Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výpisky z přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (412.26 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Realizace pedagogického výzkumu

- představuje řadu navzájem propojených a na sobě závislých kroků a činnosti

- jednotlivé výzkumy se budou poněkud navzájem lišit co do posloupností jednotlivých činností, ale základní schéma postupu bývá následující:

a) teorie

b) stanovení problému

c) formulace hypotézy

d) sběr dat – měření

e) testování (ověřování) hypotézy

f) vyvození závěrů a jejich prezentace (interpretace a zobecnění)

teorie → stanovení → formulace → sběr dat → testování → vyvození

problému hypotézy hypotézy závěrů

A) TEORIE

- teoretické vstupy nutné k uchopení zkoumané problematiky

- často v této části dochází k záměně či směšování pojmu téma, problém, cíl

1) v počáteční fázi, při uvažování a zaměření výzkumu hledáme nejdříve téma

Téma

– širší okruh, na nějž zaměřujeme svou pozornost – např. „Výchova dítěte v rodině“ – takto formulované téma je pro výzkum příliš široké – zúžit „Výchova dítěte v neúplné rodině“

2) Studiem literatury na dané téma dochází ke zpřesnění otázky, na níž posléze hledáme odpověď např. na „vliv absence vzoru otce v neúplné rodině na vývoj maskulinního chování syna – v tomto případě již hovoříme o problému.

Cíl výzkumu pak stanoví, čeho chce výzkumník během šetření dosáhnout.

B) STANOVENÍ PROBLÉMU

- vymezení a přesná formulace problému jsou základním předpokladem úspěšnosti jakéhokoli výzkumu

- výzkumný problém je obvykle tázací věta nebo výrok, který se ptá, jaký je vztah mezi dvěma či více proměnnými

- Formulace výzkumného problému nemusí mít vždy formu otázky, musí však v sobě otázku implicitně obsahovat.

  • „vliv absence vzoru otce v neúplné rodině na vývoj maskulinního chování syna“

  • „jaký je vliv absence vzoru otce v neúplné rodině na vývoj maskulinního chován syna?“

Proměnná

- je pedagogický jev nebo vlastnost, která se ve výzkumu mění (nabývá různých hodnot).

např. věk pohlaví, mentální úroveň ….

  1. Nezávisle proměnná - vlastnost (jev), která je příčinnou nebo podmínkou vzniku jiné vlastnosti

  2. Závisle proměnná - vlastnost (jev), která je výsledkem (následkem) působení nezávisle proměnné

„Jaký je vliv absence vzoru otce v neúplné rodině na vývoj maskulinního chování syna?“

Výzkumný problém

  • musí být uchopitelný metodami empirického šetření.

  • musí být přesně, věcně a jednoznačně formulován, s čím souvisí terminologická preciznost, která sebou obvykle přináší i podmínku přesného vymezení základních pojmů, s nimiž výzkumník pracuje

  • potencionálními výzkumnými problémy jsou pouze takové otázky, které obsahují implicitně vzhat mezi proměnnými, nikoli tedy otázky názorového typu jako např.

Je současný systém vyšších územně správních celků optimální? - tato otázka není výzkumným problémem a nelze ji empiricky řešit

Témata, do kterých materiál patří