Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (215.62 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Zdravotně gramotný je člověk, který je schopný o svém zdraví kvalifikovaně rozhodovat.

  • Potřebné kompetence se v průběhu života mění.

  • Z hlediska zdravotní gramotnosti považujeme za klíčová tato období:

  • Dítě na počátku školní docházky (cca 7 let) .

    • Je to věk postupného přebírání základní zodpovědnosti za sebeobsluhu, hygienickou péči, denní režim.

    • Dítě se začíná postupně samostatně pohybovat a rozhodovat ve vnějším prostředí mimo rodinu.

    • Současně poprvé vstupuje do instituce – základní školy – jejímž hlavním cílem není pečovat, ale vzdělávat (i když výchova ke zdraví je významnou součástí školních vzdělávacích plánů, není ani nemá být jejich hlavní náplní).

  • Mladý dospělý (cca 15-25 let) .

    • Dospívání a mladá dospělost je nejen věkem dokončení fyzického, psychického a sociálního vývoje, ale také věkem postupného osamostatňování včetně ekonomické soběstačnosti a přejímání plné zodpovědnosti za svou osobu i za své chování ve vztahu ke zdraví.

  • Dospělý člověk

    • Dospělost zahrnuje široké věkové rozmezí.

    • Je to věk plné zodpovědnosti za sebe sama a současně je pro většinu populace věkem, kdy člověk přejímá plnou či částečnou zodpovědnost i za blízké osoby, o které pečuje: své děti, staré rodiče, případně další osoby.

  • Člověk na prahu stáří – senior (cca 65 let) .

    • Již ve středním věku člověka se do značné míry rozhoduje o zajištění přiměřeného zdraví, dobrého funkčního stavu a o udržení soběstačnosti v nadcházející životní etapě.

    • Tato „příprava na stáří“ by měla mimo jiné vyústit v dosažení kompetencí zdravotní gramotnosti ve věku, který je definován jako počátek seniorské životní etapy.

Oblasti zdravotní gramotnosti

1. Oblast podpory zdraví, kam jsme zařadili potřebné kompetence životního stylu a péče o prostředí.

2. Oblast prevence nemocí, která zahrnuje nejen prevenci infekcí, neinfekčních chorob a úrazů, ale také postoje k medicíně založené na důkazech (Evidence Based Medicine).

3. Oblast zdravotní péče, kam patří kompetence ošetřovatelské péče a neodkladné první pomoci.

Základní typy zdravotní gramotnosti

Funkční zdravotní gramotnost

  • Týká se výsledku tradiční zdravotní výchovy spočívající v poskytování informací o zdravotních rizicích a o tom, jak si počínat ve zdravotnickém systému.

  • Cílem je rozšířit a prohloubit znalosti lidí o zdravotních rizikových faktorech. (využití informačních letáků a brožur)

Interaktivní zdravotní gramotnost

  • Do značné míry obsahuje nové zaměření zdravotní výchovy v posledních 20 letech.

  • Záměrem je zde rozvíjet schopnosti (dovednosti) lidí jednat samostatně, zejména posílit jejich motivaci a odpovědnost při respektování pokynů.

Kritická (tvůrčí) zdravotní gramotnost

  • Rozvíjí u jedinců takové schopnosti, které se týkají jak jejich individuálního chování, tak sociálně a politicky orientovaných činností, jejichž smyslem je podílet se na vytváření zdravotně příznivého sociálního prostředí.

Témata, do kterých materiál patří