2_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zdravotně gramotný je člověk, který je schopný o svém zdraví kvalifikovaně rozhodovat.
Potřebné kompetence se v průběhu života mění.
Z hlediska zdravotní gramotnosti považujeme za klíčová tato období:
Dítě na počátku školní docházky (cca 7 let) .
Je to věk postupného přebírání základní zodpovědnosti za sebeobsluhu, hygienickou péči, denní režim.
Dítě se začíná postupně samostatně pohybovat a rozhodovat ve vnějším prostředí mimo rodinu.
Současně poprvé vstupuje do instituce – základní školy – jejímž hlavním cílem není pečovat, ale vzdělávat (i když výchova ke zdraví je významnou součástí školních vzdělávacích plánů, není ani nemá být jejich hlavní náplní).
Mladý dospělý (cca 15-25 let) .
Dospívání a mladá dospělost je nejen věkem dokončení fyzického, psychického a sociálního vývoje, ale také věkem postupného osamostatňování včetně ekonomické soběstačnosti a přejímání plné zodpovědnosti za svou osobu i za své chování ve vztahu ke zdraví.
Dospělý člověk
Dospělost zahrnuje široké věkové rozmezí.
Je to věk plné zodpovědnosti za sebe sama a současně je pro většinu populace věkem, kdy člověk přejímá plnou či částečnou zodpovědnost i za blízké osoby, o které pečuje: své děti, staré rodiče, případně další osoby.
Člověk na prahu stáří – senior (cca 65 let) .
Již ve středním věku člověka se do značné míry rozhoduje o zajištění přiměřeného zdraví, dobrého funkčního stavu a o udržení soběstačnosti v nadcházející životní etapě.
Tato „příprava na stáří“ by měla mimo jiné vyústit v dosažení kompetencí zdravotní gramotnosti ve věku, který je definován jako počátek seniorské životní etapy.
Oblasti zdravotní gramotnosti
1. Oblast podpory zdraví, kam jsme zařadili potřebné kompetence životního stylu a péče o prostředí.
2. Oblast prevence nemocí, která zahrnuje nejen prevenci infekcí, neinfekčních chorob a úrazů, ale také postoje k medicíně založené na důkazech (Evidence Based Medicine).
3. Oblast zdravotní péče, kam patří kompetence ošetřovatelské péče a neodkladné první pomoci.
Základní typy zdravotní gramotnosti
Funkční zdravotní gramotnost
Týká se výsledku tradiční zdravotní výchovy spočívající v poskytování informací o zdravotních rizicích a o tom, jak si počínat ve zdravotnickém systému.
Cílem je rozšířit a prohloubit znalosti lidí o zdravotních rizikových faktorech. (využití informačních letáků a brožur)
Interaktivní zdravotní gramotnost
Do značné míry obsahuje nové zaměření zdravotní výchovy v posledních 20 letech.
Záměrem je zde rozvíjet schopnosti (dovednosti) lidí jednat samostatně, zejména posílit jejich motivaci a odpovědnost při respektování pokynů.
Kritická (tvůrčí) zdravotní gramotnost
Rozvíjí u jedinců takové schopnosti, které se týkají jak jejich individuálního chování, tak sociálně a politicky orientovaných činností, jejichž smyslem je podílet se na vytváření zdravotně příznivého sociálního prostředí.