19_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ekonomické či jiné tvořivé hry
Využívány především k výcviku specialistů a vedoucích pracovníků z oblasti ekonomiky
Pracuje se v několika menších skupinách v delších časových úsecích a s využitím nezbytné dokumentace a techniky za účasti tzv. rozhodčích
-
Didaktická hra – často se jedná o hry ve skupině – lze je hodnotit
-
Aktivita, jejímž produktem je fixace učební látky
-
Přínosem je, že žáci si snadněji fixují učební látku, neboť se u nich probouzí zájem a angažovanost
-
Interakční hry – podstatou je interakce s hračkami, hráči. Jsou to hry společenské, s pravidly. Příkladem je rozdělení žáků do dvou skupin – píší proti sobě vzadu na tabuli – například co nejvíce slov na téma chirurgické nástroje. Počítají se jen ta slova, která jsou správně napsaná
-
Simulační hry – simulace situace nebo prostředí z reálného světa
-
Scénické hry – mají návaznost na divadelní hry – žáci si připravují kulisy atd
Křížovka, riskuj, otázková hra – lze je hodnotit, často ve skupinkách
-
Metody heuristické, řešení problémů – složité pro hodnocení
-
Žákům je předložen úkol, který mají vyřešit
-
Učitel zde nemá dominantní postavení předavače informací ale je žákovým rádcem a partnerem
-
Příkladem: Jakým způsobem můžeš dokázat, že vzduch v míči má určitý objem?
Individuální a skupinová práce
Organizační formy výuky
Vnější organizační rámec vyučovacího procesu
Uspořádání vyučovacího procesu v prostoru a čase - vytvoření prostředí a organizace činnosti učitele i žáka při vyučování
Pro uspořádání výuky jsou z pohledu učitele důležitá dvě hlediska:
-
„S kým a jak pracuje“
-
Zda se jedná v krajních případech o výuku individuální nebo hromadnou, do jaké míry se daří výuku vztahovat k jednotlivým žákům čili individualizovat a do jaké míry je podporována spolupráce žáky
-
-
„Kde výuka probíhá“
-
Zda v tradiční učebně, nebo ve specializované učebně, případně v přirozeném prostředí
-
Klasifikace organizačních forem výuky
Klasifikuje je Maňák a to podle:
-
Vztahu k osobnosti žáka/studenta – individuální, skupinová, hromadná, individualizovaná
-
Charakteru výukového prostředí – výuka ve třídě, v odborné učebně, v laboratoři, v dílně, na školním pozemku, vycházka, exkurze, domácí úkoly
-
Délky trvání – vyučovací hodina, zkrácená vyučovací hodina, dvouhodinová výuka, vysokoškolská lekce, seminář, speciální kurzy
Klasifikace organizačních forem výuky
Formy individuálního vyučování
Formy hromadného vyučování
Smíšené formy vyučování
Individuální vyučování
Učitel používá jiný postup na každého žáka
Žák pracuje individuálně bez spolupráce s jinými žáky
Učitel hodnotí a ověřuje vědomosti u každého žáka zvlášť