13._Zdr.pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Učitel nevyužívá pouze jednu metodu, ale jejich kombinaci, učitel by měl vědět, proč ji využívá
Metoda by měla být taková, aby udržela žáka aktivního, aby ho učivo zajímalo a těšilo
Klasifikace výukových metod dle I. J. Lernera (vznik na základě charakteru poznávací činnosti žáka při osvojování učiva):
Reproduktivní metody – kladen důraz na vnímání (recepci) a organizované opakování (reprodukci), převládá aktivita učitel, žák je v pasivní pozici 🡪 metoda informačně receptivní + reproduktivní metoda
Produktivní metody – žák poznatky nezískává ve finální podobě, ale vytváří si je; učitel je rádcem 🡪 metoda heuristická a výzkumná
Přechodná metoda – mezi ni řadíme metodu problémového výkladu
Informačně receptivní metody
Používány téměř ve všech předmětech základních a středních škol
Charakteristické je že informace jsou již hotové předávány žákům
Realizována zejména formou výkladu, vysvětlování, popisu, ilustrací, s využitím učebnice nebo pracovního listu
Učitel je v roli informátora, žák poslouchá, pozoruje, vnímá
P: Ideální pro předání nových poznatků, N: ale náročná na udržení pozornosti žáků, není zohledňována individualita žáků, učitel postupuje jednotným tempem
Reproduktivní metoda
Je založená na vnímání a následném opakování informací
Učitel konstruuje soubor učebních úloh (nutné aby zahrnovaly všechny 3 roviny) - mohou být naplněny ústní reprodukcí, písemným opakováním, opakovacím rozhovorem, řešením učebních úloh, napodobování jazykových modelů, čtením map, rýsováním, atd.
Učitel pouze řídí naplňování učebních úloh,
P: Žák je více zapojen, motivován a je aktivnější ve výuce, reprodukuje poznatky, ale poznatky přijímá bez vlastního porozumění a hodnocení,
N: Žák není veden k hledání tvořivých odpovědí, soudů
Typicky je tato metoda realizována rozhovorem učitele s třídou nebo poslechem ve výuce cizích jazyků
Metoda problémového výkladu
Spočívá v předložení problémových prvků, soudů, situací, na které není dána odpověď (tu zná pouze učitel) a učitel se s žáky snaží daný problém/situaci řešit
Výsledkem je hypotéza, kterou se snaží ověřit
Žáci postupují jednotlivými fázemi řešení a snaží se o osvojení následných kroků: vyjasnění, v čem spočívá problém – rozbor problému – vytyčení možného postupu řešení – výběr nejpravděpodobnějšího řešení – ověření realizovaného řešení
P: žáci si zafixují postup řešení, jsou aktivní, rozvíjí kritické myšlení
N: do řešení zasahuje i sám učitel
Heuristická metoda
Někdy bývá označována jako „částečně výzkumná“
Opět dochází k zafixování algoritmu řešení konkrétního problému
Aktivita žáků, nové poznatky jsou získávány na základě tvořivých postupů
Problém je uveden tak, aby byl v rozporu mezi osvojenými poznatky a např. demonstrovaným experimentem – učitel pokládá problémové otázky a odpovídá na ně s pomocí žáků
P: žáci sledují postup řešení a jsou aktéry řešení problému, nový poznatek žáci sami formulují, úroveň osvojení se dostává do kategorie aplikace; žáci pracují samostatně nebo ve skupinách
Podmínkou efektivity metody je rovnováha aktivity mezi žáky a učitelem
N: riziko příliš složitých problémových situací, které neodpovídají jejich úrovni