OSE_6
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Bezpečnost a péče o zdraví žáků
-provádí poučení žáků o BOZP a PO
-seznamuje žáky se školním řádem
-seznamuje žáky s pravidly chování o přestávkách, během školních akcí, o prázdninách apod.
-provádí poučení o pravidlech bezpečného chování
-spolupracuje se školním metodikem prevence na zachycování varovných signálů týkajících se projevů rizikového chování
Kompetence třídního učitele
- U třídního učitele se předpokládají kromě všeobecných pedagogických kompetencí další, specifické kompetence, jejichž absence může značně působení pedagoga v této roli ztěžovat.
Kompetence komunikační
Třídní učitel je ten, kdo komunikuje se třídou nejen v rámci svého vyučovacího předmětu, ale i nad jeho rámec. A to je právě oblast, v níž je dovednost komunikace nejdůležitější. Aby vše ve třídě „ fungovalo“, musí umět třídní učitel správně sdělovat jak pokyny ze strany vedení či pokyny svoje, tak také naslouchat svým žákům, chtít se dozvídat co nejvíc o nich samotných, o jejich pocitech či názorech. Na tomto místě je důležitá empatie a porozumění, vztah spíše partnerský, nikoli direktivní.
Třídní učitel musí být schopen takové komunikace s rodiči žáků, aby jim byly jasné jeho výchovné a vzdělávací cíle. I v případě, že je nucen řešit vážné kázeňské či prospěchové problémy žáka, měl by se vyhnout při komunikaci s rodiči nepřátelským postojům. Rovněž submisivní reakce ze strany učitele mohou věci uškodit.
Třídní učitel musí komunikovat s ostatními vyučujícími, sbírat od nich informace o své třídě, naopak je informovat o svých záměrech a postupech. Jen takto si může udělat celkový obraz o svých svěřencích.
Kompetence psychodidaktická
Třídní učitel by měl být ten, komu nejvíce ze všech pedagogů působících v jeho třídě záleží na zdárném rozvoji osobnosti jeho žáků. Měl by dávat patřičně najevo radost z jejich úspěchů, povzbuzovat je při nezdaru. Žáci by měli z jeho postojů jasně poznat, že mu na nich záleží, že není pouze jakýmsi prostředníkem mezi vedením školy a jimi, či administrativní sílou, která odškrtává zameškané hodiny a vyřizuje omluvenky.
Třídní učitel je často v roli mediátora, soudce, vyšetřovatele, když musí usměrňovat vztahy mezi žáky. V atmosféře napětí se pracovat dá jen těžko, proto je na třídním učiteli, aby dokázal spoluvytvářet ve třídě pozitivní klima.
Kompetence diagnostická a intervenční
Třídní učitel by měl mít možnost svoje žáky co nejlépe poznat, a to nejen v rámci svého vyučovacího předmětu, ale i v širších souvislostech. V posledních letech se na řadě škol osvědčily v samém začátku studia tzv. adaptační kurzy, na nichž má třídní učitel jedinečnou příležitost poznat svoje budoucí žáky. Většinou tyto kurzy vedou vyškolení lidé, kteří se formou her snaží jednak stmelit budoucí kolektiv, jednak dát dětem příležitost se trochu navzájem poznat. Třídní učitel je zde často v roli pozorovatele a může si udělat první obrázek o osobnostech dětí.