Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6_did_zasady

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (507.58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Didaktické zásady a jejich aplikace ve výuce somatologie.

Didaktické zásady

 Obecné požadavky usměrňující průběh vzdělávacího procesu - v souladu se základními

zákonitostmi výuky a s výchovnými a vzdělávacími cíli určují její charakter.

Jsou obecnými doporučeními pro učitele, při jejichž respektování může učitel při

výuce dosáhnout maximální efektivity a účinnosti.

Vztahují se ke všem stránkám výuky, k učitelově vyučovací činnosti, k učební

aktivitě žáka, k učivu, k materiálně didaktickým prostředkům.

Jednotlivé didaktické zásady byly formulovány již od starověku, poprvé se

s vymezením didaktické zásady setkáváme u Aristotela, který zdůrazňoval aktivitu

žáka ve výuce. První podrobně zpracovanou metodiku vyučování zpracoval římský

řečník Marcus Fabius Quintilianus ve svém díle O výchově řečníka. Zformuloval

zde řadu didaktických principů, které se vztahují k efektivnímu memorování textu.

1 Zásada uvědomělosti a aktivity

 Žáci by se měli aktivně účastnit vyučovacího procesu – měli by být učitelem vedeni k

pochopení podstaty osvojeného učiva.

 Žáci by si měli vytvářet kladný vztah k učivu a učení.
 Tuto situaci lze navodit jen za předpokladu aktivity celé žákovy osobnosti, jeho stránky

volní, citové, nikoli jen zjednodušeně chápané aktivity rozumové - uvědoměle osvojené

poznatky charakterizuje to, že jsou hluboce uchopené a žák na základě nich dokáže něco

udělat, vysvětlit, jinak formulovat nebo je aplikovat v praxi.

 Od učitele to vyžaduje jasně formulované cíle v oblasti porozumění a soustavně

organizovat formativní hodnocení na základě kritérií dohodnutých s žáky.

 Pro podněcování aktivity využíváme projektové vyučování, samostatnou práci žáků,

soutěže, pracovní listy.

2 Zásada názornosti

 Patří k nejstarším zásadám. Vyjadřuje požadavek, aby žáci při učební činnosti vycházeli ze smyslového vnímání,

aby poznávali skutečnost na základě bezprostředního vnímání předmětů a jevů nebo

jejich zobrazení.

 Žáci mají mít jasné a vědecké představy, které jim učitelův výklad spolu s požitím

názornin umožní pochopit.

 Je důležité, aby žák získával své poznatky o světě přímým stykem s věcmi a všemi

smysly, neboť smyslová zkušenost je nenahraditelná.

 Učitelovo jednání v duchu této zásady je zpravidla především spojováno se zrakovým

vnímáním.

 Ve výuce somatologie se jedná o využívání obrazových materiálů, modelů kostí a

lidských orgánů, filmy, prezentace s obrázky a fotografiemi.

3 Zásada soustavnosti

 Žáci mají pod vedením učitele postupovat systematicky při spojování vědomostí a

dovedností, učivo má být uspořádáno do didaktického systému, který nemůže být

totožný se systémem daného vědního oboru.

Témata, do kterých materiál patří