Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




16.Zdr.pr

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (160.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Respektování denních, týdenních a ročních biorytmů
  • Denní – respektování střídání dne a noci – v noci spíme – změny koncentrace melatoninu

  • Týdenní – respektování všedních dnů a víkendů – žáci o víkendech nejdou do školy

  • Roční – respektování střídání ročních období (jaro, léto, podzim, zima)

Školní práce a její podmínky

  • Školní práce je součet doby, kterou školák stráví ve škole a doby vynaložené na domácí přípravu do školy

  • Školní práci a její podmínky částečně stanovuje školní řád, který je závazný pro všechny žáky i pracovníky školy

  • Po každých 45 minutách práce (výuky) je nastavena přestávka, která má trvání 5-15 minut

  • O přestávkách se mohou žáci pohybovat volně po budově školy kromě jídelny, šaten a tělocvičny

  • Žák nesmí opustit budovu školy v době vyučování bez souhlasu třídního učitele nebo jeho zástupce

  • Žák se účastní všech činností spadající do školní práce (vyučování, třídnické hodiny atd.)

  • Výchovná práce – děti 1. stupně mohou navštěvovat školní družinu před vyučováním a po vyučování

Únava a přetěžování žáků, psychogenní stresy

  • Psychické stavy žáka výrazně ovlivňují průběh a výsledky učení

  • Pro učení je důležité udržování stavu optimální pozornosti, která je ovlivňována dalšími faktory, jako je únava

  • Únava = porucha mezi základními nervovými procesy, mezi podrážděním a útlumem

  • Přetěžování = na žáka jsou kladeny větší požadavky než jsou jeho možnosti

Důvody přetěžování žáka a únavy
  • Ukládání velkého množství úkolů

  • Obtížnost učiva – pokud je jeho obsah nepřiměřený chápavosti žáků

  • Velké množství pojmů k zapamatování

  • Vadný způsob podávání učiva ve škole – nedostatečné osvojení učiva ve škole brání potřebné rekreaci

  • Nesprávné rozvržení práce

  • Nedostatek odpočinku

  • Neustálé prověřování vědomostí – žáci se pak doma jen učí a na nic jiného nemají čas

  • O přetěžování se jedná tehdy, pokud trvá delší dobu a vede k oslabení nervové činnosti související s poruchami činnosti vnitřních orgánů, což má vliv na celkový zdravotní stav

  • Špatně používané metody – např. pořád jenom výklad bez názorných prvků – vyžaduje mnohem vyšší soustředěnost a tím bližší nástup únavy

Druhy únavy ve škole
  • Fyzická – např. po nedostatku spánku, po tělocviku…

  • Psychická – práce žáků, příprava do školy

  • Emocionální – únava z očekávání známek, z rozhodování, z nedostatku informací

  • Nutné je uznávat všechny typy únavy

  • 3 stupně únavy – malátnost, přepětí, vyčerpání

Odstranění únavy
  • Aktivní odpočinek - odpočívám jiným druhem činnosti, než která únavu způsobila

  • Pasivní odpočinek - z činnosti přecházím do nečinnosti.

  • Spánek - řadí se k pasivnímu odpočinku, ale přitom je aktivita. Má vysoký relaxační účinek pro emocionální únavu.

Témata, do kterých materiál patří