Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OSE_6

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (289.45 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Škola
-instituce, která má za cíl vychovávat, vzdělávat a socializovat jedince (komplexní edukační péče)
-několik stupňů školní výchovy (MŠ, ZŠ…)
-zahájení povinné školní docházky jej pro dítě i rodinu významnou událostí a osobnostní vývoj nabírá diametrálně odlišnou intenzitu (zlom, který oddělí 2 fáze raného dětství)
-vstupem na ZŠ je jedinec vystaven soustavnému vzdělávacímu působení, uváděn do nových rytmů strukturování času, získává nové postavení, učí se zvládat nové životní role a mezilidské vztahy
-vypořádává se s řadou nových aktivit (zodpovědnost, koncentrace na výuku…)
-spolu s rodinou má velký význam v podobě motivace žáka v jeho osobním rozvoji a vzdělávání
-měly by být kladeny přiměřené nároky vzhledem k jeho schopnostem a dovednostem
-na rozvoj osobnosti nepůsobí jen forma a obsah učiva, ale množství ostatních vlivů i prostředí školy
-prostředí školy působí na rozvoj osobnosti obsahovou náplní, typem sociální interakce a komunikace, úrovní třídy, osobnostmi učitelů, materiální složkou (vzdálenost od bydliště, vybavení…)
-střední škola má stěžejní význam v přípravě studentů na pracovní výkon, na gymnáziích připravuje studenty pro studium na vysoké škole
-účinnost celého procesu závisí na kvalitě a schopnostech pedagoga, ale také na předpokladech žáka (genetických a psychologických)

Vrstevníci
-s rostoucím věkem dětí roste význam socializačních vlivů od spolužáků, oslabuje se rodičovská autorita
-formují u jedince v dětství některé rysy osobnosti (aspekty vztahů k okolí a specifické zkušenosti), daleko více než rodina a škola
-pomáhají se vymanit z počáteční nadměrné závislosti a fixace na rodině
-působení vrstevníků je v partách, volnočasových aktivitách (Junák, různé kroužky..), sportovní kluby…

Kultura
-jedním z hlavních exogenních činitelů, který ovlivňuje spolu s rodinnou výchovou a je součástí procesu socializace
-buduje u jedince regionální i lokální identitu a přispívá k přejímání kulturních vzorců
-návyky spojené s opakujícími se aktivitami (stolování, firemní kultura…)
-osvěta sama sebe (kultura duchovní)
-příslušnost k určitému národu, etniku (národní, regionální, lokální kultura)
-regionální a lokální kultura je vlivem globalizace velmi často potlačována, což přináší řadu problémů a častou krizi identity
-přejímání kulturních vzorců, identifikace a pochopení tradic, jejich oblibu a udržování
-obyčeje, mravy, zákony, ,,tabu‘‘
-kulturní vzorce vymezují co je v dané kultuře považováno za slušné a správné

Média
-divadla, kina, výstavy, koncerty, knihy a hromadné sdělovací prostředky (masmédia)
-ovlivňují život, ať chceme nebo nechceme (podávané informace jsou upravené a zkreslované v závislosti na majiteli daného médie)
- vliv médií by se měl usměrňovat, rozhodující roli zde má rodina a její postoj ke sdělovacím prostředkům
-nejsou rozumné zákazy rodičů, ale rodiče by se měli dívat s dětmi, respektovat jejich emoce, později o tom hovořit, vysvětlovat (např, kde končí realita a začíná fikce)
-sociální sítě (internet se stává hlavním médiem a nositelem informací)

Témata, do kterých materiál patří