Výpisky z přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Realizace pedagogického výzkumu
- představuje řadu navzájem propojených a na sobě závislých kroků a činnosti
- jednotlivé výzkumy se budou poněkud navzájem lišit co do posloupností jednotlivých činností, ale základní schéma postupu bývá následující:
a) teorie
b) stanovení problému
c) formulace hypotézy
d) sběr dat – měření
e) testování (ověřování) hypotézy
f) vyvození závěrů a jejich prezentace (interpretace a zobecnění)
teorie → stanovení → formulace → sběr dat → testování → vyvození
problému hypotézy hypotézy závěrů
A) TEORIE
- teoretické vstupy nutné k uchopení zkoumané problematiky
- často v této části dochází k záměně či směšování pojmu téma, problém, cíl
1) v počáteční fázi, při uvažování a zaměření výzkumu hledáme nejdříve téma
Téma
– širší okruh, na nějž zaměřujeme svou pozornost – např. „Výchova dítěte v rodině“ – takto formulované téma je pro výzkum příliš široké – zúžit „Výchova dítěte v neúplné rodině“
2) Studiem literatury na dané téma dochází ke zpřesnění otázky, na níž posléze hledáme odpověď např. na „vliv absence vzoru otce v neúplné rodině na vývoj maskulinního chování syna – v tomto případě již hovoříme o problému.
Cíl výzkumu pak stanoví, čeho chce výzkumník během šetření dosáhnout.
B) STANOVENÍ PROBLÉMU
- vymezení a přesná formulace problému jsou základním předpokladem úspěšnosti jakéhokoli výzkumu
- výzkumný problém je obvykle tázací věta nebo výrok, který se ptá, jaký je vztah mezi dvěma či více proměnnými
- Formulace výzkumného problému nemusí mít vždy formu otázky, musí však v sobě otázku implicitně obsahovat.
-
„vliv absence vzoru otce v neúplné rodině na vývoj maskulinního chování syna“
-
„jaký je vliv absence vzoru otce v neúplné rodině na vývoj maskulinního chován syna?“
Proměnná
- je pedagogický jev nebo vlastnost, která se ve výzkumu mění (nabývá různých hodnot).
např. věk pohlaví, mentální úroveň ….
Nezávisle proměnná - vlastnost (jev), která je příčinnou nebo podmínkou vzniku jiné vlastnosti
Závisle proměnná - vlastnost (jev), která je výsledkem (následkem) působení nezávisle proměnné
„Jaký je vliv absence vzoru otce v neúplné rodině na vývoj maskulinního chování syna?“
Výzkumný problém
musí být uchopitelný metodami empirického šetření.
musí být přesně, věcně a jednoznačně formulován, s čím souvisí terminologická preciznost, která sebou obvykle přináší i podmínku přesného vymezení základních pojmů, s nimiž výzkumník pracuje
potencionálními výzkumnými problémy jsou pouze takové otázky, které obsahují implicitně vzhat mezi proměnnými, nikoli tedy otázky názorového typu jako např.
Je současný systém vyšších územně správních celků optimální? - tato otázka není výzkumným problémem a nelze ji empiricky řešit