Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




12.Zdr.pr.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.73 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

− Vyjadřování je přirozenější

− Větší zájem o úkoly

− Žáci si do určité míry mohou volit tempo práce

− Učí se komunikačním dovednostem

− Učí se organizaci práce

− Zvyšuje se sebevědomí, samostatnost žáků

− Učitel se může věnovat slabší skupině, má čas na přípravu další činnosti

− Obrana proti stereotypu ve vyučování

Z pohledu žáka

− Zapojí se více žáků, mezi vrstevníky opadá stud

− Vyjadřování je přirozenější–baví se mezi sebou, nemusí vystupovat jako jednotlivec před celou třídou, učitelem

− Větší zájem o úkoly

− Učí se komunikačním dovednostem

− Žáci si mohou sami organizovat práci

− Zvyšuje se sebevědomí, samostatnost žáků

Nevýhody skupinové práce

Z pohledu učitele

− Žáci ve skupině nepracují rovnoměrně

− Nedovedou si organizovat práci

− Skupiny jsou hlučné, překřikují se

− Neprobere se příliš učiva

− Odbíhání od zadaného úkolu

− Ti talentovanější se trumfují a přestávají se starat o zbytek skupiny

− Mohou vznikat chyby, které se ihned neopravují

− Obtížné hodnocení učební činnosti

− Vyžaduje náročnou přípravu

Z pohledu žáka

− Žáci ve skupině nepracují rovnoměrně, někteří žáci se jen “vezou”, což může jiným vadit

− Nedovedou si organizovat práci – nevědí, co dělat dříve, aby byla práce efektivně a nejrychleji vykonána

− Skupiny jsou hlučné, překřikují se – neslyší se

− Odbíhání od zadaného úkolu

− Ti talentovanější se trumfují a přestávají se starat o zbytek skupiny

Zásady pro práci ve skupinách.

Úloha učitele při skupinové práci

− Vytvářet podmínky pro konstruktivní aktivity

− Stanovit vhodné cíle pro skupinovou práci

− Rozdělit žáky do skupin, určit – počet skupin, počet členů ve skupině, princip rozdělování, role

− Zvážit vhodnost uspořádání učebny

− Vysvětlit zadání, definovat skupinový úkol

− Vymezit pravidla skupinové práce

− Vymezit kritéria hodnocení

− Stanovit časový limit pro práci

−Monitorovat a pozitivně podporovat činnost skupin

− Být žákům po ruce v případě potřeby, pokud žáci úkol zvládají, spíše do jejich práce nezasahovat

− Umožnit skupinám zažít úspěch

− Pokud se kooperace ve skupinách nedaří, naznačit vhodný postup, přiřadit žákům role ve skupině

− Mít připravenou drobnou aktivitu pro nejrychlejší skupiny

− Nabídnout prostor pro závěrečnou prezentaci a reflexi

− Zhodnotit dosažení cílů

Příklady vhodných skupinových aktivit na jednotlivá témata podpory zdraví.

Výuka předmětu: Výchova ke zdraví

Téma hodiny: Zdraví a jeho determinanty

Cíl práce: Žáci mají za úkol sestavit myšlenkovou mapu, na které vyjmenují determinanty zdraví.

− Výukové cíle:

− Žáci uvedou pozitivní a negativní faktory, které ovlivňují zdraví

− Žáci jsou ochotni diskutovat o vlivu jednotlivých determinant na zdraví

Témata, do kterých materiál patří