20_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
hodnocení a známkování, specifika hodnocení výsledků vzdělávání žáka, kombinace hodnocení předmětů naukového a výchovného zaměření.
Hodnocení (evaluace) výsledků výuky
Závěrečná fáze procesu výuky, kontrolují se formulované cíle, zvolené metody, dílčí výsledky učení žáků
podstatou školního hodnocení je zjištění kompetencí – stavu vědomostí, dovedností, postojů žáka a formulace soudů na základě porovnání skutečného stavu se stavem předpokládaným - formulovaným jako cíl výuky
Kyriacou uvádí 6 funkcí hodnocení
Poskytuje zpětnou vazbu učiteli o jeho práci
Poskytuje zpětnou vazbu žákům o jejich výkonu, o prospěchu
Hodnocení má žáky motivovat, má být pobídkou k lepší práci a účinným zdrojem motivace v případě úspěšnosti v náročném úkolu
Slouží jako podklad pro vedení záznamů o prospěchu žáka
Umožňuje poskytnout doklady o momentálním prospěchu a dosažené úrovni žáka
Umožňuje posoudit připravenost žáka pro další učení
Funkce hodnocení
-
Poznávací či informativní - žák získává přehled o tom, jak vyhověl zadaným kritériím, prostřednictvím hodnocení dává učitel zpětnou vazbu žákovi o jeho vědomostech, výkonu, nedostatcích, chování
-
Konativní či regulativní - žák získává nejen ponaučení pro svou další činnost, ale i podněty pro to, jak svou práci vylepšit, opravit, změnit. Hodnocením může učitel regulovat učební činnost žáka a nasměrovat jej ke kvalitnějšímu výkonu
-
Motivační - hodnocení by mělo žáka povzbudit a motivovat nejen v učebních činnostech, ale i v práci sám na sobě a ve snaze o zlepšení
-
Výchovná - hodnocení by mělo žáka vést k formování pozitivních vlastností a postojů, mělo by se pozitivně podílet na utváření žákovy osobnosti
-
Diagnostická - na základě dosažených výsledků žáka lze identifikovat např. specifické poruchy učení a vyvodit pedagogické závěry pro jejich řešení
-
Prognostická (někdy zaměňováno s diagnostickou) - hodnocením si učitel vytváří přehled o žákových schopnostech, vědomostech, návycích, může pak odhadnout další žákovu studijní perspektivu
-
Selektivní či diferenciační - hodnocení může učiteli pomoci rozdělit žáky do stejnorodých skupin dle výkonnosti, avšak mnohdy může vést k negativnímu „zaškatulkování“ žáka do určité skupiny. V současné době je výsledné hodnocení žáka považováno za důležité kritérium k přijetí k dalšímu studiu
Druhy hodnocení
Formativní hodnocení
-
Porovnává výkon žáka s jeho vlastním výkonem v předešlém období
-
Plní především diagnostickou funkci, poskytuje zpětnou vazbu učiteli i žákům
-
Umožňuje poskytnout cílenou radu, vedení a poučení zaměřené na zlepšení výkonů, na odstranění chyb a nedostatků v práci žáka
-
Odhalování chyb a nedostatků má smysl, když je východiskem k jejich odstranění