Kritika nápisů a jejich výskyt na území Čech a Moravy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kritika nápisů
- největší pozornost věnoval v nedávné době kritice nápisů středověkých Robert Favreau a dělí pravidla postupu do třech skupin:
- problém autora (či autorů) - musíme odlišit donátora (ten dal impuls ke zhotovení nápisu) a pak pokud se podaří určit zhotovitele díla, je také si nutno pak uvědomit, že textace nápisu nebývá dílem vlastního realizátora (týká se to především rozsáhlejších textů), u jednoduchých nápisů se dá předpokládat, že zhotovitel díla je i autorem textu literárního
- možnosti a hranice autorovy svobody či umělecké vůle – omezení epigrafická jsou větší než v jiných oblastech, protože jsou dána podkladovou látkou či její strukturou, daným prostorem, umístěním nápisu v souvislosti s přizpůsobením vzdálenosti od čtenářů, pouze jen jeden druh nápisů převyšuje všechny ostatní a to jsou literární nápisy - nejproslulejší jsou Alkuinovy epigramy z doby kolem roku 800 pro kostel sv. Hilaria v Poitiers
- problém autenticity a restituce textu – je důležitý proto, že někdy i považovaný nápis za falzum je pravý, jsou ovšem i důvody pro vznik falz – např. v souvislosti s kultem svatých a potom podvrhy moderní – historizující, důležitým aspektem kritiky je restituce textu na základě nepatrných zlomků jak to provedl Bohumil Ryba u nápisů v Betlémské kapli, využívá se starých opisů či pauz, uložených např. pro zvony ve farních kronikách či v starých sbírkách aby bylo možno zjistit stav před jistým zásahem, identifikace příslušného objektu má tři prvky - klasifikace, lokalizace a datace, klasifikací je míněno zjištění typu nápisu a jeho funkce
Otázkám kritiky středověkých nápisů věnoval největší pozornost Robert Favreau
Ten dělí pravidla, podle nichž se má postupovat, do tří, resp. šesti základních skupin
Problém autora či autorů
Tato komplikovaná otázka často nemůže být vyřešena jednoznačně, protože jednoznačná není ani terminologie.
Za prvé je třeba odlišovat donátora, který dal impuls, aby určitý text vznikl (ale například výrazy fecit apod. mohou mít jak význam donátorský, tak význam vlastního provedení)
I když se nám podaří určit totožnost technického vykonavatele práce, je třba si uvědomit, že textace příslušného nápisu nebývá dílem realizátora
U textů rytmických a literárních jím nebývá zpravidla ani donátor, ale odborník v těchto věcech zběhlý
Teprve u jednoduchých nápisů pamětního rázu můžeme předpokládat donátorovo autorství textu
A jen u primitivních a opakujících se textech z pozdního středověku a mladších lze předpokládat i autorství řemeslníkovo, nebo sdružené
Je třeba vzít v potaz také mobilitu středověkých umělců
O vnější úpravě textu a celého vzezření nápisu lze hovořit přinejmenším o spolupráci obou hlavních podílníků