Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




19.Zdr.pr

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (65.76 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Situační metody – často velmi obtížné, ale lze je hodnotit – hodnotí se žákem navrhované řešení

  • Patří k metodám problémovým a jsou založeny na bezprostřední konfrontaci zkušeností, vědomostí, dovedností, názorů a postojů učícího se s konkrétními problémovými situacemi, buď simulovanými, nebo sice reálnými, ale pouze nějakým způsobem přibližovanými, zjednodušovanými (popisem)

  • Učí žáky řešit konkrétní situace ze života

  • Podstatou je, že žáci navrhují řešení pro danou situaci a v diskuzi vybírají nejlepší z nich, čímž rozvíjí schopnost analyzovat danou problematiku

  • Řešení problémové učební úlohy, případové studie, vztahující se k praxi

  • Několik variant řešení – problémovost situací

  • Nezbytnost zvažovat, využít znalosti různých předmětů – mezipředmětovost

  • Promítají se zde i vlastní názory a postoje, osobní povahové rysy

Varianty situačních metod

  • Metoda rozboru situace

    • Po pečlivém samostatném nastudování materiálů o případu následuje diskuze na toto téma pod vedením učitele

  • Řešení konfliktní situace

    • Realizováno odlišně – žáci se seznámí s konfliktní situací formou krátké zprávy nebo sdělení avšak poskytnuté informace už nedoplňují o další údaje a je vyžadováno hned řešení situace

  • Řešení incidentu

    • Krátká zpráva o vybrané události, k řešení ale žáci na rozdíl od metody řešení konfliktu dostávají od učitele potřebné informace

    • Po 20 – 30 minutách určených pro dotazy žáci formulují podstatu případu a navrhují možná řešení

    • Na závěr skutečný příběh a vyústění případu v praxi

Inscenační metody – lze spíše hodnotit snahu, než vědomosti a dovednosti

  • Patří k problémovým metodám

  • Řešení situací se realizuje prostřednictvím hraní rolí

  • Aby byla metoda účinná, je třeba všemi prostředky usilovat o neformálnost přístupu k rolím, o ztotožnění se s rolí, přesvědčivost

  • Téma inscenace musí být reálné, přiměřené svou náročností na pochopení podstaty a možnosti aktérů adekvátně reagovat

  • Důležité je ponechat aktérům dostatek času na ztotožnění se s rolí

  • Nevhodné pro velké skupiny

  • Strukturovaní inscenace

    • Účastníci znají pouze popis výchozí situace, aktéři pouze rámcovou charakteristiku své role

    • K popisu výchozí situace je připojen pro herce určitý scénář

  • Nestrukturovaná inscenace

    • Účastníci i aktéři znají pouze popis výchozí situace, inscenace se rozvíjí podle individuálních strategií aktérů

  • Mnohostranná (simultánní) inscenace

    • Rozdělení do skupin, každá má popis výchozí situace a pozorovatele

    • Inscenace se realizují odděleně, pak v plénu pozorovatelé seznámí s průběhem, diskuze, objasnění, zhodnocení

Brainstorming (burza dobrých nápadů)

  • Předpokladem je určitá znalost problematiky

  • K problému, který se řeší, předkládají aktéři různé často i neobvyklé nápady

  • V první fázi se pouze zaznamenávají

  • Pak analyzují, hledají se klady a zápory

  • Jde o dovednost argumentace, umění vyvracet či podpořit názor

  • Náročné na vedení, moderování

Témata, do kterých materiál patří