Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




16.Zdr.pr

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (160.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Psychogenní stresy ve škole
  • Učení bez stresu a zátěže být nemůže

  • Často stres způsobují učitelé, kteří mají nepřiměřené nároky, nebo z nich žáci mají strach

  • Strach ze špatných známek = stres

  • Stres ze spolužáků – např. šikana

  • Stres z písemek

  • Stres z domácích úkolů

  • Vysoké nároky rodičů nebo svoje způsobují také stres

  • Stresům lze předejít duševní hygienou – chrání a upevňuje duševní zdraví a zvyšuje odolnost člověka

  • Závažným faktorem duševní hygieny ve škole je psychohygienicky správně sestavený rozvrh hodin, který musí být sestavený z hlediska výkonnosti člověka.

  • Výkonnost se během dne mění: Nejvyšší výkonnost (7-12 hod.), pak klesá k dennímu minimu (13-15 hod.), odpoledne opět vzrůstá, aby dosáhla dvoutřetinové hladiny dopoledního maxima (17-20 hod.). V noci stále klesá až k minimu (3 hod.).

  • V průběhu vyučování je výkonnost nejvyšší ve 2 a 3 vyučovací hodině (potom 1, 4, 5).

  • Školní výkonnost během týdne je nejvyšší ve středu, pak následuje pondělí, úterý, čtvrtek, pátek.

  • V průběhu školního roku je nejvyšší výkonnost v září, říjnu a listopadu, od prosince začíná pokles.

PROSTOROVÉ A MATERIÁLNÍ PODMÍNKY PRO VÝUKU, USPOŘÁDÁNÍ UČEBNY PRO VÝUKU VZHLEDEM KE ZVOLENÝM VÝUKOVÝM FORMÁM A METODÁM. VYBAVENÍ UČEBNY. VÝUKA MIMO PROSTŘEDÍ ŠKOLY. EXKURZE – VÝZNAM, INSTITUCE A ZAŘÍZENÍ VHODNÁ K EXKURZÍM.

Prostorové a materiální podmínky pro výuku – viz část A

Uspořádání učebny pro výuku vzhledem ke zvoleným výukovým formám a metodám

  • Hromadné vyučování – doporučeno standardní uspořádání učebny (viz 1. obrázek níže)

  • Skupinová výuka – uspořádat tak, aby žáci byli kolem jednoho nebo dvou spojených stolů (aby všichni měli prostor na psaní) – např. uspořádání viz 2. obrázek níže

  • Jazykové učebny – ideální je, aby při konverzacích v cizím jazyce učitel byl s žákem v přímém kontaktu a nebyli mezi nimi jiní žáci, proto se volí často uspořádání lavic do tvaru stolu – tzn. učitel může se všemi žáky hovořit přímo

  • Další uspořádání dle konkrétní metody výuky (např. beseda v kruhu, inscenační metody, praktické vyučování

Vybavení učebny

  • Viz část A (kmenová učebna)

  • Při některých předmětech jsou učebny vybaveny jinak dle specifik předmětu – např. učebna ošetřovatelských postupů postele, vodní lůžko, skříně se pomůckami; učebna pracovních činností nářadí; učebna vaření kuchyňka, učebna jazyků stoly obsahující sluchátka…; učebna první pomoci figuríny a materiál pro nácvik PP

Výuka mimo prostředí školy

  • Při některých předmětech je možné uskutečnit výuku mimo prostředí školy

  • Například přírodověda v přírodě

  • Vhodné spíše pro žáky 1. stupně ZŠ

  • Je nutné počítat s možnými rušivými elementy výuky (např. lidé na procházce, auta, vítr…)

  • Žáci často berou výuku mimo školu jako odreagování a výuka pak postrádá smysl

  • Špatné podmínky pro psaní poznámek

  • Učení venku je zdravější, posiluje vztahy mezi žáky a učitelem, děti jsou na čerstvém vzduchu

  • Je nutné předem zvážit výhody a nevýhody při konkrétním předmětu

  • V naší aprobaci je dobrá možnost při učení venku praktická výuka první pomoci – modelové situace

  • Výuka mimo prostředí školy zahrnuje například i exkurze (knihovna apod.), kde žáci absolvují nějaký výukový program

Témata, do kterých materiál patří