19.Zdr.pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Podstatou je komunikace mezi učitelem a žákem i mezi žáky navzájem
Přínosem je, že kromě stimulace hloubkového učení dochází k rozvoji komunikačních dovedností žáka (obhájení si názoru, argumentace, přijetí kompromisu)
Vhodné, když chce učitel zapojit žáky a zjistit jejich názory a postoje k danému tématu
Učiteli poskytují okamžitou zpětnou vazbu
Lze s nimi ale jen prohloubit nebo fixovat učivo – neboť žáci již musí mít alespoň základní znalosti o tématu, o kterém se diskuze bude vést
-
Dialog v plénu skupiny
-
Dialog, který se rozvíjí v plénu – v nedělené větší skupině, kterou může být za určitých okolností i školní třída
-
Předpokládá poučené a pohotové iniciátory dialogu, přiměřenou vyrovnanost pozic účastníků dialogu, zajímavé otázky, výklad a vyprávění, schopnost dialog řídit a dovádět ke smysluplnému závěru
-
Počet účastníků 15 až 20
-
Účastnit by se měli všichni přítomní, slyšet druhé myslet nahlas podněcuje další dialog
-
Simulovaný dialog
-
Simulovaný (hraný) dialog se používá ve výuce dospělých k podnícení skutečného dialogu mezi účastníky v plénu
-
Jeho aktéry jsou například přizvaní odborníci nebo vybraní účastníci z pléna, kteří mezi sebou rozehrají živý, provokující dialog a po získání zájmu účastníků a jejich připojení k dialogu ustupují do pozadí
-
Ve škole jde o besedy za účasti zajímavých lidí zvenčí za předpokladu, že se ve třídě najde alespoň pár žáků, kteří se k besedě připojí a podnítí tím i ostatní spolužáky
-
Simulovaný dialog má především funkci podněcující a spouštěcí, užíváme ho tehdy, je-li tento účinek zaručen, jinak je to ztráta času
-
Dialog založený na písemných otázkách (dotazech)
-
V některých případech můžeme umožnit žákům, aby své znalosti, nejasnosti, pochybnosti, výhrady, nápady, úvahy z oblasti tématu dialogu zformulovali předem a učiteli předložili písemně
-
Mohou tak učinit i anonymně, jde-li o intimní téma
-
Výhodou je, že se objeví i dotazy, které by jinak v dialogu v plénu nepadly, a učitel se může předem připravit na odpovědi, dotazy může utřídit podle okruhů, může vyloučit dotazy provokativní
-
Odpovědi a otázky by měly opět vyústit v přirozený dialog v plénu
-
Dotazy žáci předkládají ve smluveném čase před vlastním dialogem například do uzavřené krabice umístěné ve třídě
-
Dialog v kruhu
-
Někdy označováno jako rozhovor u kulatého stolu
-
Optimální počet 10 až 20 účastníků
-
Dialog postupuje jakoby v kruhu – všichni účastníci se po seznámení s problémem (tématem), shromáždění nezbytných informací a jejich zpracování po řadě, ve stanovené posloupnosti, vyjadřují k tématu
-
Měl by být stanoven vedoucí dialogu, který řídí jednání podle přijatých pravidel, dbá na to, aby se vyjádřili všichni, shrnuje a formuluje stanoviska
-
Každý žák má, tak jak na něho přijde řada, možnost i povinnost pohotově se vyjádřit k tématu
-
Žáci se učí zbavovat anonymity, sledovat pozorně reakce předcházející a celý kontext, reagovat v okamžiku, kdy na ně přijde řada, srovnávat své reakce a ohlas na ně s reakcemi ostatních, inspirovat se druhými
-
Oběh se zastaví v okamžiku, kdy žáci přestávají reagovat nebo při nesrovnalostech