6_did_zasady
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Výchovnou funkci by měly plnit všechny předměty – záleží na osobnosti učitele.
Učitel dává poznatkům životnost, pokud je zprostředkovává se zaujetím, pokud je
dokáže žákům přiblížit.
7 Zásada vědeckosti
Vyžaduje, aby vyučování bylo po všech stránkách na vědecké úrovni. Žák si ve škole osvojuje pravdivé, vědecky prokázané poznatky.
Učitel by měl žáky informovat o některých sporných a diskutovaných otázkách, o
vědeckých hypotézách a tak žákům umožnit vytvoření představy o složitém vývoji
vědy.
Využívání takových vyučovacích metod a forem, které jsou blízké skutečnému
vědeckému poznávání, badatelské práci, takže žáci mají možnost nahlédnout do
problematiky vědecké práce.
Od učitele se očekává, že po celý život udržuje kontakt s vědeckými disciplínami, které
jsou základem jeho vyučovacích předmětů. Znamená to pro něj využívat všech
možností k aktualizaci rychle zastarávajících poznatků.
Používání mikroskopů k prohlédnutí tkání, získávání aktuálních poznatků týkajících se
medicíny.
8 Zásada spojení teorie s praxí
Je žádoucí, aby učitel formuloval výukové cíle nejméně na úrovni jejich aplikace a
přesvědčil žáky o smysluplnosti výuky ve škole.
Měl by je vést k tomu, hledat si v praxi potřebné informace, zpracovávat je a dokázat je
uplatnit.
Jde o tzv. otevírání se školy jejímu okolí, používání metod a forem práce, které spojení
teorie s praxí předpokládají – projektová výuka, aktivizační metody.
Spojování poznatků ze somatologie s praxí v nemocničním prostředí a ošetřovatelství.
Zásada komplexního rozvoje žáka
Učitel si má při didaktické analýze učiva uvědomit, jaké možnosti učivo dává pro rozvoj
osobnosti žáka v jeho třech základních strukturách – tzn. v oblasti kognitivní, afektivní
a psychomotorické.
Zásada individuálního přístupu k žákům
Žáci ač v jedné třídě se shodují jen v několika vnějších znacích, jako je chronologický
věk, výška a váha. To jsou znaky, které ale nejsou pro výuku příliš podstatné. Důležitější
jsou rozdíly ve zdravotním stavu, v úrovni myšlení, chápání, řeči.
Učitel by měl proto individuální zvláštnosti žáků dobře poznat a řídit jejich učení tak,
aby každý z nich měl pocit radosti z úspěchu v učební činnosti.
Jak uvádí Obst otázkou ovšem je, nakolik má učitel možnost získání relevantních
informací k důkladné znalosti každého jedince, zvlášť pokud vyučuje například 150
žáků ,se kterými přichází do kontaktu třeba 2 x týdně.
Zásada emocionálnosti
Ani učitel, ani žáci nejsou stroje. Navzájem se ovlivňují v emocionální sféře a je
prokázáno, že vyučování probíhá lépe v pozitivní atmosféře a proto by se měl učitel