Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




15.Zdr.pr.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (785.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Jiné dělení učebních pomůcek:

  • Vizuální – zrakové – filmové projektory, videorekordér, videotechnika, počítač, TV technika

  • Auditivní – sluchové – magnetofon, CD přehrávač, počítač

  • Taktilní – dotykové

  • Olfaktorické - čichové

Didaktická technika

= Označuje technické přístroje a zařízení užívané pro výukové účely

  • Promítací/projekční technika – pro statickou projekci (diaprojektory, zpětné projektory), pro dynamickou projekci (diaprojektory, filmové projektory)

  • Zvuková technika – gramofony, magnetofony, diktafony, rozhlasové přijímače

  • Televizní technika – monitory, videomagnetofony, televizní kamery, videokamery

  • Rozhlasová technika

  • Fotografická technika

  • Reprografická technika

  • Vyučovací automaty a zpětnovazební zařízení – výpočetní technika, databázové systémy,…

Doplňující technická zařízení a vybavení

  • Školní nábytek

  • Tabule, nástěnky

  • Nářadí

  • Strojní a ostatní zařízení

  • Kabelové rozvody

  • Školní mikro a makro prostory

  • Úsek vyučovacích prostor – dělený dále na sekce

  • Úsek vedení školy

  • Úsek studijního centra a klubovny

  • Úsek audiovizuální a klubovní

  • Úsek výtvarné a pracovní výchovy

  • Úsek tělesné výchovy

  • Úsek stravování

  • Pomocné prostory

  • Venkovní prostor

Funkce materiálních didaktických prostředků – význam ve výuce
  • Pomáhají názornému zprostředkování obsahu v učební informaci

  • Usnadňují komunikaci ve výuce

  • Vedou ke zkvalitňování myšlenkových i praktických činností žáků

  • Motivují, stimulují a aktivizují činnost žáků

  • Řídí sled učebních činností při učení

  • Formují osobnost žáka

  • Usnadňují proces vytváření příslušných dovedností, návyků, schopností a postojů

Zásady práce učitele s pomůckami

Funkci plní v případě, že:

  • Je učitel a žák poučený

  • Je zajištěné odpovídající vybavení učebních prostor

  • Použití moderních vyučovacích metod

  • Dodržování zákonitosti učení a vyučování

  • Jsou respektovány specifické možnosti uplatnění materiálního didaktického prostředku v rámci vyučování

  • Respektování trendu integrace všech prvků didaktického systému při adaptaci učitele a žáka na změněné podmínky vyučovací komunikace

  • Učitel by měl mít trvalý přehled o pomůckách pro svůj předmět, v případě nových pomůcek seznámit se s manipulací a údržbou

  • S pomůckami pracuje učitel z hlediska jejich funkčního začlenění do výukového procesu, je to pouze prostředek, ne cíl výuky (přeplněná hodina pomůckami není efektivní)

  • Učitel si musí v předstihu zkontrolovat jejich funkčnost

  • Pokud do vyučování zařadí experiment, je nutné ho vyzkoušet na stejném zařízení, jaké bude ve výuce používat

  • Do sestavování pokusů je vhodné zapojit žáky jako asistenty, starší žáci mohou navrhovat uspořádání experimentu

  • Při předvádění, musí učitel zajistit, aby všichni viděli (čtecí kamera napojená na televizor)

  • Učitel si promyslí, jak zajistí aktivitu žáků při demonstraci pokusů, demonstraci doprovází výkladem proloženým otázkami

  • Pokuje má škola vybavení, dáváme přednost frontálním experimentům (žáci pod vedením učitele objevují nové poznatky, ověřují teoretické závěry), učí se tím, že materiální a materializované činnosti přecházejí přes vnější řeč a vnitřní řeč k intelektuálním činnostem

  • Materiálních didaktických prostředků lze využít ve všech fázích výuky

  • Při činnostech s učebními pomůckami je třeba dbát pravidel ochrany zdraví a bezpečnosti práce

Témata, do kterých materiál patří