16.Zdr.pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Větrání
Prostory zařízení pro výchovu a vzdělávání musí být přímo větratelné.
V místnosti, kde je použito přirozené větrání okny, musí být okna zajištěna proti rozbití v důsledku průvanu. Ovládání ventilačních otvorů musí být dosažitelné z podlahy.
Pokud venkovní stav prostředí neumožňuje využít přirozené větrání pro překročení přípustných hodnot škodlivin ve venkovním prostředí, musí být mikroklimatické podmínky a větrání čerstvým vzduchem zajištěny vzduchotechnickým zařízením.
Centrální šatny dětí a žáků bez přirozeného větrání musí být větrány nuceně podtlakově s výměnou vzduchu.
Přirozené větrání musí být v příp. těsných oken zajištěno systémy mikroventilace nebo větracími štěrbinami
Ochrana před hlukem
Záleží na poloze školy
Běžné školy mimo rušná místa nepotřebují žádná speciální opatření
Vnější zdroje hluku – školy u letiště, školy na rušných křižovatkách a u rušných cest (např. dálnice) – stavební úpravy – dvojitá/trojitá okna
Vnitřní zdroje hluku – lednice, topení, přístroje – pokud je možné, neumísťovat je do třídy, bezhlukové topení
Lidské faktory – hluk o přestávkách – těžko ovlivnit – změny režimu
Režim dne školních dětí
Vstávat ve stejný čas
Ráno dostatek času na snídani
Věci do školy (svačina, oblečení) mít připravené už od večera
Dítě vést k samostatnosti – aby si samo vzalo svačinu
Do školy přijít s časovou rezervou
Dopoledne ve škole – dát mu svačinu
Oběd – ve škole
Po obědě buď odpolední vyučování, družina nebo cesta domů
Domácí úkoly nedělat hned po návratu ze školy – nechat prostor na odpočinek
Čas na domácí úkoly je individuální, ale dítě by tím nemělo strávit celé odpoledne
Odpoledne prostor na pohybovou aktivitu ideálně na čerstvém vzduchu
Večeře – doma
Čas ke spánku – individuální, ale myslet na to, že by dítě mělo mít minimálně 8 hodin spánku, aby nebylo druhý den unavené
Režim dne mít ideálně stejný každý den
Biologické rytmy
Lidské tělo je neustále ovlivňováno mnoha pochody, které probíhají v jeho okolí
Patří sem například pravidelné střídání dne a noci, přílivu a odlivu, v ročních cyklech dochází k prodlužování a zkracování dne
Živočichové se museli na tyto rytmy adaptovat
Biorytmus = život v pohybu, který se pravidelně opakuje
Biorytmus = cyklické pravidelné střídání fyziologických dějů probíhajících v organismu
Ovlivňují to vnější faktory – časovače
Časovačem může být délka dne v rámci roku, změny teploty, relativní vlhkost
Na časovače více reagují zvířata, než lidé – línání, migrace…
Rozdělení biorytmů
Ultradiánní – perioda kratší než 20 hodin – nervová aktivita, srdeční činnost, dýchání, aktivita žláz
Cirkadiánní – perioda 20-28 hodin – spánek a bdění
Infradiánní – perioda delší než 28 hodin – cirkalunární ženský cyklus s periodou 4 týdny, cirkanuální cyklus s periodou 10-14 měsíců