Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




14.Zdr.pr

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

na paměti, že aktivní sloveso má pravý význam až v kontextu, proto na to musí být brán ohled.

- Vyjmenujte 2.2

- Určete, čím se liší 2.5

- Jak lze rozdělit 2.6

- Podle čeho bylo dělení provedeno 2.6

- Co se stane, když 2.7

- Co bylo příčinou toho, že 2.7

- Přečtěte toto schéma zapojení 3.1

- Zjistěte, kolik měří 2.1

- Popište postup tohoto měření 2.3

- Prověřte, zda změřená veličina odpovídá normě 2.6

Vhodné typy (UÚ) pro výuku předmětů zaměřených na podporu zdraví a zdravotnickou prevenci.

  • Jednotlivé typy úloh by se měly ve výuce prolínat

  • Začínat od nejjednodušších po složitější

  • Vhodné jsou úlohy:

    • Úlohy vyžadující jednoduché myšlenkové operace s poznatky

      • Vyjmenování a popis faktů

      • Zjišťování vztahů (příčina, následek atd.)

    • Úlohy vyžadující složité myšlenkové operace s poznatky

      • Úlohy na výklad

      • Úlohy na vyvozování

    • Úlohy vyžadující sdělení poznatky

      • Referáty, samostatná práce

    • Úlohy vyžadující produktivní myšlení

      • Řešení problémových situací

      • Úlohy na praktickou aplikaci

Problematika způsobu kladení otázek ve výuce

  • Kladení otázek učitele jsou nejčastější forma tázací věty ve výukovém prosecu

  • Mohou sloužit jako pokyn pro zadání úkoly, který mají žáci splnit nebo jako forma rozkazovací věty

  • Učitel klade otázky, aby dovedl žáky k novým poznatkům, aby si ověřil jejich dosavadní znalosti (jejich úroveň),

  • Otázky jsou kladeny v rámci výukového dialogu

  • je důležité, aby učitel nejprve položil otázku celé třídě a až poté vyvolal jednotlivého žáka - tedy nejdříve aktivizoval celou třídu otázkou a až potom vyvolal žáka

  • Můžeme je rozlišit do 4 kategorií

    • Otevření otázky nižší kognitivní náročnosti – otázky jsou pokládány formou jednoduchého dotazování, existuje více správných odpovědí

    • Otevření otázky vyšší kognitivní náročnosti - Položené otázky směřují k analýze, hodnocení, tvořivému výkonu žáků. Žák na základě znalostí vytvoří sám odpověď

    • Uzavřené otázky nižší kognitivní náročnosti - odpověď vyjadřuje již osvojená fakta, který byl v minulosti představen učitele, existuje jedna správná odpověď

    • Uzavřené otázky vyšší kognitivní náročnosti - Zadání otázky vyžaduje pro odpověď aplikaci nějakého pravidla, kdy hlavním předpokladem je žákovo porozumění. Odpověď není dostupná z učebnice nebo jiného materiálu, který mají žáci po ruce, takže si odpověď vytvoří na základě svých znalostí

Funkce otázek

  • Otázky ve vyučování mohou plnit několik funkcí:

    • Kognitivní – aktivizuje žákovo myšlení

    • Regulativní – otázky týkající se řízení a organizování výuky, otázky usměrňující žákovské chování apod.,

    • Motivační – otázky, které žáky stimulují a motivují

Chyby v kladení otázek

  • Jazyková nesprávnost (odborná, věcná nesprávnost)

  • Nesrozumitelnost otázky

  • Nejednoznačnost otázky (učitel položí více otázek, a žák neví, na jakou z nich má odpovědět)

  • Příliš lehké/těžké otázky – nepřiměřená náročnost

  • Práce s odpovědí žáka – učitel položí otázku, která se jeví žákovi jako otevřená, ale učitel ji považuje za uzavřenou

Témata, do kterých materiál patří