6_did_zasady
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Didaktické zásady a jejich aplikace ve výuce somatologie.
Didaktické zásady
Obecné požadavky usměrňující průběh vzdělávacího procesu - v souladu se základními
zákonitostmi výuky a s výchovnými a vzdělávacími cíli určují její charakter.
Jsou obecnými doporučeními pro učitele, při jejichž respektování může učitel při
výuce dosáhnout maximální efektivity a účinnosti.
Vztahují se ke všem stránkám výuky, k učitelově vyučovací činnosti, k učební
aktivitě žáka, k učivu, k materiálně didaktickým prostředkům.
Jednotlivé didaktické zásady byly formulovány již od starověku, poprvé se
s vymezením didaktické zásady setkáváme u Aristotela, který zdůrazňoval aktivitu
žáka ve výuce. První podrobně zpracovanou metodiku vyučování zpracoval římský
řečník Marcus Fabius Quintilianus ve svém díle O výchově řečníka. Zformuloval
zde řadu didaktických principů, které se vztahují k efektivnímu memorování textu.
1 Zásada uvědomělosti a aktivity
Žáci by se měli aktivně účastnit vyučovacího procesu – měli by být učitelem vedeni k
pochopení podstaty osvojeného učiva.
Žáci by si měli vytvářet kladný vztah k učivu a učení.
Tuto situaci lze navodit jen za předpokladu aktivity celé žákovy osobnosti, jeho stránky
volní, citové, nikoli jen zjednodušeně chápané aktivity rozumové - uvědoměle osvojené
poznatky charakterizuje to, že jsou hluboce uchopené a žák na základě nich dokáže něco
udělat, vysvětlit, jinak formulovat nebo je aplikovat v praxi.
Od učitele to vyžaduje jasně formulované cíle v oblasti porozumění a soustavně
organizovat formativní hodnocení na základě kritérií dohodnutých s žáky.
Pro podněcování aktivity využíváme projektové vyučování, samostatnou práci žáků,
soutěže, pracovní listy.
2 Zásada názornosti
Patří k nejstarším zásadám. Vyjadřuje požadavek, aby žáci při učební činnosti vycházeli ze smyslového vnímání,
aby poznávali skutečnost na základě bezprostředního vnímání předmětů a jevů nebo
jejich zobrazení.
Žáci mají mít jasné a vědecké představy, které jim učitelův výklad spolu s požitím
názornin umožní pochopit.
Je důležité, aby žák získával své poznatky o světě přímým stykem s věcmi a všemi
smysly, neboť smyslová zkušenost je nenahraditelná.
Učitelovo jednání v duchu této zásady je zpravidla především spojováno se zrakovým
vnímáním.
Ve výuce somatologie se jedná o využívání obrazových materiálů, modelů kostí a
lidských orgánů, filmy, prezentace s obrázky a fotografiemi.
3 Zásada soustavnosti
Žáci mají pod vedením učitele postupovat systematicky při spojování vědomostí a
dovedností, učivo má být uspořádáno do didaktického systému, který nemůže být
totožný se systémem daného vědního oboru.