2_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Primární prevence
Je součástí podpory zdraví, sekundární a terciární prevence je záležitostí spíše medicínskou.
Primární prevence se týká období, kdy nemoc ještě nevznikla.
Jejím účelem je zabránit vzniku nemoci.
V primární prevenci se uplatňují především aktivity posilující zdraví nebo odstraňující rizikové faktory (např. vyvarovat se nadměrné konzumace alkoholu, nekouřit, umývat si ruce před jídlem, zavádět nekuřácká místa, používat bezpečnostní pásy v automobilu), popřípadě jsou to činnosti k zaměření proti určitým nemocím (např. očkování).
Sekundární prevence
Základem sekundární prevence je časná diagnostika nemoci a účinná léčba.
Jde o snahu předejít nežádoucímu průběhu nemoci a zabránit komplikacím.
Řadí se sem i ty preventivní prohlídky, jejichž smyslem je zjistit rané stadium nemoci již v jejím počátku (např. gynekologické prohlídky žen, zubní prohlídky).
Terciární prevence
Terciární prevence se zaměřuje na prevenci následků nemocí, např. vad, dysfunkcí a handicapů, které by vedly k invaliditě a k imobilitě pacienta (operativní náhrada kyčelního kloubu, protézy, výměna injekčních stříkaček u drogově závislých).
Jejím záměrem je tedy omezit na nejnižší míru následky nemocí a jejich pracovní i sociální důsledky a co nejdéle udržet kvalitu života.
Jiné dělení prevence může být podle toho, kdo ji poskytuje, na prevenci:
Zdravotnickou – sanitárně hygienické a protiepidemické intervence, zdravotní výchova
Společenskou – Vykonávají ji státní orgány, instituce, společenské organizace, zájmové skupiny apod.
Osobní – prováděná jednotlivci (dodržování zásad správné životosprávy, odvykání škodlivým návykům aj.)
Hromadná – zaměřená na všechno obyvatelstvo
Selektivní – týká se jednoznačně definovaných rizikových skupin
Indikativní – osoby jsou zařazeny do rizikové skupiny až po odborném vyšetření (např. osoby s hypertenzí)
Zdravotní gramotnost
Definice zdravotní gramotnosti podle Světové zdravotnické organizace (WHO):
,, Zdravotní gramotnost jako soubor kognitivních a sociálních schopností určuje motivaci a
způsobilost jednotlivců k tomu, aby si dokázali získat přístup k informacím, porozuměli jim
a využívali je způsobem, který podporuje a udržuje dobré zdraví.”
Pojetí zdravotní gramotnosti:
Užší – důraz na zdravotnické informace, pochopení příbalových letáků, schopnost osobní účasti na léčbě, schopnost péče o rodinné příslušníky, základní informace o zdravém životním stylu.
Širší – dostupnost všech informací, které souvisejí se zdravím a mohou příznivě ovlivnit zdraví
Posílení schopnosti lidí orientovat se v životních situací a rozhodovat tak, aby to vedlo k ochraně a posílení zdraví.
Zdravotní gramotnost znamená více než jen přenos informací.
Je to rozvíjení dovedností získat a číst zdravotní informace a úspěšně je využít ve své vlastní situaci, ať už to znamená rozhodnout se pro návštěvu lékaře, nebo zachovávat léčebný režim (Holčík, 2010).
Zdravotní gramotnost je jedním z významných faktorů ovlivňujících jak úroveň a rozložení
zdravotního stavu obyvatel, tak i účinnost, hospodárnost a kvalitu péče o zdraví a výsledky i dopad činnosti zdravotnictví (Zdraví 2020, 2017).
Jádrem zdravotní gramotnosti je pochopení hodnoty zdraví zájem o zdraví, odpovědnost za zdraví a schopnost rozhodovat pro zdraví