1._Zdr.pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
státní – v podobě Národního programu vzdělávání a rámcových vzdělávacích programů (RVP)
školní – v podobě školních vzdělávacích programů (ŠVP), podle kterých se uskutečňuje vzdělávání v konkrétní škole
Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání jsou :
Státem vydané pedagogické (kurikulární) dokumenty
vymezují závazné požadavky na vzdělávání v jednotlivých stupních a oborech vzdělání, tzn. zejména výsledky vzdělávání, kterých má žák v závěru studia dosáhnout, obsah vzdělávání, základní podmínky realizace vzdělávání a pravidla pro tvorbu školních vzdělávacích programů
Závaznými dokumenty pro všechny školy poskytující střední odborné vzdělávání, které jsou povinny je respektovat a rozpracovat do svých školních vzdělávacích programů
Veřejně přístupnými dokumenty pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost
Otevřenými dokumenty, které budou po určitém období platnosti nebo podle potřeby inovovány
Usilují o :
Vytvoření pluralitního vzdělávacího prostředí a podporu pedagogické samostatnosti škol, a proto vymezují pouze požadované výstupy (výsledky vzdělávání) a nezbytné prostředky pro jejich dosažení, zatímco způsob realizace vymezených požadavků ponechávají na školách
Lepší uplatnění absolventů středního odborného vzdělávání na trhu práce a jejich připravenost dále se vzdělávat, popřípadě se bezproblémově rekvalifikovat, a vést kvalitní osobní i občanský život
Zvýšení kvality a účinnosti středního odborného vzdělávání
Cíle středního odborného vzdělávání
Koncepce středního vzdělávání, tedy i odborného, vychází z celoživotně pojatého a na principu znalostní společnosti vybudovaného konceptu vzdělávání, ve kterém je vzdělávání cestou i nástrojem rozvoje lidské osobnosti
Jako teoretické východisko pro koncipování struktury cílů středního vzdělávání byl použit známý a respektovaný koncept čtyř cílů vzdělávání pro 21. století
V souladu s tím je záměrem (obecným cílem) středního odborného vzdělávání připravit žáka na úspěšný, smysluplný a odpovědný osobní, občanský i pracovní život v podmínkách měnícího se světa
Učit se poznávat
Osvojit si nástroje pochopení světa a rozvinout dovednosti potřebné k učení se
Prohloubit s v návaznosti na základní vzdělání poznatky o světě a dále je rozšiřovat
Učit se pracovat a jednat
Naučit se tvořivě zasahovat do prostředí, které žáky obklopuje
Vyrovnávat se s různými situacemi a problémy
Umět pracovat v týmech
Být schopen vykonávat povolání a pracovní činnosti, pro které byl připravován
Učit se být
Rozumět vlastní osobnosti a jejímu utváření
Jednat v souladu s obecně přijímanými morálními hodnotami, se samostatným úsudkem a osobní zodpovědností