19.Zdr.pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Skupinová a kooperativní výuka
Cíle nejsou situovány do kognitivní oblasti, ale výrazně i do oblasti postojové
Umožňuje rozvíjet spolupráci žáků, poskytování pomoci, komunikaci žáků navzájem, odpovědnost za společnou práci
Skupinová výuka eliminuje nedostatky hromadného frontálního vyučování a to je neschopnost přizpůsobit výuku individuálním potřebám a zájmům jednotlivých žáků
Ve vyučovací hodině může být skupinová výuka zařazena zejména ve fázi procvičování a upevňování poznatků a dovedností
Činnost učitele spočívá ve výběru vhodného učiva a ve formulaci učebních úloh pro jednotlivé skupiny
V průběhu činnosti učitel plní funkci hlavního organizátora, poradce a usměrňovatele práce skupin
Druhy skupin
-
Sourodé (homogenní) skupiny - z hlediska schopností, výkonu, prospěchu, zájmů, pohlaví
-
Nesourodé (heterogenní) skupiny - jednotliví žáci mají různé role
-
Trvalé
-
Proměnlivé
Charakter skupiny záleží na učiteli, který by ovšem měl znát a respektovat existující vztahy mezi žáky a případná jejich osobní přání
Skupiny mohou vzniknout i spontánně nebo je vytvoří učitel
O velikost skupiny rozhoduje učitel, již dva žáci tvoří skupinu (tzv. párové učení), skupiny pro skupinové vyučování tvoří 5 – 7 osob
Klady skupinové práce
Zvýší se aktivita žáků při učení
Do práce se zapojí více žáků, včetně pomalejších
Žák před spolužáky snadněji přizná, co neví
Komunikace je přirozenější
Žáci přebírají odpovědnost za učení včetně chyb
Žáci mají větší zájem o úkoly
Žáci si do určité míry mohou volit tempo práce
Žáci se učí organizaci práce
Zvyšuje se sebevědomí žáků
Zvyšuje se samostatnost žáků
Učitel se může věnovat slabší skupině
Učitel má čas na přípravu další činnosti
Ruší se stereotypnost výuky
Úskalí skupinové práce
Nerovnoměrnost zapojení žáků do činnosti skupiny – jsou tahouni a ti, kteří se vezou
Žáci si nedovedou organizovat práci
Skupiny jsou příliš hlučné
Neprobere se příliš učiva
Talentovanější žáci trumfují a přestávají se zajímat o zbytek skupiny
V učení mohou vznikat chyby, které se hned neopravují
Hodnocení učební činnosti je obtížné
Je to způsob práce, který vyžaduje náročnou přípravu
Skupinová práce realizovaná ve výuce je časově náročná
Zásady pro práci ve skupinách
Vytvářet podmínky pro konstruktivní aktivity
Stanovit vhodné cíle pro skupinovou práci
Rozdělit žáky do skupin
Zvážit vhodnost uspořádání učebny
Vysvětlit zadání, definovat skupinový úkol
Vymezit pravidla skupinové práce
Vymezit kritéria hodnocení
Stanovit časový limit pro práci
Působit jako moderátor a poradce
Monitorovat a pozitivně podporovat činnost skupin, umožnit skupinám zažít úspěch
Nabídnout prostor pro závěrečnou prezentaci a reflexi zhodnotit dosažení cílů