OSE_6
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
6.
Působení vnitřních a vnějších faktorů na vývoj člověka, zákonitosti tělesného růstu a vývoje člověka, využití uvedených znalostí v ošetřovatelství a při ošetřovatelské péči.
Úloha třídního učitele na zdravotnických školách a vedení dokumentace (třídní kniha, třídní výkaz, dokumentace k hodnocení pololetí…)
Osobnost
-označení člověka s jeho různými psychickými, biologickými a společenskými znaky, přičemž jednotlivé složky se od sebe nedají oddělit
Vývoj člověka
-osobnost se utváří během celého života, ale v období dětství a dospívání jsou negativní i pozitivní činitele nejvíce akcentovány s ohledem na budoucí vývoj jedince
Vnitřní faktory
-lze je rozdělit na genetické predispozice (vrozený osobnostní předpoklad), fyziologické předpoklady a příslušnost k pohlaví
Vrozené dispozice
-člověk je živý organismus, který se adaptuje na prostředí
-činitelé, které jsou vázány na činnost organismu a jeho složek, vztahují se především k potřebám, které mají fyziologický původ
-genetika má vliv na vrozený temperament a intelektuální schopnosti
-reflexy a instinkty (vrozené složité činnosti, které zajišťují základní biologické funkce, jako je udržování jedince při životě)
-genetické predispozice ovlivňuje práh pro působení exogenních faktorů
Fyziologické předpoklady
- v dnešní době mladiství rychle dospívají, hlavně z fyzického úhlu pohledu, psychická vyzrálost zůstává stejná nebo se posouvá více do dospělosti
Gender
-muži jsou považováni za agresivnější díky testosteronu, který působí na funkce mozku
-odlišná výchova dívek a chlapců
-dívky jsou pod větší ochranou rodiny, učitelů než chlapci, kteří více cstřebávají normy společenského chování
-na dívky nemají vrstevníci a party takový vliv jako na chlapce
-velmi pevné vazby na rodiče u dívek
-faktor pohlaví je silně podporován kulturou a společenskými vlivy
Vnější faktory (sociokulturní)
-míra jejich dopadu se nedá určit, u každé osobnosti se jedná o rozdílnou míru působení
-u některých je vliv sociokulturních faktorů rozhodující pro další životní cestu, pro jiné je těžké překonat biologicky určené mantinely
-každá osobnost je příslušníkem nějaké kultury, od které se odvíjí sociální prostředí, rodina…
-socializace probíhá v průběhu celého života a jedinec se musí přizpůsobovat měnícím se podmínkám
Rodina
-je klíčovým socializačním faktorem
-člověk, který se v mládí dynamicky vyvíjí, nalézá ve své rodině uspokojení potřeb, díky rodičům i ostatním členům rodiny se postupně učí samostatnosti a respektu k potřebám dalších lidí
-osvojuje si způsoby chování, jednání i prožívání (modelové prostředí)
-učí se rodinné role, dělbu povinností…
-poprvé konfrontován s citovými vztahy
-dítě je v raném věku citlivější, vše prožívá intenzivně, je nutný adekvátní přístup k němu
-rodinná výchova nejvíce ovlivní průběh dětství
-základy osobnosti se utváří do 3 let života jedince pod vlivem rodinné výchovy (rozhodující vliv na formování osobnosti, který je určován dostatkem či nedostatkem pozitivních emočních stimulů ->láska, příchylnost, pozornost a také stimulací k činnosti a verbálnímu projevování
- 3 typy výchovy:
-demokratická ->nejpříznivější z pohledu dítěte
-dítě je brzo součást při rozhodování, je aktivním, platným členem
-pro utváření kvalitní osobnosti je důležitý pocit, že se na rozhodování
podílí, faktická míra podílu není tak významná
-výsledkem je kvalitní, kreativní a emočně stála osobnost, která
disponuje zdravým sebevědomím a sebejistotou
-liberalistická –dítě má značnou svobodu, která nemusí být na škodu
-jsou nutná určitá pravidla, vzhledem k pozdějšímu uplatnění dítěte
v životě a v dospělosti
-autoritativní –rozkazování a absence argumentů může vést až k sebedestruktivním
reakcím a agresivním projevům chování
-rodinná výchova postupně s věkem ztrácí na významu a do popředí se dostává škola a další instituce