16.Zdr.pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Psychogenní stresy ve škole
Učení bez stresu a zátěže být nemůže
Často stres způsobují učitelé, kteří mají nepřiměřené nároky, nebo z nich žáci mají strach
Strach ze špatných známek = stres
Stres ze spolužáků – např. šikana
Stres z písemek
Stres z domácích úkolů
Vysoké nároky rodičů nebo svoje způsobují také stres
Stresům lze předejít duševní hygienou – chrání a upevňuje duševní zdraví a zvyšuje odolnost člověka
Závažným faktorem duševní hygieny ve škole je psychohygienicky správně sestavený rozvrh hodin, který musí být sestavený z hlediska výkonnosti člověka.
Výkonnost se během dne mění: Nejvyšší výkonnost (7-12 hod.), pak klesá k dennímu minimu (13-15 hod.), odpoledne opět vzrůstá, aby dosáhla dvoutřetinové hladiny dopoledního maxima (17-20 hod.). V noci stále klesá až k minimu (3 hod.).
V průběhu vyučování je výkonnost nejvyšší ve 2 a 3 vyučovací hodině (potom 1, 4, 5).
Školní výkonnost během týdne je nejvyšší ve středu, pak následuje pondělí, úterý, čtvrtek, pátek.
V průběhu školního roku je nejvyšší výkonnost v září, říjnu a listopadu, od prosince začíná pokles.
PROSTOROVÉ A MATERIÁLNÍ PODMÍNKY PRO VÝUKU, USPOŘÁDÁNÍ UČEBNY PRO VÝUKU VZHLEDEM KE ZVOLENÝM VÝUKOVÝM FORMÁM A METODÁM. VYBAVENÍ UČEBNY. VÝUKA MIMO PROSTŘEDÍ ŠKOLY. EXKURZE – VÝZNAM, INSTITUCE A ZAŘÍZENÍ VHODNÁ K EXKURZÍM.
Prostorové a materiální podmínky pro výuku – viz část A
Uspořádání učebny pro výuku vzhledem ke zvoleným výukovým formám a metodám
Hromadné vyučování – doporučeno standardní uspořádání učebny (viz 1. obrázek níže)
Skupinová výuka – uspořádat tak, aby žáci byli kolem jednoho nebo dvou spojených stolů (aby všichni měli prostor na psaní) – např. uspořádání viz 2. obrázek níže
Jazykové učebny – ideální je, aby při konverzacích v cizím jazyce učitel byl s žákem v přímém kontaktu a nebyli mezi nimi jiní žáci, proto se volí často uspořádání lavic do tvaru stolu – tzn. učitel může se všemi žáky hovořit přímo
Další uspořádání dle konkrétní metody výuky (např. beseda v kruhu, inscenační metody, praktické vyučování
Vybavení učebny
Viz část A (kmenová učebna)
Při některých předmětech jsou učebny vybaveny jinak dle specifik předmětu – např. učebna ošetřovatelských postupů postele, vodní lůžko, skříně se pomůckami; učebna pracovních činností nářadí; učebna vaření kuchyňka, učebna jazyků stoly obsahující sluchátka…; učebna první pomoci figuríny a materiál pro nácvik PP
Výuka mimo prostředí školy
Při některých předmětech je možné uskutečnit výuku mimo prostředí školy
Například přírodověda v přírodě
Vhodné spíše pro žáky 1. stupně ZŠ
Je nutné počítat s možnými rušivými elementy výuky (např. lidé na procházce, auta, vítr…)
Žáci často berou výuku mimo školu jako odreagování a výuka pak postrádá smysl
Špatné podmínky pro psaní poznámek
Učení venku je zdravější, posiluje vztahy mezi žáky a učitelem, děti jsou na čerstvém vzduchu
Je nutné předem zvážit výhody a nevýhody při konkrétním předmětu
V naší aprobaci je dobrá možnost při učení venku praktická výuka první pomoci – modelové situace
Výuka mimo prostředí školy zahrnuje například i exkurze (knihovna apod.), kde žáci absolvují nějaký výukový program