Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6_did_zasady

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (507.58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

 Učitel musí respektovat požadavek na soustavnost při řízení učební činnosti žáků.
 Nestačí pouze systematický výklad nového učiva, ale důležité je také soustavné

opakování a procvičování a pravidelné a průběžné prověřování a hodnocení průběhu a

výsledků učební aktivity žáků.

 Tato zásada vychází z toho, že poznatky osvojené v určitém logickém uspořádání jsou

žáky lépe chápány, zapamatovány a používány v praxi než izolované, ze souvislosti

vytržené učivo.

 Učivo musí vést od jednoduššího ke složitějšímu, od známého k neznámému, od

konkrétního k abstraktnímu.

 Učivo by také mělo být přístupné žákům určitého věku, aby poznatky tvořili přijatelnou

posloupnost.

 Ve výuce somatologie tedy postupujeme při výkladu také systematicky a jednotlivá

témata na sebe navazují – např. jsou nejprve probírány buňky a tkáně, poté kosti, svaly

a jednotlivé soustavy člověka.

 Navazují na sebe také podkapitoly, kdy nejprve je probírán neuron a poté jednotlivé

nervy a pleteně.

4 Zásada přiměřenosti

 Učivo co do obsahu i rozsahu má odpovídat psychickým i somatickým zvláštnostem

daného věkového stupně dítěte.

 Stejně tak při výběru vyučovacích metod, organizačních forem práce i učebních

pomůcek je nezbytné respektovat určitou úroveň rozvoje žáků.

 Přiměřenost se nesmí uplatňovat mechanicky, míra náročnosti učiva je relativní.
 Vyučování by mělo napomáhat zvyšování celkové úrovně rozvoje žáků.
 Zásada přiměřenosti se chápe nejen jako přizpůsobení se věkovým zvláštnostem, ale

předpokládá, že učitel bude přihlížet i k individuálním možnostem jednotlivých žáků.

 Přiměřené nároky jsou ty, které žáka optimálně podněcují a přispívají co nejvíce k jeho

rozvoji.

5 Zásada trvalosti

 Předpokládá trvalé osvojení vědomostí a dovedností tak, aby pro každého jedince byly

použitelné při dalším procesu sebevzdělávání i v praktických činnostech.

 Zabezpečení trvalosti zajistí nejen jednotvárné a mechanické opakování, ale také výběr

základního učiva, odlišení podstatného od podruženého, vytváření mezipředmětových

souvislostí a systematizace učiva.

 Za trvalé a operativní pokládáme vědomosti a dovednosti:

 Uchovávají se v dlouhodobé paměti.

 V aktuálních situacích se vybavují ve slovech nebo činnostech bez větší námahy.

 Podle potřeby umožňují řešit praktické nebo intelektuální úlohy.

 Ve výuce somatologie lze využít dostatečné opakování, zjednodušení učiva – výběr

nejdůležitějších poznatků, systematizace učiva.

6 Zásada výchovnosti vyučování

 Požadavek, aby obsah, metody a formy práce ve vyučování výrazně přispívaly

k utváření morálních a citových kvalit žáků.

Témata, do kterých materiál patří