13._Zdr.pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Výzkumná metoda
Žáci hledají samostatně řešení na učitelem danou učební úlohu
Činnost učitele je zcela utlumena (pouze vybere úlohy)
P: žáci určují postup řešení, aplikaci osvojených poznatků i způsob realizace; umožňuje rozvoj kreativity; samostatně si stanoví posloupnosti jednotlivých etap řešení, samostatně studují
N: metoda je časově i materiálně náročná
Klasifikace výukových metod dle Maňáka a Švece:
Komplexní klasifikace základních skupin metod výuky:
Metody z hlediska pramene poznání a typu poznatků – aspekt didaktický
Metody slovní
Monologické metody (vysvětlování, výklad, přednáška, popis, …)
Dialogické metody (rozhovor, dialog, diskuze, dramatizace, …)
Metody písemných prací (písemná cvičení, kompozice, …)
Metody práce s knihou/učebnicí, textovým materiálem
Metody názorně demonstrační
Pozorování předmětů a jevů
Předvádění (předmětů, činností, pokusů, modelů)
Demonstrace obrazů statických
Projekce statická a dynamická
Metody praktické
Nácvik pohybových a praktických dovedností
Žákovské laborování
Pracovní činnosti (v dílnách, na pozemku)
Grafické a výtvarné činnosti
B. Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků – aspekt psychologický
1. Metody sdělovací
2. Metody samostatné práce žáků
3. Metody badatelské a výzkumné
C. Struktura metod z hlediska myšlenkových operací – aspekt logický
1. Postup srovnávací
2. Postup induktivní
3. Postup deduktivní
4. Postup analyticko – syntetický
D. Varianty metod z hlediska fází výuky
1. Metody motivační
2. Metody expoziční
3. Metody fixační
4. Metody diagnostické
5. Metody aplikační
E. Varianty metod z hlediska výukových forem a prostředků – aspekt organizační
1. Kombinace metod s vyučovacími formami
2. Kombinace metod s vyučovacími pomůckami
F. Aktivizující metody – aspekt interaktivní
1. Diskusní metody
2. Situační metody
3. Inscenační metody
4. Didaktické hry
5. Specifické metody
Kombinovaný pohled na výukové metody dle Maňáka a Švece (poměrně nová klasifikace – kl. dle stupňující se složitosti edukačních vazeb)
Klasické výukové metody
-
Metody slovní (vysvětlování, přednáška, vyprávění, naslouchání, tázání se, rozhovor, dramatizace, práce s textem, ...)
-
Metody názorně demonstrační (předvádění, pozorování, práce s obrazem, instruktáž)
-
Metody dovednostně praktické (grafické a výtvarné práce, napodobování, manipulace, produkční metody, vytváření dovedností, …)
-
Aktivizující výukové metody (slouží k aktivizace žáků – řešení problémových situací)
-
Diskusní metody
-
Metody heuristické, řešení problémů
-
Metody situační
-
Metody inscenační
-
Didaktické hry
-
Komplexní výukové metody
-
Frontální výuka
-
Skupinová a kooperativní výuka
-
Partnerská výuka
-
Individuální a individualizovaný výuka, samostatná práce žáků
-
Kritické myšlení
-
Brainstorming
-
Projektová výuka
-
Výuka dramatem
-
Otevření učení
-
Učení v životních situacích
-
Televizní výuka
-
Výuka podporovaná počítačem
-
Sugestopedie a superlearning
-
Hypnopedie
-