14.Zdr.pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
na paměti, že aktivní sloveso má pravý význam až v kontextu, proto na to musí být brán ohled.
- Vyjmenujte 2.2
- Určete, čím se liší 2.5
- Jak lze rozdělit 2.6
- Podle čeho bylo dělení provedeno 2.6
- Co se stane, když 2.7
- Co bylo příčinou toho, že 2.7
- Přečtěte toto schéma zapojení 3.1
- Zjistěte, kolik měří 2.1
- Popište postup tohoto měření 2.3
- Prověřte, zda změřená veličina odpovídá normě 2.6
Vhodné typy (UÚ) pro výuku předmětů zaměřených na podporu zdraví a zdravotnickou prevenci.
Jednotlivé typy úloh by se měly ve výuce prolínat
Začínat od nejjednodušších po složitější
Vhodné jsou úlohy:
Úlohy vyžadující jednoduché myšlenkové operace s poznatky
Vyjmenování a popis faktů
Zjišťování vztahů (příčina, následek atd.)
Úlohy vyžadující složité myšlenkové operace s poznatky
Úlohy na výklad
Úlohy na vyvozování
Úlohy vyžadující sdělení poznatky
Referáty, samostatná práce
Úlohy vyžadující produktivní myšlení
Řešení problémových situací
Úlohy na praktickou aplikaci
Problematika způsobu kladení otázek ve výuce
Kladení otázek učitele jsou nejčastější forma tázací věty ve výukovém prosecu
Mohou sloužit jako pokyn pro zadání úkoly, který mají žáci splnit nebo jako forma rozkazovací věty
Učitel klade otázky, aby dovedl žáky k novým poznatkům, aby si ověřil jejich dosavadní znalosti (jejich úroveň),
Otázky jsou kladeny v rámci výukového dialogu
je důležité, aby učitel nejprve položil otázku celé třídě a až poté vyvolal jednotlivého žáka - tedy nejdříve aktivizoval celou třídu otázkou a až potom vyvolal žáka
Můžeme je rozlišit do 4 kategorií
Otevření otázky nižší kognitivní náročnosti – otázky jsou pokládány formou jednoduchého dotazování, existuje více správných odpovědí
Otevření otázky vyšší kognitivní náročnosti - Položené otázky směřují k analýze, hodnocení, tvořivému výkonu žáků. Žák na základě znalostí vytvoří sám odpověď
Uzavřené otázky nižší kognitivní náročnosti - odpověď vyjadřuje již osvojená fakta, který byl v minulosti představen učitele, existuje jedna správná odpověď
Uzavřené otázky vyšší kognitivní náročnosti - Zadání otázky vyžaduje pro odpověď aplikaci nějakého pravidla, kdy hlavním předpokladem je žákovo porozumění. Odpověď není dostupná z učebnice nebo jiného materiálu, který mají žáci po ruce, takže si odpověď vytvoří na základě svých znalostí
Funkce otázek
Otázky ve vyučování mohou plnit několik funkcí:
Kognitivní – aktivizuje žákovo myšlení
Regulativní – otázky týkající se řízení a organizování výuky, otázky usměrňující žákovské chování apod.,
Motivační – otázky, které žáky stimulují a motivují
Chyby v kladení otázek
Jazyková nesprávnost (odborná, věcná nesprávnost)
Nesrozumitelnost otázky
Nejednoznačnost otázky (učitel položí více otázek, a žák neví, na jakou z nich má odpovědět)
Příliš lehké/těžké otázky – nepřiměřená náročnost
Práce s odpovědí žáka – učitel položí otázku, která se jeví žákovi jako otevřená, ale učitel ji považuje za uzavřenou