OSE_6
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Předškolní období (3 – 6 let)
-období pomalého růstu
-období první vytáhlosti
-ke konci období se prořezávají první trvalé zuby
-psychomotorický vývoj
-neopatrnost, chybný odhad vzdálenosti, zpomalená akomodace a zúžené zorné pole
-zdokonalení motoriky, jemnější a obratnější pohyby, projev laterality
-věk hry
-zvyšuje se slovní zásoba
-dítě si postupně osvojuje normy chování, je důležité ocenění jejich dodržování
-uvolňuje se vázanost na rodinu
-touha po společnosti druhých dětí a dospělých
Mladší školní věk (7 – 11 let)
-tělesné a psychické změny, které souvisí s nástupem do školy
-klidové růstové tempo
-období druhé plnosti
-začíná celkové tvarové rozlišení těla chlapců a děvčat (naznačení pohlavních rozdílů)
-začíná se prořezávat trvalý chrup
-vstup do školy je velkou změnou pro dítě a vyvolává zátěž
-škola je důležitým místem socializace
-dítě získává nové zkušenosti a učí se novým dovednostem
-zvyšuje se zručnost, obratnost, schopnost komplexnějšího myšlení a řešení náročných úkolů
-zlepšení smyslového vnímání, přibývá abstraktní myšlení, vyšší schopnost koncentrace
-dítě se začíná specializovat na to o co má zájem
-projevují se individuální vlastnosti a utváří se ráz charakteru osobnosti
-rozumová stránka začíná mít převahu nad citovou, lepší kontrolovatelnost citů
-učí se samostatně jednat podle určitých pravidel
-projevují se případné poruchy chování a pozornosti
Puberta, dospívání (dívky od 10 let, chlapci od 11 – 12 let, trvá 4-5let)
-období rychlého růstu
-změna proporcionality těla
-pohlavní zrání
-je vyvolána gonadotropními hormony, které uvedou do činnosti pohlavní žlázy a mají vliv na tělesný růst a rozvoj pohlavních znaků
-první známkou u dívek je růst prsou, u chlapců zvětšování varlat
-dokončuje se vývoj proporcionality těla, vrcholí růst kostry
-období druhé vytáhlosti
-objevuje se ochlupení v oblasti genitálu a mění se z dětského v dospělý
-zvyšuje se činnost mazových a potních žláz, rozvoj tělesného ochlupení
-první menarche okolo 13. Roku
-mutace u chlapců
-tělesná proměna má na dospívajícího velký vliv, zevnějšek je důležitou součástí identity a proměna je citlivě prožívána
-vnímání proměny závisí na představě o atraktivitě dospělého zevnějšku, psychické vyspělosti a sociálních reakcích
-psychomotorický vývoj vstupuje do konečných fází
-neklid, rozpornost, přecitlivělost, labilita nálad a impulzivita
-dochází k emancipaci, odpoutání se od příliš úzké závislosti na rodině, hledání vlastního postavení a role ve společnosti, navazování vztahů s vrstevníky
Adolescence (cca 15 – 20 let)
-přechod mezi pubertou a dospělostí
-vstup do adolescenční fáze je biologicky ohraničen pohlavním dozráním a provázen psychosociální proměnou
-zevnějšek je cílem a prostředkem k dosažení potřebné sociální pozice
-pozvolné uklidnění v psychomotorickém vývoji
-formuje se harmonická psychická struktura
-k rozvinutým rozumovým schopnostem se přidávají dovednosti a zkušenosti
-přetrvává citová labilita a rozkolísanost
-náhlý vzrůst sexuálních podnětů, vytváření citové náplně mezi mužem a ženou
-jedinec je biologicky zralý, ale nezralý sociálně
-snaha o samostatnost, nezávislost na rodičích, kritika vůči rodičům a společnosti
-rozvoj vlastní identity, formuje odlišnosti od ostatních, vytváří si vztah ke společnosti