2_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Možnosti zvyšování zdravotní gramotnosti
Úsilí o zlepšení zdravotní gramotnosti by nemělo být prostým souhrnem dílčích relativně izolovaných snah.
Mělo by jít o řízený, koordinovaný, programový, cílově a systémově pojatý proces, během jehož prvních fází by měl být po zhodnocení získaných zkušeností formulován Národní program rozvoje zdravotní gramotnosti (Zdraví 2020, 2017).
1) Výchova a vzdělání
Výchovu a vzdělávání je žádoucí ve větší míře než dosud orientovat na problematiku zdraví, zdravotní determinanty, podporu zdraví, prevenci nemocí a systém zdravotní péče.
Téma zdravotní gramotnosti by mělo být součástí všech forem výchovy a vzdělávání, a to jak na školách a v celoživotním vzdělávání, tak i v pregraduální a postgraduální výchově a odborné přípravě zdravotnických pracovníků, novinářů, politiků, pracovníků veřejné správy všech stupňů i dalších cílových skupin obyvatel.
2) Výzkum
Výzkum je nezbytný pro hodnocení výchozí a pro vymezení cílové situace i pro průběžné monitorování a hodnocení účinnosti a efektivity jednotlivých opatření i akčního plánu jako celku.
Výzkumné metody umožňují měřit úroveň a rozložení zdravotní gramotnosti i její mezinárodní srovnání.
3) Média
Média mohou svým vlivem výrazně přispět ke zvyšování zdravotní gramotnosti.
Je žádoucí hodnotit úroveň publikovaných materiálů a zajistit potřebné školení novinářů.
3)Komunitní projekty
Cenným zdrojem příkladů dobré praxe jsou komunitní projekty.
Umožňují přispívat ke zlepšení zdravotní gramotnosti tam, kde lidé žijí, pracují, odpočívají a stárnou.
Příklady dobré praxe, jejich vyhledávání, rozšiřování a využívání patří k cenným metodám např. programu Zdravé město.
Dosavadní zkušenosti umožňují aplikovat tuto metodu i na rozvoj zdravotní gramotnosti.
Může jít například o programy zdravé výživy, pohybové aktivity pro děti i celé rodiny a poutavá témata výchovy ke zdraví.
B) Analýza vzdělávací oblasti Základ pro poskytování ošetřovatelské péče se zaměřením na problematiku zdravotnické prevence a podpory zdraví (očekávané výstupy, učivo), hodinová dotace.
Minimální počet vyučovacích hodin za celou dobu vzdělání: 8 – týdenních, 256 celkově
C) Didaktické zpracování tématu
Výklad na téma životní styl, syndrom rizikového chování za použití powerpointové prezentace
Pracovní list na prevenci – rozlišení a popsání jednotlivých prevencí
Výukové video – prevence
Projekt zdravotní gramotnosti – Zdravé město