14_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
B) Učební úlohy ve výuce, typy učebních úloh, vhodné typy pro výuku předmětů zaměřených na podporu zdraví a zdravotnickou prevenci. Problematika způsobu kladení otázek ve výuce.
Učební úlohy
Za učební úlohy lze považovat širokou škálu všech učebních zadání od těch nejjednodušších úkolů vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků (vědomostí), až po složité úkoly vyžadující tvořivé myšlení.
Funkce učebních úloh
Aktivizují a motivují žáky, navozují u nich učební činnosti, udržují v chodu proces učení
Jsou nástrojem pro zjišťování výsledků učení.
Prostřednictvím učebních úloh se objektivní poznatky obsažené v učitelově výkladu, v učebnicích, odpozorované při pokusech a cvičeních, samostatně odvozené při řešení problémových situací, mění v subjektivní vědomosti žáků.
Mají charakter didaktického prostředku – jsou podřízeny celkovému pojetí vyučování a respektují osnovy, specifiku učiva, vyučovací metody a organizační formy vyučování.
Požadavky kladené na učební úlohy „UÚ“
Měly být situovány na začátek a konec vyučovací hodiny, na konec určitého tematického celku učebnice, do hodin věnovaných procvičování nebo zkoušení nebo do domácí přípravy žáků na vyučování.
Měly by být žákům zadávány v celých souborech tak, aby aktivizovaly kognitivní procesy žáků od vzbuzení poznávacích zájmů, přes reprodukci, jednoduché a složité myšlenkové operace až k tvořivému myšlení.
Soubor UÚ musí být sestaven tak, aby se v něm maximum poznávacích aktivit soustřeďovalo na nejdůležitější učivo a aby s nimi mohli pracovat žáci všech prospěchových kategorií.
Soubory UÚ musejí obsahovat UÚ vhodné pro osvojení nového učiva, pro hodnocení žáků, pro jejich domácí přípravu a respektovat didaktické požadavky na strukturu jednotlivé UÚ, její obsah, formulaci, frekvenci.
Soubory UÚ jsou jiné pro skupinové, problémové a programované vyučování. Správně formulované pomáhají plnit funkci pravidelné kontroly a hodnocení průběhu žákova individuálního učení, pomáhají v žácích vyvolávat touhu po dalším poznávání a sebevzdělávání.
Problémové učební úlohy signalizují včas také mezery a nedostatky v učení, jejich pomocí lze vhodně předcházet neprospěchu a propadání.
Učební úlohy by neměly být monotónní.
Měly by být zadávány verbálně i neverbálně, měly by být úvahové i výpočtové, praktické i teoretické.
Tvorba učebních úloh a jejich hodnocení je projevem profesionálního mistrovství učitele. Je to jedna z jeho důležitých komunikativních dovedností. Při tvorbě učebních úloh se sice může improvizovat, např. v konkrétní situaci v hodině, kdy se nedá předem předpokládat, jaká situace se při výkladu, opakování apod. vytvoří. Amatérská nebo improvizovaná tvorba učebních úloh nemůže však být zásadou. Chce-li učitel umět úlohy vhodně zařazovat a také sám vytvářet, musí je umět především kvalifikovaně analyzovat a hodnotit.