Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




13._Zdr.pr

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (100.45 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Učitel nevyužívá pouze jednu metodu, ale jejich kombinaci, učitel by měl vědět, proč ji využívá

  • Metoda by měla být taková, aby udržela žáka aktivního, aby ho učivo zajímalo a těšilo

Klasifikace výukových metod dle I. J. Lernera (vznik na základě charakteru poznávací činnosti žáka při osvojování učiva):

  1. Reproduktivní metody – kladen důraz na vnímání (recepci) a organizované opakování (reprodukci), převládá aktivita učitel, žák je v pasivní pozici 🡪 metoda informačně receptivní + reproduktivní metoda

  2. Produktivní metody – žák poznatky nezískává ve finální podobě, ale vytváří si je; učitel je rádcem 🡪 metoda heuristická a výzkumná

  3. Přechodná metoda – mezi ni řadíme metodu problémového výkladu

  1. Informačně receptivní metody

  • Používány téměř ve všech předmětech základních a středních škol

  • Charakteristické je že informace jsou již hotové předávány žákům

  • Realizována zejména formou výkladu, vysvětlování, popisu, ilustrací, s využitím učebnice nebo pracovního listu

  • Učitel je v roli informátora, žák poslouchá, pozoruje, vnímá

  • P: Ideální pro předání nových poznatků, N: ale náročná na udržení pozornosti žáků, není zohledňována individualita žáků, učitel postupuje jednotným tempem

  1. Reproduktivní metoda

  • Je založená na vnímání a následném opakování informací

  • Učitel konstruuje soubor učebních úloh (nutné aby zahrnovaly všechny 3 roviny) - mohou být naplněny ústní reprodukcí, písemným opakováním, opakovacím rozhovorem, řešením učebních úloh, napodobování jazykových modelů, čtením map, rýsováním, atd.

  • Učitel pouze řídí naplňování učebních úloh,

  • P: Žák je více zapojen, motivován a je aktivnější ve výuce, reprodukuje poznatky, ale poznatky přijímá bez vlastního porozumění a hodnocení,

  • N: Žák není veden k hledání tvořivých odpovědí, soudů

  • Typicky je tato metoda realizována rozhovorem učitele s třídou nebo poslechem ve výuce cizích jazyků

  1. Metoda problémového výkladu

  • Spočívá v předložení problémových prvků, soudů, situací, na které není dána odpověď (tu zná pouze učitel) a učitel se s žáky snaží daný problém/situaci řešit

  • Výsledkem je hypotéza, kterou se snaží ověřit

  • Žáci postupují jednotlivými fázemi řešení a snaží se o osvojení následných kroků: vyjasnění, v čem spočívá problém – rozbor problému – vytyčení možného postupu řešení – výběr nejpravděpodobnějšího řešení – ověření realizovaného řešení

  • P: žáci si zafixují postup řešení, jsou aktivní, rozvíjí kritické myšlení

  • N: do řešení zasahuje i sám učitel

  1. Heuristická metoda

  • Někdy bývá označována jako „částečně výzkumná“

  • Opět dochází k zafixování algoritmu řešení konkrétního problému

  • Aktivita žáků, nové poznatky jsou získávány na základě tvořivých postupů

  • Problém je uveden tak, aby byl v rozporu mezi osvojenými poznatky a např. demonstrovaným experimentem – učitel pokládá problémové otázky a odpovídá na ně s pomocí žáků

  • P: žáci sledují postup řešení a jsou aktéry řešení problému, nový poznatek žáci sami formulují, úroveň osvojení se dostává do kategorie aplikace; žáci pracují samostatně nebo ve skupinách

  • Podmínkou efektivity metody je rovnováha aktivity mezi žáky a učitelem

  • N: riziko příliš složitých problémových situací, které neodpovídají jejich úrovni

Témata, do kterých materiál patří