OSE_6
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Osa kortikotropní postrádá hormon hypothalamu brzdící produkci hormonu adenohypofýzy. Začíná kortikoliberinem, který stimuluje tvorbu kortikotropinu, jenž působí na kůru nadledvin a řídí produkci glukokortikoidů a androgenů. Glukokortikoidy růst tlumí, snižují produkci růstového hormonu, androgeny ji naopak podporují a působí na růst stimulačně. Vzestup hladiny androgenů se nazývá adrenarche.
Osa gonadotropní začíná také pouze stimulačním hormonem, a to gonadoliberinem. Vyvolává syntézu folitropinu a lutropinu v adenohypofýze. Tyto hormony působí u žen na ovaria, kde stimulují tvorbu estrogenů, u mužů na testes, kde podporují tvorbu androgenů (testosteronu). Vysoké hladiny estrogenů růst snižují. Po narození jsou hladiny pohlavních hormonů poměrně vysoké. Do dvou let se však snižují a k jejich vzrůstu dochází znovu až v pubertě, kdy jsou zodpovědné za pubertální výšvih, kostní maturaci a uzavírání růstových štěrbin. Poté se jejich hladiny pomalu snižují.
-pro růst jsou důležité další látky, glukagon a inzulin, vitamin D, kalcitonin a parathormon
Lidský tělesný růst lze rozdělit do 3 fází:
-infantilní období ->začíná v prenatálním období a trvá do 2 let, je intenzivní, ale poměrně rychle se zpomaluje
-období dětství ->trvá od 2 let do začátku puberty, je pomalou fází růstu
-puberta ->fáze zahrnující růstový výšvih (tzv. pubertální spurt)
Vývoj člověka
-vývojová období jsou charakterizována určitými tělesnými a duševními změnami
Prenatální období (oplození vajíčka – narození dítěte)
-vytvářejí se všechny potřebné předpoklady pro budoucí samostatný vývoj, všechny orgánové systémy
-první 2 měsíce se vytváří orgánové základy
-zbývající měsíce se dokončuje vývoj orgánových systémů, některé začínají fungovat
-1-4 měsíc vytvořen základ všech základních struktur nervové soustavy
-6 měsíc ->reakce na smyslové podněty (pocit libosti a nelibosti)
Dětství (od narození –nástup puberty)
-dělí se na období novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní a období mladšího školního věku
Novorozenecké období (narození – 28. Den)
-větší hlava, dlouhý trup a kratší končetiny
-orgány začínají samostatně pracovat
-reakce na základě reflexů a vrozených způsobů chování
-rozvoj zavisí na dostatečném přísunu podnětů
-závislé na svém okolí
Kojenecký věk ( 2. – 12. měsíc)
-rychlé vývojové změny ->intenzivní růst a psychomotorický vývoj
-3. Měsíc dítě udrží zdviženou hlavičku
-6. Měsíc se dítě posazuje
-ke konci období se učí stát a chodit
-5.-9. Měsíc se začínají objevovat zuby
-rychlý rozvoj mozku, zrání jeho struktur a vytváření podmíněných reflexů
-první projevy samostatnosti
-na konci rozumí některým slovům a o první slova se snaží
Batolecí věk ( začátek 2. – začátek 3. Roku života)
-období osamostatňování dítěte v základních životních funkcích a výrazný rozvoj dětské osobnosti
-zpomalení tělesného růstu
-dokončuje se prořezávání mléčného chrupu
-samostatná chůze, běh, chůze ze schodů
-zvídavost, experimentace, zájem o nové předměty
-rychlý rozvoj řeči, myslí v symbolech, vyjadřuje svá přání
-období prvního vzdoru
-uvědomuje si možnost neuposlechnutí
-hraje si samo i ve společnosti dětí