Úkol číslo 2 Analýza RVP a ŠVP
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Popiš tuto klíčovou kompetenci v ŠVP. Porovnej v RVP a ŠVP a zhodnoť úroveň v ŠVP.
Z ŠVP – Olomouc
Porovnání:
RVP vs ŠVP se neliší, obě spolu souvisí, mohu říct, že je to stručné a jasně znělé.
V ŠVP najdi výchovné, vzdělávací strategie a postupy, které popisují způsoby naplnění klíčové kompetence.
• Vzdělávací program se zaměřuje na rozvoj klíčových a odborných kompetencí, schopnost aplikovat znalosti a
dovednosti v praxi i běžném životě a na samostatné učení a efektivní studijní metody.
• Cílem vzdělávání je připravit žáky na úspěšný a odpovědný osobní, občanský a profesní život v rychle se
měnícím světě, což zahrnuje schopnost učit se, pracovat a jednat, být a žít společně s ostatními
• Vyučovací metody a aktivity školy jsou zaměřeny na podporu motivace, kreativity a aktivity žáků.
• Žáci jsou zapojeni do samostatných prací a prezentací a vedou se k aktivní účasti v diskusích.
• Umí formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle a kultivovaně obhajovat své názory.
• Jsou orientováni na samostatné učení, pracovitost, důslednost, odpovědnost a spolupráci s ostatními.
• Jsou vybaveni komunikativními, personálními a sociálními kompetencemi a schopni samostatně řešit pracovní
i mimopracovní problémy.
• Preferované metody výuky na oboru praktická sestra kladou důraz na motivaci a aktivizaci žáků.
• Kromě tradičních metod výuky se využívá i e-learning jako forma celoživotního vzdělávání.
• Důraz je kladen na individuální práci žáků, práci ve skupinách a týmech.
• Uplatňovány jsou metody RWCT, jako jsou myšlenkové mapy, kritické myšlení nebo brainstorming,
skládankové učení, pětilístek, kritické myšlení, učíme se navzájem, kostka, metoda ano x ne, pexeso, metoda
I.N.S.E.R.T., křížovky….
• Tyto metody se aplikují zejména v praktických cvičeních v odborných učebnách.
• Žáci řeší úkoly s využitím nabytých znalostí a vyhledávají další informace v literatuře a na internetu.
• Nadaní žáci jsou individuálně podporováni a mohou se účastnit olympiád a soutěží.
• Studium zahrnuje exkurze na zdravotnických pracovištích a měsíční odbornou praxi ve zdravotnických
zařízeních.
Doplň o postup rozvoje klíčové kompetence, který by byl dodatkem ke stávající verzi ŠVP a byl by více v souladu s
požadavky RVP na rozvoj vybrané klíčové kompetence.
Moc mě nenapadá jak více “vylepšit“ tuto kompetenci, možná eventuelně mi tam chybí tohle, ale je to možná pouze
slovíčkaření….
• Zapojení rodičů a komunity: Spolupráce s rodiči a komunitními partnery na podpoře rozvoje kompetencí u
žáků.
• Podpora v rámci školního prostředí: Vytvoření inkluzivního prostředí ve škole podporujícího rozvoj
kompetencí.
• Rozvoj pedagogických dovedností: Školení učitelů pro efektivní vedení vzdělávacího procesu (stále