Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3.Zdr.pr.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (44.95 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

B) Mezipředmětové vztahy a jejich využití ve výuce předmětů zdravotnické prevence a podpory zdraví. Příklady mezipředmětových vazeb.

Mezipředmětové vztahy

  • Jsou definovány Marešem jako vzájemné souvislosti mezi jednotlivými předměty, chápání příčin a vztahů, přesahujících předmětový rámec, prostředek mezipředmětové integrace

  • V souvislosti se zavedením RVP je mezipředmětovým vztahům věnována velká pozornost → povinnou součástí RVP jsou mezipředmětově zaměřená průřezová témata

  • Průřezová témata pro střední odborné vzdělávání jsou

    • Občan v demokratické společnosti

    • Člověk a životní prostředí

    • Člověk a svět práce

    • Informační a komunikační technologie

Rozdělení

  1. Vertikální mezipředmětové vztahy

  • Vztah mezi učivem různých ročníků v rámci jiných předmětů

  • Předměty probírané v nižších ročnících zahrnují výchozí znalosti pro pochopení předmětu probíraných později

  1. Horizontální mezipředmětové vztahy

  • Návaznost jednotlivých předmětů v rámci jednoho ročníku

Funkce mezipředmětových vztahů

  • Znalost určitého učiva je předpokladem pro osvojení učiva jiného předmětu

  • Podává žákům ucelený obraz skutečnosti

  • Logická návaznost poznatků

  • Brání dablování výuky nebo výpadku potřebných témat v kurikulu oboru i jeho jednotlivých předmětů

  • Ukazuje žákům vzájemnou souvislost vyučovacích předmětů

  • Vede k naplnění obecných výchovně vzdělávacích cílů

  • Upevňuje získané znalosti a dovednosti

  • Usnadňuje pochopení učiva

Interdisciplinarismus

  • Didaktický přístup prosazující ve výuce mezipředmětové vztahy, zadávání speciálních úloh nutících žáky integrovat poznatky z různých předmětů, týmové vyučování, vytváření tzv. integrovaných vyučovacích předmětů, tvorbu integrovaných učebnic

Průřezová témata (u zdravotnického asistenta)

  1. Občan a demokratická společnost – zaměřuje se na vytváření a upevňování takových hodnotových postojů a hodnotové orientace žáků, které jsou potřebné pro fungování a zdokonalování demokracie. Nejde jen o formování postojů a hodnot, ale i o budování občanské gramotnosti žáků – osvojení si faktické, věcné a normativní stránky jednání odpovědného aktivního občana

  2. Člověk a životní prostředí - průřezové téma se podílí na zvyšování gramotnosti pro udržitelnost rozvoje. V souvislosti s jejich odborným vzděláváním poukazuje na vlivy pracovních činností na prostředí a zdraví a využívání moderní techniky a technologie v zájmu udržitelnosti rozvoje

  3. Člověk a svět práce – průřezové téma doplňuje znalosti a dovednosti žáka získané v odborné složce vzdělávání o nejdůležitější poznatky a dovednosti související s jeho uplatněním ve světě práce, které by mu měly pomoci při rozhodování o další profesní a vzdělávací orientaci, při vstupu na trh práce a při uplatňování pracovních práv

  4. Informační a komunikační technologie - práce s prostředky informačních a komunikačních technologií má dnes nejen průpravnou funkci pro odbornou složku vzdělání, ale také patří ke všeobecnému vzdělání moderního člověka

Témata, do kterých materiál patří