Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




19_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (66.12 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Skupinová a kooperativní výuka

  • Cíle nejsou situovány do kognitivní oblasti, ale výrazně i do oblasti postojové

  • Umožňuje rozvíjet spolupráci žáků, poskytování pomoci, komunikaci žáků navzájem, odpovědnost za společnou práci

  • Skupinová výuka eliminuje nedostatky hromadného frontálního vyučování a to je neschopnost přizpůsobit výuku individuálním potřebám a zájmům jednotlivých žáků

  • Ve vyučovací hodině může být skupinová výuka zařazena zejména ve fázi procvičování a upevňování poznatků a dovedností

  • Činnost učitele spočívá ve výběru vhodného učiva a ve formulaci učebních úloh pro jednotlivé skupiny

  • V průběhu činnosti učitel plní funkci hlavního organizátora, poradce a usměrňovatele práce skupin

Druhy skupin

  1. Sourodé (homogenní) skupiny - z hlediska schopností, výkonu, prospěchu, zájmů, pohlaví

  2. Nesourodé (heterogenní) skupiny - jednotliví žáci mají různé role

  1. Trvalé

  2. Proměnlivé

  • Charakter skupiny záleží na učiteli, který by ovšem měl znát a respektovat existující vztahy mezi žáky a případná jejich osobní přání

  • Skupiny mohou vzniknout i spontánně nebo je vytvoří učitel

  • O velikost skupiny rozhoduje učitel, již dva žáci tvoří skupinu (tzv. párové učení), skupiny pro skupinové vyučování tvoří 5 – 7 osob

Klady skupinové práce

  • Zvýší se aktivita žáků při učení

  • Do práce se zapojí více žáků, včetně pomalejších

  • Žák před spolužáky snadněji přizná, co neví

  • Komunikace je přirozenější

  • Žáci přebírají odpovědnost za učení včetně chyb

  • Žáci mají větší zájem o úkoly

  • Žáci si do určité míry mohou volit tempo práce

  • Žáci se učí organizaci práce

  • Zvyšuje se sebevědomí žáků

  • Zvyšuje se samostatnost žáků

  • Učitel se může věnovat slabší skupině

  • Učitel má čas na přípravu další činnosti

  • Ruší se stereotypnost výuky

Úskalí skupinové práce

  • Nerovnoměrnost zapojení žáků do činnosti skupiny – jsou tahouni a ti, kteří se vezou

  • Žáci si nedovedou organizovat práci

  • Skupiny jsou příliš hlučné

  • Neprobere se příliš učiva

  • Talentovanější žáci trumfují a přestávají se zajímat o zbytek skupiny

  • V učení mohou vznikat chyby, které se hned neopravují

  • Hodnocení učební činnosti je obtížné

  • Je to způsob práce, který vyžaduje náročnou přípravu

  • Skupinová práce realizovaná ve výuce je časově náročná

Zásady pro práci ve skupinách

  • Vytvářet podmínky pro konstruktivní aktivity

  • Stanovit vhodné cíle pro skupinovou práci

  • Rozdělit žáky do skupin

  • Zvážit vhodnost uspořádání učebny

  • Vysvětlit zadání, definovat skupinový úkol

  • Vymezit pravidla skupinové práce

  • Vymezit kritéria hodnocení

  • Stanovit časový limit pro práci

  • Působit jako moderátor a poradce

  • Monitorovat a pozitivně podporovat činnost skupin, umožnit skupinám zažít úspěch

  • Nabídnout prostor pro závěrečnou prezentaci a reflexi zhodnotit dosažení cílů

Témata, do kterých materiál patří