Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




20_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (47.97 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. hodnocení a známkování, specifika hodnocení výsledků vzdělávání žáka, kombinace hodnocení předmětů naukového a výchovného zaměření.

Hodnocení (evaluace) výsledků výuky

  • Závěrečná fáze procesu výuky, kontrolují se formulované cíle, zvolené metody, dílčí výsledky učení žáků

  • podstatou školního hodnocení je zjištění kompetencí – stavu vědomostí, dovedností, postojů žáka a formulace soudů na základě porovnání skutečného stavu se stavem předpokládaným - formulovaným jako cíl výuky

  • Kyriacou uvádí 6 funkcí hodnocení

  1. Poskytuje zpětnou vazbu učiteli o jeho práci

  2. Poskytuje zpětnou vazbu žákům o jejich výkonu, o prospěchu

  3. Hodnocení má žáky motivovat, má být pobídkou k lepší práci a účinným zdrojem motivace v případě úspěšnosti v náročném úkolu

  4. Slouží jako podklad pro vedení záznamů o prospěchu žáka

  5. Umožňuje poskytnout doklady o momentálním prospěchu a dosažené úrovni žáka

  6. Umožňuje posoudit připravenost žáka pro další učení

Funkce hodnocení

  • Poznávací či informativní - žák získává přehled o tom, jak vyhověl zadaným kritériím, prostřednictvím hodnocení dává učitel zpětnou vazbu žákovi o jeho vědomostech, výkonu, nedostatcích, chování

  • Konativní či regulativní - žák získává nejen ponaučení pro svou další činnost, ale i podněty pro to, jak svou práci vylepšit, opravit, změnit. Hodnocením může učitel regulovat učební činnost žáka a nasměrovat jej ke kvalitnějšímu výkonu

  • Motivační - hodnocení by mělo žáka povzbudit a motivovat nejen v učebních činnostech, ale i v práci sám na sobě a ve snaze o zlepšení

  • Výchovná - hodnocení by mělo žáka vést k formování pozitivních vlastností a postojů, mělo by se pozitivně podílet na utváření žákovy osobnosti

  • Diagnostická - na základě dosažených výsledků žáka lze identifikovat např. specifické poruchy učení a vyvodit pedagogické závěry pro jejich řešení

  • Prognostická (někdy zaměňováno s diagnostickou) - hodnocením si učitel vytváří přehled o žákových schopnostech, vědomostech, návycích, může pak odhadnout další žákovu studijní perspektivu

  • Selektivní či diferenciační - hodnocení může učiteli pomoci rozdělit žáky do stejnorodých skupin dle výkonnosti, avšak mnohdy může vést k negativnímu „zaškatulkování“ žáka do určité skupiny. V současné době je výsledné hodnocení žáka považováno za důležité kritérium k přijetí k dalšímu studiu

Druhy hodnocení

  • Formativní hodnocení

  • Porovnává výkon žáka s jeho vlastním výkonem v předešlém období

  • Plní především diagnostickou funkci, poskytuje zpětnou vazbu učiteli i žákům

  • Umožňuje poskytnout cílenou radu, vedení a poučení zaměřené na zlepšení výkonů, na odstranění chyb a nedostatků v práci žáka

  • Odhalování chyb a nedostatků má smysl, když je východiskem k jejich odstranění

Témata, do kterých materiál patří