14.Zdr.pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Členění učebních úloh dle D. Tollingerové
Úlohy vyžadující pamětní reprodukci poznatků
Znovupoznání
Reprodukci jednotlivých čísel, faktů, pojmů
Reprodukci definic, norem, pravidel
Reprodukci textových celků, básní, tabulek
Typické úlohy: Která z, co je, jak se nazývá, kdy byl, definujte, vyjmenujte, co víte o, kdo byl
Úlohy vyžadující jednoduché myšlenkové operace s poznatky
Zjištění faktů (měření, vážení, jednoduché výpočty)
Vyjmenování a popis faktů (výčet, soupis atd.)
Vyjmenování a popis procesů a způsobů činností
Rozbor a skladbu (analýzu a syntézu)
Porovnávání a rozlišování (komparaci a diskriminaci)
Třídění (kategorizaci a klasifikaci)
Zjišťování vztahů (příčina, následek, cíl, prostředek, vliv, funkce, užitek, nástroj, způsob)
Typické úlohy: Zjistěte, kolik měří, popište, z čeho se skládá, vyjmenujte části, udělejte soupis, popište, jak probíhá, řekněte, jak se vyrábí, jaký je postup při, čím se liší, určete schody a rozdíly, proč, jakým způsobem, co je příčinou
Úlohy vyžadující složité myšlenkové operace s poznatky
Úlohy na překlad (translaci – přemístění, přeložení, transformaci)
Úlohy na výklad (interpretaci), vysvětlení smyslu a významu, zdůvodnění
Úlohy vyvozování (indukci)
Úlohy na odvozování (dedukci)
Úlohy na dokazování (argumentaci) a ověřování (verifikaci)
Úlohy na hodnocení
Typické úlohy: Vysvětlete smysl, význam, jak rozumíte, proč myslíte, že, určete, dokažte, udělej závěr
Úlohy vyžadující sdělení poznatků
Úlohy na vypracování přehledu, výtahu, obsahu atd.
Úlohy na vypracování zprávy, pojednání, referátu
Samostatná písemná práce, výkresy, projekty
Typické úlohy: - zpracuj přehled, udělej stručný výtah, napiš referát, narýsuj, napiš výpověď o své činnosti, vypracuj zprávu
- Nejde o úlohy na prostou reprodukci poznatků, ale velmi náročné, vyžadující ke svému řešení nějaký řečový akt, ať již mluvený nebo psaný
Úlohy vyžadující produktivní myšlení
Úlohy na praktickou aplikaci
Řešení problémových situací a situací
Kladení otázek a formulace úloh a zadání
Úlohy na objevování na základě vlastního pozorování (na senzorické – smyslové bázi)
Úlohy na objevování na základě vlastních úvah (na racionální bázi)
Typické úlohy: Vymysli praktický příklad, všimni si, na základě vlastního pozorování a urči, promysli, navrhni aj.
Proces taxace učebních úloh
- Je zjišťování operační kvality úloh tím, že se úlohy podřadí pod některou z kategorií
taxonomie učebních úloh a označí se odpovídajícím číslem desetinného třídění.
- Tím je určena kognitivní obtížnost jednotlivých učebních úloh.
- Př. Jestli je učební úloha formulována jako „Porovnej, jak se liší mezi sebou…“, půjde o
úlohu na porovnání a rozlišení a ta je označena v taxonomii číslem 2.5. Vždy je ale nutné mít