Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




19_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (66.12 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Podstatou je komunikace mezi učitelem a žákem i mezi žáky navzájem

  • Přínosem je, že kromě stimulace hloubkového učení dochází k rozvoji komunikačních dovedností žáka (obhájení si názoru, argumentace, přijetí kompromisu)

  • Vhodné, když chce učitel zapojit žáky a zjistit jejich názory a postoje k danému tématu

  • Učiteli poskytují okamžitou zpětnou vazbu

  • Lze s nimi ale jen prohloubit nebo fixovat učivo – neboť žáci již musí mít alespoň základní znalosti o tématu, o kterém se diskuze bude vést

  • Dialog v plénu skupiny

  • Dialog, který se rozvíjí v plénu – v nedělené větší skupině, kterou může být za určitých okolností i školní třída

  • Předpokládá poučené a pohotové iniciátory dialogu, přiměřenou vyrovnanost pozic účastníků dialogu, zajímavé otázky, výklad a vyprávění, schopnost dialog řídit a dovádět ke smysluplnému závěru

  • Počet účastníků 15 až 20

  • Účastnit by se měli všichni přítomní, slyšet druhé myslet nahlas podněcuje další dialog

  • Simulovaný dialog

  • Simulovaný (hraný) dialog se používá ve výuce dospělých k podnícení skutečného dialogu mezi účastníky v plénu

  • Jeho aktéry jsou například přizvaní odborníci nebo vybraní účastníci z pléna, kteří mezi sebou rozehrají živý, provokující dialog a po získání zájmu účastníků a jejich připojení k dialogu ustupují do pozadí

  • Ve škole jde o besedy za účasti zajímavých lidí zvenčí za předpokladu, že se ve třídě najde alespoň pár žáků, kteří se k besedě připojí a podnítí tím i ostatní spolužáky

  • Simulovaný dialog má především funkci podněcující a spouštěcí, užíváme ho tehdy, je-li tento účinek zaručen, jinak je to ztráta času

  • Dialog založený na písemných otázkách (dotazech)

  • V některých případech můžeme umožnit žákům, aby své znalosti, nejasnosti, pochybnosti, výhrady, nápady, úvahy z oblasti tématu dialogu zformulovali předem a učiteli předložili písemně

  • Mohou tak učinit i anonymně, jde-li o intimní téma

  • Výhodou je, že se objeví i dotazy, které by jinak v dialogu v plénu nepadly, a učitel se může předem připravit na odpovědi, dotazy může utřídit podle okruhů, může vyloučit dotazy provokativní

  • Odpovědi a otázky by měly opět vyústit v přirozený dialog v plénu

  • Dotazy žáci předkládají ve smluveném čase před vlastním dialogem například do uzavřené krabice umístěné ve třídě

  • Dialog v kruhu

  • Někdy označováno jako rozhovor u kulatého stolu

  • Tato metoda je optimální při počtu 10 až 20 účastníků

  • Dialog postupuje jakoby v kruhu – všichni účastníci se po seznámení s problémem (tématem), shromáždění nezbytných informací a jejich zpracování po řadě, ve stanovené posloupnosti, vyjadřují k tématu

  • Měl by být stanoven vedoucí dialogu, který řídí jednání podle přijatých pravidel, dbá na to, aby se vyjádřili všichni, shrnuje a formuluje stanoviska

  • Každý žák má, tak jak na něho přijde řada, možnost i povinnost pohotově se vyjádřit k tématu

  • Žáci se učí zbavovat anonymity, sledovat pozorně reakce předcházející a celý kontext, reagovat v okamžiku, kdy na ně přijde řada, srovnávat své reakce a ohlas na ně s reakcemi ostatních, inspirovat se druhými

  • Oběh se zastaví v okamžiku, kdy žáci přestávají reagovat nebo při nesrovnalostech

Témata, do kterých materiál patří