoven vedoucí dialogu, který řídí jednání podle přijatých pravidel, dbá
na to, aby se vyjádřili všichni, shrnuje a formuluje stanoviska
Každý žák má, tak jak na něho přijde řada, možnost i povinnost pohotově se vyjádřit
k tématu
Žáci se učí zbavovat anonymity, sledovat pozorně reakce předcházející a celý kontext,
reagovat v okamžiku, kdy na ně přijde řada, srovnávat své reakce a ohlas na ně s reakcemi
ostatních, inspirovat se druhými