15.Zdr.pr.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jiné dělení učebních pomůcek:
Vizuální – zrakové – filmové projektory, videorekordér, videotechnika, počítač, TV technika
Auditivní – sluchové – magnetofon, CD přehrávač, počítač
Taktilní – dotykové
Olfaktorické - čichové
Didaktická technika
= Označuje technické přístroje a zařízení užívané pro výukové účely
Promítací/projekční technika – pro statickou projekci (diaprojektory, zpětné projektory), pro dynamickou projekci (diaprojektory, filmové projektory)
Zvuková technika – gramofony, magnetofony, diktafony, rozhlasové přijímače
Televizní technika – monitory, videomagnetofony, televizní kamery, videokamery
Rozhlasová technika
Fotografická technika
Reprografická technika
-
Vyučovací automaty a zpětnovazební zařízení – výpočetní technika, databázové systémy,…
Doplňující technická zařízení a vybavení
Školní nábytek
Tabule, nástěnky
Nářadí
Strojní a ostatní zařízení
Kabelové rozvody
Školní mikro a makro prostory
Úsek vyučovacích prostor – dělený dále na sekce
Úsek vedení školy
Úsek studijního centra a klubovny
Úsek audiovizuální a klubovní
Úsek výtvarné a pracovní výchovy
Úsek tělesné výchovy
Úsek stravování
Pomocné prostory
Venkovní prostor
Funkce materiálních didaktických prostředků – význam ve výuce
Pomáhají názornému zprostředkování obsahu v učební informaci
Usnadňují komunikaci ve výuce
Vedou ke zkvalitňování myšlenkových i praktických činností žáků
Motivují, stimulují a aktivizují činnost žáků
Řídí sled učebních činností při učení
Formují osobnost žáka
Usnadňují proces vytváření příslušných dovedností, návyků, schopností a postojů
Zásady práce učitele s pomůckami
Funkci plní v případě, že:
Je učitel a žák poučený
Je zajištěné odpovídající vybavení učebních prostor
Použití moderních vyučovacích metod
Dodržování zákonitosti učení a vyučování
Jsou respektovány specifické možnosti uplatnění materiálního didaktického prostředku v rámci vyučování
Respektování trendu integrace všech prvků didaktického systému při adaptaci učitele a žáka na změněné podmínky vyučovací komunikace
Učitel by měl mít trvalý přehled o pomůckách pro svůj předmět, v případě nových pomůcek seznámit se s manipulací a údržbou
S pomůckami pracuje učitel z hlediska jejich funkčního začlenění do výukového procesu, je to pouze prostředek, ne cíl výuky (přeplněná hodina pomůckami není efektivní)
Učitel si musí v předstihu zkontrolovat jejich funkčnost
Pokud do vyučování zařadí experiment, je nutné ho vyzkoušet na stejném zařízení, jaké bude ve výuce používat
Do sestavování pokusů je vhodné zapojit žáky jako asistenty, starší žáci mohou navrhovat uspořádání experimentu
Při předvádění, musí učitel zajistit, aby všichni viděli (čtecí kamera napojená na televizor)
Učitel si promyslí, jak zajistí aktivitu žáků při demonstraci pokusů, demonstraci doprovází výkladem proloženým otázkami
Pokuje má škola vybavení, dáváme přednost frontálním experimentům (žáci pod vedením učitele objevují nové poznatky, ověřují teoretické závěry), učí se tím, že materiální a materializované činnosti přecházejí přes vnější řeč a vnitřní řeč k intelektuálním činnostem
Materiálních didaktických prostředků lze využít ve všech fázích výuky
Při činnostech s učebními pomůckami je třeba dbát pravidel ochrany zdraví a bezpečnosti práce