19.Zdr.pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Situační metody – často velmi obtížné, ale lze je hodnotit – hodnotí se žákem navrhované řešení
Patří k metodám problémovým a jsou založeny na bezprostřední konfrontaci zkušeností, vědomostí, dovedností, názorů a postojů učícího se s konkrétními problémovými situacemi, buď simulovanými, nebo sice reálnými, ale pouze nějakým způsobem přibližovanými, zjednodušovanými (popisem)
Učí žáky řešit konkrétní situace ze života
Podstatou je, že žáci navrhují řešení pro danou situaci a v diskuzi vybírají nejlepší z nich, čímž rozvíjí schopnost analyzovat danou problematiku
Řešení problémové učební úlohy, případové studie, vztahující se k praxi
Několik variant řešení – problémovost situací
Nezbytnost zvažovat, využít znalosti různých předmětů – mezipředmětovost
Promítají se zde i vlastní názory a postoje, osobní povahové rysy
Varianty situačních metod
Metoda rozboru situace
-
Po pečlivém samostatném nastudování materiálů o případu následuje diskuze na toto téma pod vedením učitele
-
Řešení konfliktní situace
-
Realizováno odlišně – žáci se seznámí s konfliktní situací formou krátké zprávy nebo sdělení avšak poskytnuté informace už nedoplňují o další údaje a je vyžadováno hned řešení situace
-
Řešení incidentu
-
Krátká zpráva o vybrané události, k řešení ale žáci na rozdíl od metody řešení konfliktu dostávají od učitele potřebné informace
-
Po 20 – 30 minutách určených pro dotazy žáci formulují podstatu případu a navrhují možná řešení
-
Na závěr skutečný příběh a vyústění případu v praxi
-
Inscenační metody – lze spíše hodnotit snahu, než vědomosti a dovednosti
Patří k problémovým metodám
Řešení situací se realizuje prostřednictvím hraní rolí
Aby byla metoda účinná, je třeba všemi prostředky usilovat o neformálnost přístupu k rolím, o ztotožnění se s rolí, přesvědčivost
Téma inscenace musí být reálné, přiměřené svou náročností na pochopení podstaty a možnosti aktérů adekvátně reagovat
Důležité je ponechat aktérům dostatek času na ztotožnění se s rolí
Nevhodné pro velké skupiny
Strukturovaní inscenace
-
Účastníci znají pouze popis výchozí situace, aktéři pouze rámcovou charakteristiku své role
-
K popisu výchozí situace je připojen pro herce určitý scénář
-
Nestrukturovaná inscenace
-
Účastníci i aktéři znají pouze popis výchozí situace, inscenace se rozvíjí podle individuálních strategií aktérů
-
Mnohostranná (simultánní) inscenace
-
Rozdělení do skupin, každá má popis výchozí situace a pozorovatele
-
Inscenace se realizují odděleně, pak v plénu pozorovatelé seznámí s průběhem, diskuze, objasnění, zhodnocení
-
Brainstorming (burza dobrých nápadů)
Předpokladem je určitá znalost problematiky
K problému, který se řeší, předkládají aktéři různé často i neobvyklé nápady
V první fázi se pouze zaznamenávají
Pak analyzují, hledají se klady a zápory
Jde o dovednost argumentace, umění vyvracet či podpořit názor
Náročné na vedení, moderování