12.Zdr.pr.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
− Vyjadřování je přirozenější
− Větší zájem o úkoly
− Žáci si do určité míry mohou volit tempo práce
− Učí se komunikačním dovednostem
− Učí se organizaci práce
− Zvyšuje se sebevědomí, samostatnost žáků
− Učitel se může věnovat slabší skupině, má čas na přípravu další činnosti
− Obrana proti stereotypu ve vyučování
Z pohledu žáka
− Zapojí se více žáků, mezi vrstevníky opadá stud
− Vyjadřování je přirozenější–baví se mezi sebou, nemusí vystupovat jako jednotlivec před celou třídou, učitelem
− Větší zájem o úkoly
− Učí se komunikačním dovednostem
− Žáci si mohou sami organizovat práci
− Zvyšuje se sebevědomí, samostatnost žáků
Nevýhody skupinové práce
Z pohledu učitele
− Žáci ve skupině nepracují rovnoměrně
− Nedovedou si organizovat práci
− Skupiny jsou hlučné, překřikují se
− Neprobere se příliš učiva
− Odbíhání od zadaného úkolu
− Ti talentovanější se trumfují a přestávají se starat o zbytek skupiny
− Mohou vznikat chyby, které se ihned neopravují
− Obtížné hodnocení učební činnosti
− Vyžaduje náročnou přípravu
Z pohledu žáka
− Žáci ve skupině nepracují rovnoměrně, někteří žáci se jen “vezou”, což může jiným vadit
− Nedovedou si organizovat práci – nevědí, co dělat dříve, aby byla práce efektivně a nejrychleji vykonána
− Skupiny jsou hlučné, překřikují se – neslyší se
− Odbíhání od zadaného úkolu
− Ti talentovanější se trumfují a přestávají se starat o zbytek skupiny
Zásady pro práci ve skupinách.
Úloha učitele při skupinové práci
− Vytvářet podmínky pro konstruktivní aktivity
− Stanovit vhodné cíle pro skupinovou práci
− Rozdělit žáky do skupin, určit – počet skupin, počet členů ve skupině, princip rozdělování, role
− Zvážit vhodnost uspořádání učebny
− Vysvětlit zadání, definovat skupinový úkol
− Vymezit pravidla skupinové práce
− Vymezit kritéria hodnocení
− Stanovit časový limit pro práci
−Monitorovat a pozitivně podporovat činnost skupin
− Být žákům po ruce v případě potřeby, pokud žáci úkol zvládají, spíše do jejich práce nezasahovat
− Umožnit skupinám zažít úspěch
− Pokud se kooperace ve skupinách nedaří, naznačit vhodný postup, přiřadit žákům role ve skupině
− Mít připravenou drobnou aktivitu pro nejrychlejší skupiny
− Nabídnout prostor pro závěrečnou prezentaci a reflexi
− Zhodnotit dosažení cílů
Příklady vhodných skupinových aktivit na jednotlivá témata podpory zdraví.
− Výuka předmětu: Výchova ke zdraví
− Téma hodiny: Zdraví a jeho determinanty
− Cíl práce: Žáci mají za úkol sestavit myšlenkovou mapu, na které vyjmenují determinanty zdraví.
− Výukové cíle:
− Žáci uvedou pozitivní a negativní faktory, které ovlivňují zdraví
− Žáci jsou ochotni diskutovat o vlivu jednotlivých determinant na zdraví