Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




otazky_ukoly5a

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.39 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Otázky a úkoly k tématu Morální vývoj Dopsat

I. Teoretické a aplikační úkoly (plnit již během přednášky)

  1. Vyjmenujte alespoň 4 faktory ovlivňující morální vývoj člověka – média, prenatální vývoj, ranný vyvoj,, prostředí,

  2. Uveďte 2 charakteristiky morálně vyspělého člověka (odpověď vychází z toho, co je cílem morálního vývoje) – autonomie- nezavislost, principy blaha, spravedlonost a základní lids. práva

  3. Jak označujeme jev, kdy malé dítě sebere bonbón, i když ví, že je to špatné, ale má z toho dobrý pocit?- happy victimization- projeví se složky hodnot (afektivní, kognitivní, beha) v rozporu s happy (ví že si to nesmí vzít, ale vezme si to)

Zdatnější z vás, nebo pokud vám vyjde čas, můžete zkusit tento jev porovnat s tím co jsme si říkali o 3 složkách hodnot. - Behavior,m ?

  1. Popište prohřešek a navrhněte vhodný trest, tak abyste rozvíjeli morální autonomii žáka. (viz Piaget)….

O- děcka hažou papírky a učitel řekne at hodí všichni a pak tico hazeli tak musí uklidit, stímže učitel řekne proč to mají dělat a vlastně nasobně ujkizet.

  1. Zakroužkujte, zda souhlasíte nebo nesouhlasíte s následujícími tvrzeními:

  1. U tzv. mixed events (podle Kohlberga) dává převážná většina dospělých přednost konvencím před morálními pravidly S/N

  2. U mixed events (podle Kohlberga) dávají malé děti přednost dodržení konvence před odměnou S/N

  3. Už sedmileté děti chápou spravedlnost jako rovnost příležitostí, a proto jim nemusíte vysvětlovat, že žák se SVP má upravené podmínky pro učení. S/N až od 9-10 let

  4. Dítě by od cca 9 let mělo chápat, že posmívání a sociální vyloučení je špatné. S/N ano mělo by

  5. Člověk během života 3krát zpochybní platnost společenských konvencí. S/N

  6. V morálním vývoji mužů a žen jsou podle výzkumu rozdíly S/N

  7. Pedagog by měl přizpůsobit výchovnou metodu dítěti i situaci. S/N

6) Jak tedy správně vychovávat? Za jméno psychologa jen v bodech uveďte, jak ovlivnil teorii výchovy, tzn. na co je ve výchově třeba klást důraz:

Freud- v morální výchově je třeba pomoci žákům upozadatit pudové chování

Bandura- zdracadlové neurony, malé děti napodobují vše, co vidí u dospěích, dopělí je vzor pro dítě, vzhlíží k

Piaget- deti potřebují promorální vývoj rovnopravávný vztah- vrstevnickou skupinu, sám by měl člověk dospět

Kolberg- periodizace vývoje, reakce tzv. mixed events,

Smetana- matky…. Je to v textu v tom wordu

Turiel- 3 domény spol. vývoje, odlišný vývojjednotlivých doménách, morální jednání není totéž co morální citíně a konání

Např. Freud – v morální výchově je třeba pomoci žákům upozadit pudové chování (A. Bandura, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, Elliot Turiel, Judit Smetana)

II. Aplikační a diskusní úkol

Navrhněte výchovná opatření (reakce učitele) k následujícím situacím. Zkuste se zamyslet i nad možnými příčinami těchto situací a uveďte je. Můžete psát opisně, ale v případě bodových odpovědí uveďte ke každé situaci min. 2-3 příčiny a min 2-3 opatření. Mohlo by vám pomoci zařazení situací do jednotlivých domén. Prosím, nepište opatření poznámka do ŽK.

Témata, do kterých materiál patří