12.Zdr.pr.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
− Cílová skupina – dětí mladšího školního věku (7–11 let).
− Zabývá se faktory zdravého životního stylu (dostatek pohybové aktivity v denním režimu, udržování duševního zdraví, zásady racionální výživy, správné stravovací návyky atd.).
− Program se skládá z 25 lekcí. Je koncipován tak, že v každém postupném ročníku primárního stupně základní školy od 1. do 5. třídy je realizováno 5 lekcí s návazností v dalším školním roce. Je vhodné, aby lekce na sebe navazovaly a časový interval nebyl delší než 4 týdny. Optimální je, pokud se realizuje v průběhu např. školy v přírodě, projektových dnech zaměřených na podporu zdraví nebo v pravidelných hodinách prvouky, přírodo – vědy i jiných předmětech. Nabízí možnosti využití ve volnočasových aktivitách dětí mimo povinnou školní výuku např. vychovateli ve školních družinách, pedagogy volného času aj.
Metodika prevence užívání návykových látek Unplugged – programem zaměřený na všeobecnou primární prevenci užívání návykových látek.
− Cílová skupina – žáci 6. tříd ZŠ, tj. ve věku 11–13 let,
− Unplugged byl vytvořen týmem evropských odborníků v oblasti prevence a veřejného zdraví ve spojení s výzkumníky v rámci projektu EU
− Program se skládá z 12 lekcí, které jsou připraveny tak, aby bylo možno provést každou z nich v rámci jedné vyučovací hodiny.
− Lekce jsou zaměřeny na prevenci užívání konopných drog, tabáku a alkoholu a dalších legálních i nelegálních drog (léky, pervitin, kokain atp.).
B) Skupinové vyučování, utváření skupin, výhody a nevýhody skupinové práce z pohledu žáka a učitele. Zásady pro práci ve skupinách. Příklady vhodných skupinových aktivit na jednotlivá témata podpory zdraví.
Skupinové vyučování (skupinová práce)
− Vychází ze vzájemné spolupráce a aktivity žáků
− Cílem je systematicky rozvíjet existující sociální vztahy ve třídě.
− V průběhu práce skupin plní učitel funkci hlavního organizátora, poradce a usměrňovatele samostatné práce skupin žáků.
Utváření skupin
− Podle svých schopností, zájmů či osobního přání.
Organizace a dělení do skupin
− HOMOGENNÍ = SOURODÉ – např. z hlediska schopností, zájmů, výkonu, prospěchu, pohlaví atd.
− HETEROGENNÍ = NESOURODÉ – v nich mají žáci jednotlivé role
−Z HLEDISKA SOCIÁLNÍCH VZTAHŮ – např. skupin sestavené z přátel
− HLEDISKO NÁHODY – skupiny studentů, kteří sedí vedle sebe, vylosovaní studenti atd.
− HLEDISKO ZÁJMU – dle zájmu o určitý úkol
− HLEDISKO TRVÁNÍ – trvalé x proměnlivé
− Každé z rozdělení má svá PRO a PROTI a vhodné rozdělení je třeba zvážit na základě cílů výuky a charakteristiky výukové skupiny.
Výhody skupinové práce
Z pohledu učitele
− Zapojí se více žáků, včetně pomalejších