Výpisky z přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3) Metoda vědy
- na vědeckém poznávání skutečnosti, k novým poznatkům lidé dospívají na názorech, přáních či postojích badatele
- nejdůležitější vlastností této metody je objektivita (činnost vědce je natolik kontrolována, že je téměř vyloučeno, aby se uplatnily jeho názory, postoje, emoce)
Př. Prof Bezouška falšoval výsledky pokusů, tvrdí závěry vyšetřování
několikrát se provinil proti vědecké etice a s největší pravděpodobností manipuloval s výsledky
zaznamenán kamerami, jak pronikl do laboratoře jiného týmu a podle všeho manipuloval se vzorky
Př. 2 - pervitin brali vojáci v Německu při druhé světové
ZÁKLADNÍ TERMINOLOGIE
věda
metoda
vědecká metoda
výzkumná metoda
metodologie
vědecký výzkum
Věda
jedním z hlavních poslání vědy je pomoci člověku interpretovat realitu
východiskem vědy je obyčejná lidská zvědavost, věda je organizovaná zvědavost
cíl vědeckého zkoumání v nejširším smyslu je tedy stejný jako cíl jakéhokoli poznání i porozumění věcem, okolnostem a dějům obklopujícím člověka zvenku i z nitra
Metoda
odvozeno z řeckého methodos - meta-hodos, tj. cíl+cesta
cesta za určitým cílem
metoda se modifikuje - vědecké, výukové, výzkumné metody
Vědecká metoda
soustava kroků, posloupnost nebo sada procesů, používaných při vědeckém výzkumu
Buď v klidu
a použij
vědeckou metodu
-
Výzkumná metoda
-
zaměřuje se na získání a zpracování dat, která mají objasnit sledovaný jev
-
jedná se o speciální systematický postup k shromažďování faktů, systém záměrných poznávacích postupů, exploračních operací a myšlenkových úkonů vedoucích k objasnění sledované problematiky
Dvě velké skupiny
kvantitativní metodologie
kvalitativní metodologie
5) Metodologie
-z řec. methodos-logos = metoda+slovo, nauka
- vymezovaná jako nauka o vědeckých metodách
zabývá se systematizací, posuzováním a navrhováním strategií a metod výzkumu
6) Vědecký výzkum
! naučit se nazpaměť !
definic vědeckého výukumu existuje celá řada, zdařilou definici vymezil F.N.Kerlinger r. 1972
„Vědecký výzkum je systematické, kontrolované, empirické a kritické zkoumání hypotetických výroků o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy“.
Vědecký výzkum v pedagogice:
Vědecký výzkum mezi pedagogickými jevy.
KVANTITATIVNÍ A KVALITATIVNĚ ORIENTOVANÝ PEDAGOGICKÝ VÝZKUM
KVANTITATIVNĚ ORIENTOVANÝ PEDAGOGICKÝ VÝZKUM
filozofickým základem klasických (kvantitativně orientovaných) pedagogických výzkumů je POZITIVISMUS, resp. NOVOPOZITIVISMUS
z této filozofie vyplývá přesvědčení o existenci jedné objektivní reality, která není závislá na našich citech, postojích nebo přesvědčení
KVALITATIVNĚ ORIENTOVANÝ PEDAGOGICKÝ VÝZKUM
filozofickým základem kvalitativně orientovaného pedagogického výzkumu je FENOMENOLOGIE
zdůrazňuje subjektivní aspekty jednání lidí, a tudíž kvalitativně orientované výzkumy připouštějí existenci více realit
z rozdílných fil. východisek vyplývají i další rozdíly (cíle výzkumu, přístup badatele apod.)
tyto dvě orientace souč. pedagogických výzkumů jsou natolik rozdílné, že jsou mnohdy stavěny proti sobě jako naprosto protikladné a navzájem neslučitelné
každý z těchto přístupů má své přednosti i nedostatky, že je nejen možné oba v konkrétních výzkumech kombinovat.