19.Zdr.pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zásady chování skupin chodců při mimořádné události
Pohybovat se po cestách, komunikacích plynule ve směru proudu bez zbytečného shlukování, vracení se apod.
V případě nutného zastavení vybočit, sejít na okraj (mimo proud)
Pomoci slabším a potřebným, nepotřebný materiál odkládat mimo cestu
Dbát pokynů příslušníků IZS, značení a regulace směru přesunu
Metody ověřování vědomostí a dovedností s využitím aktivizačních metod. Metody ověřování vědomostí a dovedností formou individuální a skupinové práce.
Aktivizační metody
Aktivita
Dle Pedagogického slovníku je aktivita skupina činností, při nichž člověk musí vynaložit větší úsilí, postupovat energičtěji, být celkově výkonnější a efektivnější
Vyvrcholením aktivity je samostatná a tvůrčí práce žáků
-
Samostatná práce je aktivita, pří níž si žáci osvojují požadovaný obsah vzdělání vlastním myšlenkovým úsilím, relativně nezávisle na cizí pomoci (s přítomností pedagoga)
-
Tvořivost je nejvyšší stupeň aktivní činnosti žáků. Schopnost vytvářet něco nového, co dosud neexistovalo a co současně představuje pozitivní, přínosnou hodnotu
Výukové metody
Učitele projektovaný model jeho činnosti, který se realizuje vzájemnou interakcí učitel-žák, při níž dochází k optimálnímu osvojení soustavy učiva žákem a k dosažení výukových cílů1
Metoda výuky je model činnosti učitele a žáků, směřující k dosažení cílů
V souvislosti s výukovými metodami uvádí Shapiro tzv. pyramidu učení. I když mohou být procenta zapamatování u jednotlivých výukových metod variabilní, lze souhlasit, že žák získává tím více informací a schopností, čím aktivněji je zapojen do výuky
Klasifikace výukových metod
Metody informačně receptivní (reproduktivní)
Metody problémové (produktivní)
Metody výzkumné (kreativní)
b) = metody participativní (aktivizující, problémové)
Aktivizační výukové metody
Tyto metody někdy také označované jako inovativní (Zormanová) jsou ve srovnání s tradičními výukovými metodami náročnější na přípravu, vyžadují většinou materiální zajištění, ale žák se stává ve výuce aktivním činitelem
Díky tomu dochází k rozvoji několika příznivých efektů – žák si vyhledává informace, zpracovává je, spolupracuje se spolužáky, učí se týmové spolupráci, rozvíjí své komunikační dovednosti, samostatnost, odpovědnost za vlastní práci
Založené na osobní účasti žáka a studenta na různých aktivitách
Participativní metody – lze jen těžko hodnotit
-
Dialog v plénu skupiny
-
Simulovaný dialog
-
Dialog založený na písemných otázkách
-
Dialog v kruhu
-
Situační či případové metody
-
Inscenační metody (metody hraní rolí)
-
Brainstormingové metody
-
Ekonomické či jiné tvořivé hry
Diskusní metody – lze je s jistou nadsázkou hodnotit, ale často se pak jedná spíše už o ústní zkoušení