15.Zdr.pr.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Prevence
Poskytnutí ochranných prostředků
Dodržování diagnostických metodik práce
Ergonomická rizika
Zvedání a přednášení pacienta, otáčení, stlaní, oblékání, činnosti spojené s mytím, mobilizace, zvedání a přenášení pacientů či těžkých předmětů bez použití technických prostředků → nejčastější příčina bolesti zad, zejména bolestí kříže
Zatížení sestry při práci se liší typem oddělení, zdravotním stavem nemocných, počtem pracovníků ve směně
Důležitá je organizace práce a dostupnost pomůcek snižujících fyzickou zátěž
Zvýšené fyzické zátěži je vystaven zejména aparát dolních končetin, Protože většinu pracovní doby sestra chodí nebo stojí. Dále je zatížena páteře a horní končetiny zejména při manipulaci s mobilními klienty
Prevence
Bezpečné techniky manipulace s pacientem jsou jedním ze základních předpokladů prevence poškození páteře
minimalizace úkolů spojených se zvedáním a přenášením pacienta, uplatnění vhodných technických prostředků
Relativně bezpečné techniky – přetáčení, sklouzávání, pohupování
Důraz se klade na aktivní spolupráci pacienta
Psychosociální rizika
Psychická zátěž není uznávána jako nemoc z povolání, ale může se podílet na vzniku a rozvoji nespecifických onemocnění a může také ovlivňovat pracovní pohodu pracovníků
Podle nařízení vlády č.361/2007 Sb., se prací s psychickou zátěží rozumí práce:
Spojená s monotonií,
Ve vnuceném pracovním tempu,
Vykonávat pouze v noční době,
V třísměnném nebo nepřetržitém pracovním režimu,
Preventivní opatření v oblasti psychologie práce:
Využívání možnosti participace zaměstnanců, účast na rozhodování, možnost kontroly práce, možnosti regulace tempa a obsahu práce.
Soustředění pozornosti na odstranění nebo snížení psychické monotonie.
Vytváření a zavádění programu podpory zdraví, nejde pouze o aktivity spojené se získáváním vědomostí a motivaci k posilováním zdraví, ale o výcvik zaměstnanců v aktivním přístupu zvládání nároků pracovní činnosti.
Přihlížení k individuálním potřebám pracovníků.
Respektování osobní odolnosti vůči stresu.
MATERIÁLNÍ DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY (OBST)
Učební pomůcky a školní potřeby
Přístroje didaktické a diagnostické techniky
Doplňující technické zařízení
Výukové mikro a makroprostory
Učební pomůcky
- = Materiální prostředek výuky, který napomáhá k interpretaci obsahu vzdělávání, umožňuje lektorovi didakticky zpracovat učební látku a zdůraznit, jaké informace má účastník ve vyučování vnímat
Žákovské
Originální předměty, preparáty, vycpaniny, modely, mapy, fotky, učebnice, atlasy, tabulky, encyklopedie
Pro pozorování a vyhledávání učebních dat
Pro materiální operace
Demonstrační