16.Zdr.pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Respektování denních, týdenních a ročních biorytmů
Denní – respektování střídání dne a noci – v noci spíme – změny koncentrace melatoninu
Týdenní – respektování všedních dnů a víkendů – žáci o víkendech nejdou do školy
Roční – respektování střídání ročních období (jaro, léto, podzim, zima)
Školní práce a její podmínky
Školní práce je součet doby, kterou školák stráví ve škole a doby vynaložené na domácí přípravu do školy
Školní práci a její podmínky částečně stanovuje školní řád, který je závazný pro všechny žáky i pracovníky školy
Po každých 45 minutách práce (výuky) je nastavena přestávka, která má trvání 5-15 minut
O přestávkách se mohou žáci pohybovat volně po budově školy kromě jídelny, šaten a tělocvičny
Žák nesmí opustit budovu školy v době vyučování bez souhlasu třídního učitele nebo jeho zástupce
Žák se účastní všech činností spadající do školní práce (vyučování, třídnické hodiny atd.)
Výchovná práce – děti 1. stupně mohou navštěvovat školní družinu před vyučováním a po vyučování
Únava a přetěžování žáků, psychogenní stresy
Psychické stavy žáka výrazně ovlivňují průběh a výsledky učení
Pro učení je důležité udržování stavu optimální pozornosti, která je ovlivňována dalšími faktory, jako je únava
Únava = porucha mezi základními nervovými procesy, mezi podrážděním a útlumem
Přetěžování = na žáka jsou kladeny větší požadavky než jsou jeho možnosti
Důvody přetěžování žáka a únavy
Ukládání velkého množství úkolů
Obtížnost učiva – pokud je jeho obsah nepřiměřený chápavosti žáků
Velké množství pojmů k zapamatování
Vadný způsob podávání učiva ve škole – nedostatečné osvojení učiva ve škole brání potřebné rekreaci
Nesprávné rozvržení práce
Nedostatek odpočinku
Neustálé prověřování vědomostí – žáci se pak doma jen učí a na nic jiného nemají čas
O přetěžování se jedná tehdy, pokud trvá delší dobu a vede k oslabení nervové činnosti související s poruchami činnosti vnitřních orgánů, což má vliv na celkový zdravotní stav
Špatně používané metody – např. pořád jenom výklad bez názorných prvků – vyžaduje mnohem vyšší soustředěnost a tím bližší nástup únavy
Druhy únavy ve škole
Fyzická – např. po nedostatku spánku, po tělocviku…
Psychická – práce žáků, příprava do školy
Emocionální – únava z očekávání známek, z rozhodování, z nedostatku informací
Nutné je uznávat všechny typy únavy
3 stupně únavy – malátnost, přepětí, vyčerpání
Odstranění únavy
Aktivní odpočinek - odpočívám jiným druhem činnosti, než která únavu způsobila
Pasivní odpočinek - z činnosti přecházím do nečinnosti.
Spánek - řadí se k pasivnímu odpočinku, ale přitom je aktivita. Má vysoký relaxační účinek pro emocionální únavu.