6_did_zasady
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Učitel musí respektovat požadavek na soustavnost při řízení učební činnosti žáků.
Nestačí pouze systematický výklad nového učiva, ale důležité je také soustavné
opakování a procvičování a pravidelné a průběžné prověřování a hodnocení průběhu a
výsledků učební aktivity žáků.
Tato zásada vychází z toho, že poznatky osvojené v určitém logickém uspořádání jsou
žáky lépe chápány, zapamatovány a používány v praxi než izolované, ze souvislosti
vytržené učivo.
Učivo musí vést od jednoduššího ke složitějšímu, od známého k neznámému, od
konkrétního k abstraktnímu.
Učivo by také mělo být přístupné žákům určitého věku, aby poznatky tvořili přijatelnou
posloupnost.
Ve výuce somatologie tedy postupujeme při výkladu také systematicky a jednotlivá
témata na sebe navazují – např. jsou nejprve probírány buňky a tkáně, poté kosti, svaly
a jednotlivé soustavy člověka.
Navazují na sebe také podkapitoly, kdy nejprve je probírán neuron a poté jednotlivé
nervy a pleteně.
4 Zásada přiměřenosti
Učivo co do obsahu i rozsahu má odpovídat psychickým i somatickým zvláštnostem
daného věkového stupně dítěte.
Stejně tak při výběru vyučovacích metod, organizačních forem práce i učebních
pomůcek je nezbytné respektovat určitou úroveň rozvoje žáků.
Přiměřenost se nesmí uplatňovat mechanicky, míra náročnosti učiva je relativní.
Vyučování by mělo napomáhat zvyšování celkové úrovně rozvoje žáků.
Zásada přiměřenosti se chápe nejen jako přizpůsobení se věkovým zvláštnostem, ale
předpokládá, že učitel bude přihlížet i k individuálním možnostem jednotlivých žáků.
Přiměřené nároky jsou ty, které žáka optimálně podněcují a přispívají co nejvíce k jeho
rozvoji.
5 Zásada trvalosti
Předpokládá trvalé osvojení vědomostí a dovedností tak, aby pro každého jedince byly
použitelné při dalším procesu sebevzdělávání i v praktických činnostech.
Zabezpečení trvalosti zajistí nejen jednotvárné a mechanické opakování, ale také výběr
základního učiva, odlišení podstatného od podruženého, vytváření mezipředmětových
souvislostí a systematizace učiva.
Za trvalé a operativní pokládáme vědomosti a dovednosti:
Uchovávají se v dlouhodobé paměti.
V aktuálních situacích se vybavují ve slovech nebo činnostech bez větší námahy.
Podle potřeby umožňují řešit praktické nebo intelektuální úlohy.
Ve výuce somatologie lze využít dostatečné opakování, zjednodušení učiva – výběr
nejdůležitějších poznatků, systematizace učiva.
6 Zásada výchovnosti vyučování
Požadavek, aby obsah, metody a formy práce ve vyučování výrazně přispívaly
k utváření morálních a citových kvalit žáků.